Hc cuba'en faller fra hverandre

Hei, jeg har hatt Hemianthus callitrichoides "Cuba" gående i noen måneder nå og den har sprett seg bra. Har slitt endel med grønne alger så mye skraping. Opplever imidlertid med jevne mellomrom at det løsner "biter" av planter som flyter rundt. Som regel er det enkelt stengler med blader som flyter rundt. Den er også ikke så grønn som jeg håpet på og jeg får den ikke til å lage bobler

Akvariet er et lido 120 med to T5 rør og reflektorer. Co2 tilsetning og automatisk dosering med Seachem Florish i anbefalt dose. 14 daglig vannbytte ca 40%. Amanoreker, sort neontetra, siamesisk algespser og en kampfisk.

Vannverdiene målt før vannbytte er som følger:

PH 7,6 GH 10, KH 7, CO2 7 (ned fra 27 tidligere - reduserte pga algevekst), NH3/4 0, NO2 0, NO3 12,5, P 0, FE 0.

Forsøker nå å øke CO2 dosen igjen samt øke tilførselen av Flourish noe. Har noen erfaring med Cuba og kan se hva annet som kan mangle ? Flourish skal inneholde jern med det er kanskje for lite?.

Tar gjerne imot tips fra dere mer erfarne plantevitere. Takk
Jeg har ikke noe råd til deg men syntes det var int. å se da jeg selv har 12 bestillte planter av HC Cuba som kommer på fredag.

Jeg har lyst å dele av meg litt av den infoen som jeg har sugd til meg.

Mange av de som jeg har pratet om angående denne planten
(fordi jeg er spent på hvordan jeg får den til å gro og bli så fyldig som jeg håper)
sier at den ikke kan ha for varmt vann. under 28 og helst 24 - 26 grader.
Den holder seg i livet med Normalt lys, og blir på sett og vis trykket mot bunnen og får fremmet spredning og vekst ved mye lys.

Dette er ikke noe råd.
Bare en infodeling .
Hvordan gjør du det med automatisk dosering med Seachem Florish ?
Hei, jeg doserer med en doseringspumpe
kjøpte en GroTech 1 - Kanal Dosierpumpe - TEC 1 NG fra aquaristik.net. Fungerer flott men måtte tynne ut næringen litt for å kunne dosere jevnlig - pumpen som minimum 1 milliliter og når det skal doseres bare hver 3. dag var jeg redd for at det bare dunstet bort i slangene.

Har tynnet ut næringen med vann slik at dosen blir 3x. Slange fra flaske til pumpa og videre til akvariet. Fungerer kjempebra. Pumpa var bare litt over 50 euro.
Dosering
Jeg har hatt den på 1 milliliter hver 4.dag men har som sagt tynnet ut. Forsøker nå med 2 ml hver annen dag så får vi se.
Har ikke så veldig mange råd å komme med, heller spørsmål

Den "GroTech 1" kan suge opp næring fra 3 (1?) forskjellige beholdere og sprute i karet? Kan man velge dossering hver dag, hver uke osv? og mengde (ml) næring helt som man vil selv?
Jeg er ikke noen racer i planteakvarier, men har du nok makronæring? Verd å sjekke, kanskje? Jeg syntes NO3 på 12,5 og P på 0 høres lite ut. Fe på 0 er heller ikke bra for plantevekst.
Pumpen doserer kun fra 1 beholder ja
Stikker som du sier en slange fra pumpen ned i beholderen og en fra pumpen og opp i akvariet. Kan stilles inn fra 1 milliliter og videre oppover og med tider fra 1 gang i uken til hver time . Funker nok best i litt store akvarier eller med ikke for konsentrert dose. Med 1 milliliter i uka ville jeg vært usikker på om det i det hele tatt ville kommet noe. Er veldig fornøyd med den men skulle nok hatt en til for makronæring.
Ja mistenker det samme - er det slik at
N og P egentlig tilføres gjennom fiskemat og nitrogensyklusen så kan jeg jo forsøke å være mer røff i matingen kanskje. Da gjenstår det å tilsette jern. Eventuelt få tak i en slaks makro blanding - tar gjerne tips. Ser at Seachem ikke har dette i en blanding. Det er vel også noe med at jern og P ikke kan blandes eller noe sånt. Tar gjerne tips på hva dere bruker.
Makroblandingen jeg bruker (PMDD) har jeg kjøpt med ekstra jern, veldig fornøyd med den. Send meg en melding hvis du er interessert i å teste.

Men slik jeg tolker det, så måtte jeg hatt 3 slike GroTech'er - siden jeg bruker 3 forskjellige næringsstoffer (som ikke skal blandes sammen før de er i karet). Da snakker vi fort en tusenlapp bare for å slippe tilsette næring i ett kar, uhm :p
Torbjørn Jørgensen
Makroblandingen jeg bruker (PMDD) har jeg kjøpt med ekstra jern, veldig fornøyd med den. Send meg en melding hvis du er interessert i å teste. Men slik jeg tolker det, så måtte jeg hatt 3 slike GroTech'er - siden jeg bruker 3 forskjellige næringsstoffer (som ikke skal blandes sammen før de er i karet). Da snakker vi fort en tusenlapp bare for å slippe tilsette næring i ett kar, uhm :p

Det finnes 3 kanals GroTech, du trenger ikke 3 stk. 1 kanals.

3 Kanals GroTech

Jepp, men prismessig var er det billigere å kjøpe 3 stk 'grotech 1' enn å kjøpe 1 'grotech 3'.
Har sendt deg en mail torbjørn
Tenker å test ut PMDD

Eksperimentering er jo en av akvaristens store gleder.
Du vil oppleve HC cuba som en "pestplante" :o når den får rikelig med lys og næring. Relativ bløtt vann med KH
Du vil oppleve HC cuba som en "pestplante" :o når den får rikelig med lys og næring. Relativ bløtt vann med KH mindre 5 er forutsetning. Viktig er nok lys i foregrunn, ofte er lysrørene for langt bak i standardoppsett. CO2 er essentiell og skal ligge på rundt 20 - 30 mg/l. Optimale verdier for makronæring er NO3: 20 til 30 mg/l og PO4: 0,5 til 1,0 mg/l. K kommer automatisk når du gjødsler med KNO3, derfor ikke nødvendig å måle sålangt.
Vanlig forbruk i ett tett beplantet akvariet er NO3 ca. 2mg/l/d og PO4 ca. 0,05 til 0,2 mg/l/d, men ved mangel kan forbruket være myyye større. NO3 skal ikke komme i 0, derfor er det best å gjødsle daglig, PO4 kan komme i 0 siden de fleste plantene har kan lagre P. Når du måler 12,5 mg/l NO3 med JBL dråpetest har du sannsynlighvis 0, slik att du bør komme opp i 20 mg/l.
Ved NO3-mangel blir HCen ofte litt gulaktig og ved PO4-mangel blir bladene mindre. Generelt kan man si at NO3 mangel er oftere enn PO4-mangel, men det er bare en peikepinn.
Mikronæring er ikke i mangel i de fleste tilfellene. Med gjødsel fra akvariebutikken tilfører man rikelig med Fe for eksempel, ofte for mye som resulterer i penselalger :o Ett absolutt minimum er nok her og hvis Fe ligger på 0,05 til 0,1 mg/l er det nok. Sjelden at HC blir klorotisk pga. Fe-mangel, oftere er det NO3-mangel som sagt.

Andere parameter er mindre viktig. Hvis kravene som står øver er oppfylt vil HC vokse villig med 20 eller 28 grader. Eneste som er evt. viktig er at HC er ikke en plante som man kan ha med store eller veldig aktive fiskearter for eksempel større Corydoras som kan skade planten. HC er en plante for ett planteakvariet og her er det en relativ enkel planteart.
Takk !
Det var et meget nyttig svar Michael
Er veldig imponert over kompetansen på akvaforum !
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap