Planter som vissner, brune og gule blader som bli gjennomsiktige

Har beklaget meg litt over planteproblemer i min personlige tråd, men vet jo at mange ikke leser i disse trådene. Så jeg håper det er unnskyldt at jeg legger inn en tråd her om temaet.

Problemet er at mine nye planter slett ikke trives.

Sverdplantene begynte å få gule og brune flekker, og er etterhvert nå blitt gjennomsiktige.

Ser også at mine vasspester ikke trives og er blitt brungule på "bladene" Virker som om de råttner ??

Nitrat, nitrit, amon, ph, gh, kh er helt fine.
Men har ikke fått testet jern eller Po4, skal bestille tester.

De får masse oksygen.

Jeg har slitt litt med plantene i dette karet hele tiden egentlig. De har ikke blitt store og fine som i 160 literen.

Tok noen bilder nettopp, og har limt sammen litt, så kan dere se på elendigheta.

Skal også bestille JBL kuler. Hadde nedi litt til dem, men hadde ikke nok så jeg måtte dele de med en hammer og legge ned i sanden.

Skal jeg ta bort de styggeste plantene, eller kan de komme seg ? Det ser jo rett og slett bare tragisk ut nedi der nå [External Image]
Har du Ancistrus eller andre sugemaller i dette akvariet...?

Ellers er det normalt vedlikehold å f.eks i forbindelse med det ukentlige vannbyttet, å ta og fjerne eventuelle visne og brune blader og kaste dem. Man luker litt, altså. Jeg ser du bare lar dem stå der, og det er jo ikke så pent å se på helt brune, visne blader. Man kniper det brune bladet av nede ved rota ved hjelp av neglene, og tar det ut og kaster det.

Det er normalt at en plante har et og annet brunt blad i ny og ne, når den fornyer seg litt med nye bladskudd samtidig. Men det er ikke helt normalt om de brune bladene blir fler enn de friske, grønne bladene på en plante.
Jeg hadde samme problem da jeg satte inn en sverdplante i det ene karet mitt. Men med litt tålmodighet så kom den seg igjen - jeg ga den litt plantenæring og satte ei gjødselkule neddi sanda under. Det tok en stund men den ble OK igjen. Jeg måtte knipe unna en del døde blader i mellomtiden.

Hvor mye døde blader har du i forhold til friske blader på en plante?

Jeg har forsåvidt samme problem med min vasspest! Og det virker nesten som den ble verre av plantenæringen, så jeg skal slutte å gi plantenæring i det karet jeg har vasspest, og se om det blir bedre over tid. Kan være at det blir for mye av det gode ellerno?

Hva mener du med at de får masse oksygen?
Planter trenger sjeldent tilskudd av O2. CO2 derimot er plantene helt avhengige av for å vokse. Hvis du bruker luftpumpe i karet tror jeg noe av problemet kan ligge der. Mye bevegelse i vannet vil føre til at CO2 blir diffundert ut.

Planteveksten "eksploderte" i karet mitt etter at jeg begynte å tilføre CO2 og flytende plantenæring. Men jeg har fortsatt en sverdplante som av og til får en del brune flekker/hull i bladene. For min del tror jeg det kommer av at jeg ikke har bunnsubstrat som røttene kan ta opp næring fra.
Det er mer dødt og skadet enn friskt på plantene. Skal ta og plukke bort det stygge.

Har en sånn difusor på tuppen av ene filteret , kan hende jeg skal ta den av ??

Lurt faktisk, da jeg brukte luftestein i 160 literen så vokste ikke plantene.

Har en ansistrus i dette karet.
Måtte ta bort en god del. Noen planter var helt ødelagt, og noen hadde et par nye blader.

valensi - et- eller- annet var det også en del dødt på.
Du bør ikke bruke diffusor eller "luftestein". Begge deler er svært effektive til å "lufte ut" co2 fra vannet. Uten co2 kan ikke plantene tilgodegjøre seg lys og næring.

Stephan
Takk for påminnelsen. Hm, jeg kan faktisk ikke forstå hvorfor jeg i det heletatt ikke har tatt den av !!?? Den fulgte med på utblåset da jeg kjøpte pumpen brukt. Syntes alt sirkulerte bedre med den på. Så jeg har ikke tenkt over en gang at det lufter ut O2 - og jeg VET jo at det lufter ut O2 , hehe. Den har bare stått på og jeg har ikke tenkt over det. Faktisk litt flau over at jeg ikke har koblet dette med den dårlige planteveksten

Men nå er den av - og jeg håper at dette, pluss gjødning vil få fart på planteveksten.
En del butikkplanter er dyrket fuktig men over vann fra produsenten.Derfor skjer det ofte at de visner ned,før de kommer med nye skudd,som ikke alltid ligner på butikkvarianten. Lettere og kjøpe planter privat,men da får man ikke alltid like godt utvalg.
Tusen takk for at du starta tråden. Jeg har i alle fall lært masse nyttig.
sessan
Men nå er den av - og jeg håper at dette, pluss gjødning vil få fart på planteveksten.


Bruk LITE gjødning til du ser at plantene vokser. Ellers kan du fort få et nytt problem.
Lykke til og fortell gjerne etterhvert hvordan det går.

Stephan
sessan
Så jeg har ikke tenkt over en gang at det lufter ut O2 - og jeg VET jo at det lufter ut O2 , hehe. Den har bare stått på og jeg har ikke tenkt over det. .

Nei, ikke helt riktig
Den lufter ikke ut O2 (oksygen), den lufter ut CO2, (karbondioksid).

mona o
[QUOTE=sessan]Så jeg har ikke tenkt over en gang at det lufter ut O2 - og jeg VET jo at det lufter ut O2 , hehe. Den har bare stått på og jeg har ikke tenkt over det. .

Nei, ikke helt riktig
Den lufter ikke ut O2 (oksygen), den lufter ut CO2, (karbondioksid).



Det har du rett i
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap