Valg av lysrør

Hos meg var det på høy tid å bytte lysrør da det var nesten 2 år siden sist. Har en 128 liter med 3x24W T5. Har aldri klart å finne en rørkombinasjon jeg er 100% fornøyd med. Så prøvde noen andre rør denne gangen.

Hadde kjøpt inn noen lysrør for en tid tilbake som jeg byttet til. Rørene er fra Dennerle. Amazon day framme (6000 Kelvin), Special plant i midten (3000 Kelvin) og Color plus (står ikke oppgitt Kelvin på det, kun 550 lumen) bak. Nå er det ca 3 uker siden jeg byttet og plantene har nesten ikke vokst (og jeg kan se litt antydning til alger her og der)! Det ble bra opplyst i karet, men synes lyset ble veldig gult etter min smak...

Så er det noen som har noen formening om dette oppsettet av lysrør? Bør jeg bytte plass på dem? Eller bytte ut et eller flere med andre rør?

Har flere nye rør liggende jeg eventuelt kan bytte ut med. Har et til med Special Plant og Amazon day fra Dennerle. Har også et Sylvania Aquastar og et det står narva BIO light på (tror det skal være et planterør, fulgte med en armatur jeg kjøpte...).

Planteveksten er viktig her. Men jeg liker også at lyset er litt mer hvitt enn det er nå. Da jeg har eget brønnvann kan vannet være ganske brunt vår og høst, og da blir det fort veldig dunkelt om ikke lyset er bra.
Det er det Special Plant røret fra Dennerle som er så innmari gult...:p Jeg likte det heller ikke, det var helt pissegult akvarium av det (pardon my french). Orket bare ikke se på det, så jeg tok det ut igjen rimelig kjapt.

Dennerle Amazon Day derimot, det er mitt favoritt-lysrør, fantastisk fint og klart dagslys. Jeg brukte stort sett bare det, både i T8 og T5. Du kan godt ha to av det røret istedet. Jeg har alltid hatt veldig god plantevekst med det røret. Ingenting å klage på der
OK. Da fjerner jeg nok dette. Hadde enda bare plantene skutt i været så! Men nei... Da gidder jeg ikke ha gult akvarium i tillegg.

Så får jeg prøve med et til med Amazon day, evt eksperimentere litt mer rekkefølgen og de andre jeg har også.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap