Frosne planter

Fikk en pakke på posten idag med planter og selv om de var godt pakket in
med både plastposer, bobbleplast og avispapir...så var de frossne!

Reisen med posten tok 2 dager så heatpacken hade gitt opp.
Sjekka postkassa med ca 1,5 timers mellomrom så de må nesten ha kommet
rett etter siste gang jeg sjekka... så da har de vert ute i - 18 i 1,5 time ca...

Plantene er....

-Vasspest
-Cabomba palaeformis
-Blyxa japonica
-Hygrophila polysperma
-Rotala sp. green
-Limnobium laevigatum
- Algekuler (som ikke var myke men mer "is-crunchy" når man klemte litt på dem)

Kulene er i reke-karet og rekene kasta seg over dem med en gang
så får bare håpe på det beste der.

Plantene var såpass frossne att stilker og alt satt sammen som en pakke
så hade man prøvd å dele på de så hade man ødelagt plantene.

Jeg la plantene ned i 90-L ynglekaret så de ligger der og flyter og tiner nå.
Er det helt over og ut eller noe man kan gjøre for å skremme liv i dem?!?

Har både PMDD og annen flytende gjødsel og JBL kuler
og mulighet for å starte opp en DIY-flaske med CO2.

Bør jeg la den ligge å flyte litt så der er nære lysrøret en stund osv
eller skal jeg begynne å plante de med en gang?
hm.
Dette høres ut som kjørt løp for min del.

Send en klage til de som sendte den.
Heatpack som ikke holder 2 dager er bare tull av avsender.
Det finnes Heatpack som holder lenger.

Gi de beskjed om at du ønsker å klage på denne.
Mulig de kommer seg Fra roten. men det kan sikkert andre uttale seg om

Jeg hadde klagd på dette. ( Men samtidig så er det jo litt på eget ansvar på denne tiden av året også)
Rolf H, jeg er ikke enig med deg her.

Står man ikke som kjøper selv ansvarlig om man i vinter-Norge selv velger å få tilsendt skjøre tropiske planter pr post? De tåler ikke den minste antydning til frost før de dør.

Dette er vel ikke noe man kan anklage avsender for? Selger tvinger ingen til å be om å få tilsendt plantene pr post. Og i dette tilfellet har jo kjøper faktisk innrømmet at plantene ble liggende ute i frosten fordi han eller hun ikke sjekket ofte nok eller var påpasselig nok til å ta inn sendingen straks, når postmannen var der.

Man får vel heller velge selgere i kjørbar avstand fra der man bor om vinteren da, så ikke plantene fryser. ELLER man ber selger om å sende dem i så stor eske at de ikke blir levert i postkassen, men at man heller må på det varme postkontoret for å hente dem. Da blir de ikke liggende ute.
Hei Mona

Rolf H
Jeg hadde klagd på dette. ([B] Men samtidig så er det jo litt på eget ansvar på denne tiden av året også)[/B]



Jeg Er klar over det. *S*
Jeg som sendte disse plantene. Og mottaker har bare betalt for noe av det. Tar ikke betalt for resten, og prøver heller å sende erstatning når det blir mildere i været.

Jeg var fult klar over at det er i kaldeste laget å sende nå, og sa ifra om dette på forhånd. Tilbydde meg å sende meg heatpack og ga kjøper beskjed om at pakken måtte tas inn med det samme den ble levert i postkassen. Så når den blir liggende der i minusgrader i kanskje opptil 1,5 timer er det nok ikke mye håp.

Heatpacken lover 40 timer, men nå har det jo gått over 50. Jeg er alltid påpasselig med å sende før fristen for videresending samme dag går ut. Og det jeg har sendt hittil har vært framme dagen etter. Unntaket er pakker som skal langt nord (postnummer som begynner på 8 og 9 gjerne). Der tar det et døgn ekstra.

Dessverre tåler mange planter frost svært dårlig, spesielt tropiske planter selvfølgelig. Så disse plantene kan nok bare finne veien direkte til søppelbøtten.
Shit happens...
Den siste jeg beskylder er selger...

Kjøpet gjaldt egentli algekuler og jeg spurte om selger hade noen andre intressante planter eller stilker til salgs å legge med i pakka og selger la med noen stilker
av oven nevnte planter, algekulene og frakt ble forhåndsbetalt
og vi ble enige om att jeg skulle betale sum x hvis resten overlevde turen.

Så selve handelen er under kontroll.... men ikke postens håndtering!

Her deler de ut post mellom... jeg skulle si... 10-14....

Selvsagt er/var jeg klar over risken med å sende planter vinterstid
det er vel alle ?!?

Har hatt i (bittelitt overdose) flytende gjødsel nå....og har har ordnet en lys og fin plass
rett under lysrøret i 90 litern der jeg planter alt sammen litt senere rett på nye gjødselkuler så etter det er det bare å be en bønn og håpe på et mirakel.

Er ikke helt newbie innen akvarium og har "reddet" planter før...
men tror dette kan bli litt tøft...

Hvis jeg skulle tippe/vedde så tror jeg att algekulene og vasspesten klarer seg.

Vi får se... =)
Ja, her tror jeg det må noen bønner og mirakler til.
Selvsagt har en sak to sider.
Ingen uthengt av den grunn.

Men sånn generelt:
Om man bestiller ferskvare som skal være i vannet regner jeg med at selger sørger for at dette går bra om han ikke opplyser om farene.

Opplyser selger om dette er det jo helt og holdent kjøpers gambling.


Men at du som selger ønsker å prøve på nytt når været tillater det er jo knall kompis tenkt.


Godt i allefall å se at ingen har blitt uvenner eller Psykisk lidende av denne saken.

$-)





mona o skrev:

"Står man ikke som kjøper selv ansvarlig om man i vinter-Norge selv velger å få tilsendt skjøre tropiske planter pr post?"

----------------

Nei, slett ikke ubetinget. I en slik transaksjon må man kunne forvente at selger er den mest kompetente parten som ENTEN må sørge for tilstrekkelig effektiv heatpack ELLER fraråde forsendelse hvis været er ugunstig.


Stephan
Nja, der er jeg uenig med deg, Stephan. Det er lov å tenke sjæl, som det heter
Update
En liten update...

Polysperman, vasspesten, algekulene klarte seg!

Cabomba palaeformis lever er veldi stusselig
den står oppreist for egen maskin og skyter nye små skudd/topper hele tiden
men de blir liksom ikke til noe, men skal starte opp et rent plantekar nå
med masse Lys, Co2 og PMDD så skal vi se om vi ikke klarer å få mer liv i Cabomba`n

Resten vissnet sakte men sikkert selv om det tok flere uker.



Jeg fikk tilsendt pistia av en her på forumet, uten heatpack, og posten brukte et par dager på å få de tilsendt. Det var godt ned i -18 her og de var frosne da jeg fikk de, sånn skikkelig frosne, og det lille vannet de lå i var også frossent. Men jeg la de i litt lunket vann først, lot de tine sakte nesten en hel dag og så satte jeg de i akvariet..

De yttereste bladene var litt pjusk og et par smeltet, men to dager senere var det nye skudd på plantene og alt er bare fryd!

Nå var jeg nok heldig, kanskje spesielt fordi pistia visstnok er hardfør. Jeg visste absolutt hva slags risiko det innebar, og forventet ikke at de skulle overleve egentlig, men tok en sjangse - om jeg bare fikk et lite skudd på en plante ihvertfall så hadde jeg noe å starte med ihvertfall.

Håper resten av plantene dine klarer seg!
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2015
Reklame for plussmedlemskap