Visne sverdplanter

Jeg har en del problemer i mitt akvarium når det kommer til plantestellet nå

Sverdplantene mine bare visner og vokser veldig lite. Jeg har co2 tilførsel, flytende gjødning og bunngjødning ( mulig det ikke er nok i bunn?

Bladene blir bare brune og til slutt er hele bladet brutt ned til bare brunt vev.
Ellers er det sjukt mye grønnalger jeg ikke klarer å få bukt med, de tar over alt :O

Håper noen har råd til en nybegynner
Det skal litt til for at de hardføre sverdplantene skal visne, så nå lurer jeg på hva som kan være galt.
Først og fremst tror jeg du overdoserer et eller annet næringsstoff. Du skriver at du oversvømmes av grønnalger, og det er jo beviset på at balansen er feil og det er for mye av noe. Er det for mye lys, for mye næring... eller begge deler?

For å starte med begynnelsen:
Hva gjør du med en sverdplante når du kommer hjem fra butikken med den? Kan du beskrive hvordan du går frem og hva du gjør?

Når slår du på lyset om dagen på akvariet ditt, og når slåes det av? Har du fast rutine på det, eller varierer det?
Sverdplanter
De aller fleste sverdplanter tar nesten ikke opp noe næring fra bladene, kun via røttene. Så med mindre du har et godt innkjørt kar med mye grums og relativt grov grus så rekker lite av næringen ned til røttene. Prøv med JBLs leirkuler ned i sanda ved siden av røttene så tenker jeg du får en helt annen vekst!
KnutA
De aller fleste sverdplanter tar nesten ikke opp noe næring fra bladene, kun via røttene. Så med mindre du har et godt innkjørt kar med mye grums og relativt grov grus så rekker lite av næringen ned til røttene. Prøv med JBLs leirkuler ned i sanda ved siden av røttene så tenker jeg du får en helt annen vekst!

Han skriver jo at han har gitt bunngjødning?
Da får De ha meg så meget unnskyldt for lesefeilen, fru/frøken Opland.
Redda sverdplantorna, død eller levande!
Leser du om hovedarten Erochinodorus (engelsk wiki), finner du ut at de trives best i tropisk/subtropisk temperatur, klarer seg bra med overskudd av næring i vannet, foretrekker godt med lys.

Jeg plantet to amazon sverdplanter i en 100 liters, null co2, null næringstilsetning, ett lysrør, kun 1-2 cm tykt bunnlag av dekorsand på ca 1mm, og likevel har de klart seg i to år nå, med jevn vekst i antall blader, uten spesielt vekst i størrelse. Men hyppige store vannskifter.

Har aldri opplevd at de begynner å visne, kanskje du har for mye alger som tetter porene i bladene. Jeg har endel alger i 100literen men såpass mange blader på plantene at bare 2-3 av blir "angrepet" om gangen. Pleier å klippe disse bladene når de blir ca 50% dekket av alger. Det styrker plantene å få en stuss iblandt.

Husk at det er en mektig plante som vokser i amasonas jungelen /elvene, og har lett for å sluke næringen til andre nærliggende planter.

Algene kan du redusere ved økte (%Liter)vannskifte og reduserte lystimer pr dag.
(Og evt noen algeknaskere som reker, snegler, pleco, ancistrus)

Sjekk denne sida om stell av amazon sverdplanter:
http://www.aqualandpetsplus.com/Decor%20Amazon%20Sword.htm
Så bra med respons!

Ja, har hatt sånn leirkuler med gjødning i bunnen, hadde et godt lag.

de står fortsatt delevis med svampen di kom med i fra butikken. Fikk goood beskjed om at det gikk greit, og det virker som at røttene har skutt veldig bra ut.

Kanskje prøve å kutte ned flytende gjødning. Og når jeg ser inn i karret i dag så har jeg en klynge med lettvoksende planter som tar over hele plassen med lys å det hele.

Lystimer ligger på ca 6,5 timer. gass og lys står på fast timer.
Prøver å bytte vann 1 gang i uka, ca 10-20%
Det går ingen fisk i akvariet atm.
Det har vært oppe siden midten av juli. Tenkte å beskjære litt planter å se hvordan responsen blir.
Svinger temperaturen i akvariet mye opp og ned? Noen planter tåler det dårlig, men om det gjelder planter i vann kan jeg ikke si med sikkerhet. Har du noe bevegelse i vannet? Når du ikke har fisk har du kanskje ikke pumpe/filter?
Prøv å gi den tilskudd av jern
Henrik Kolve
[B]Lystimer ligger på ca 6,5 timer[/B]. gass og lys står på fast timer. Prøver å bytte vann 1 gang i uka, ca 10-20% Det går ingen fisk i akvariet atm.

Har du bare lys på over akvariet i 6½ time om dagen, på fast basis? Det er jo nesten bare halvparten av hva som er anbefalt for tropiske planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap