Co2 og t5 lys



Når akvariet ble satt opp hadde jeg 2x30W T8 rør Sylvania akvastar og Sylvania grolux. Plantene vokste stort sett ok med denne standard belysningen uten CO2.
Men tenkte etterhvert jeg skulle prøve CO2 system for enda bedre plantevekst.
Aquamedic CO2 utstyr ble kjøpt. 2kg falske med nålevetil, magnetventil og aktiv CO2 reaktor. Brukte dette ca 9 måneder uten bedre plantevekst. Kjøpte også Akvastabil dempbart T5 aramtur, med 2x39W rør. Hadde full lysstyrke i noen uker, men plantene vokste i denne perioden helt elendig.

Mange av disse plantene er vel ganske nøysomme og hardføre, så det er mulig de ikke trives med kraftig belysning og ekstra CO2 tilsetning. Når man leser i bøker og på nett får man et inntrykk av at kraftig belysning og CO2 er et must for kraftig plantevekst. Men her på forumet er det jo veldig mange flotte plantekar som ikke har dette.

Hvilke erfaringer har dere her på forumet, om hvilke planter som vokser merkbart bedre med CO2 tilsetning og kraftig belysning? Og hvilke planter som vokser best uten?


Har følgende planter i mitt 200L Akvastabil akvarium:

Hygrophila Corymbosa (Diverse varianter)
Limnophila Sessiliflora
Cryptocoryne Wendtii green
Echinodorus red special
Echinodorus Ozelot green

Vannverdier:
PH 7
KH 4
CO2 30MG/L

Du snakker om mye lys og mye Co2, men du nevner ingenting om hvilket regime du har hatt med hensyn til tilførsel av plantenæring...? Gjødsling rett og slett. Det hjelper jo ikke så mye med masse lys og CO2 hvis ikke plantene har fått næring som står i stil med resten

Du skriver heller ingenting om hvilken metode du bruker for å slippe ut CO2 gassen i akvarievannet. Har du gjort noe for å fordele CO2 gassen i vannet (en reaktor f.eks), og evt finknuse boblene og holde dem lengst mulig under vann før de får stige til overflaten? Eller går de bare rett opp?
mona o
Du snakker om mye lys og mye Co2, men du nevner ingenting om hvilket regime du har hatt med hensyn til tilførsel av plantenæring...? Gjødsling rett og slett. Det hjelper jo ikke så mye med masse lys og CO2 hvis ikke plantene har fått næring som står i stil med resten :-) Du skriver heller ingenting om hvilken metode du bruker for å slippe ut CO2 gassen i akvarievannet. Har du gjort noe for å fordele CO2 gassen i vannet (en [URLBLOCK1] f.eks), og evt finknuse boblene og holde dem lengst mulig under vann før de får stige til overflaten? Eller går de bare rett opp?



Brukte selvsagt bunnlagsnæring som ble blandet i grusen når akvariet ble satt opp. Ettergjødsler med Tetra Crypto Dunger med noen ukers mellomrom. Har også prøvd diverse flytende Tropcia og Tetraplantenæring, ble mest algevekst selv med lav dosering. Skrev aktiv CO2 reaktor i første innlegg (reaktor med egen el-pumpe) som står i bunn av akvariet under utvendig filterutløp. Ser ut som den knuser CO2 boblene meget bra. Med 30mg/L co2 i vannet tror jeg neppe det er det er for lite CO2 eller dårlig fordeling av CO2 i vannet som gir dårlig plantevekst.


Torres
PH 7 KH 4 CO2 30MG/L


PH 7 og KH 4 er vel nærmere 15 ppm CO2?
Har du CO2 "drop checker" i akvariet?
viktste
[QUOTE=Torres] PH 7 KH 4 CO2 30MG/L


PH 7 og KH 4 er vel nærmere 15 ppm CO2?
Har du CO2 "drop checker" i akvariet?

Er det probe eller boble teller du mener he he? Mulig du har rett ifølge gjeldende kjemi, men jeg måler 30MG/L med Tetra CO2 test.
Jeg tenker på en sånn:

Veldig kjekk for å sjekke at en har nok CO2. En bør også sjekke at det er masse O2 luftbobler på undersiden av bladene, det er også et godt tegn på at det er nok co2. Hvis du har brukt plantenæring og har hatt nok co2 høres det rart ut at du ikke har hatt god plantevekst. Jeg gjetter på at du ikke har hatt så mye co2 som du tror i vannet..??
viktste
Jeg tenker på en sånn: [URLBLOCK1] Veldig kjekk for å sjekke at en har nok CO2. En bør også sjekke at det er masse O2 luftbobler på undersiden av bladene, det er også et godt tegn på at det er nok co2. Hvis du har brukt plantenæring og har hatt nok co2 høres det rart ut at du ikke har hatt god plantevekst. Jeg gjetter på at du ikke har hatt så mye co2 som du tror i vannet..??


Har en slik, men den er ikke i bruk. Plantene produserte mye O2, mye bobler som stiger opp til overflaten. Men veksten var som sagt dårlig. Synes man blir proppet med info i litteratur og på nett om at kraftig belysning og CO2 tilførsel er det enenste saliggjørende for kraftig plantevekst. Er det virkelig slik? Derfor har jeg startet denne tråden og er ute etter andres praktiske erfaringer.
Hjelper jo ikke og kjøre på med lys og co2 ,hvis du ikke bruker seriøs plantenæring. Butikkvarianten er nok ment for de lettere slagene som trenger litt tilskudd. Du får google litt PMDD. Ph bør også under 7.
Inaktiv bruker
Sprettfisk
Hjelper jo ikke og kjøre på med lys og co2 ,hvis du ikke bruker seriøs plantenæring. Butikkvarianten er nok ment for de lettere slagene som trenger litt tilskudd. Du får google litt PMDD. Ph bør også under 7.




Både ja og nei,kommer helt ann på hvilken type planter du vil holde.

Fin tråd om dette emnet her.
Som skrevet over at man må gjødsle ganske bra med mye lys og CO2. Min erfaring er at det kan være nødvendig med både fosfat, kalium og jern. Dette er det som regel ikke mye av i typiske makro gjødsler. Siden Ph er 7 er det sannsynligvis mindre CO2 i vannet en du ønsker. Ph bør vel være ca 6,75 med KH 4 for optimal CO2.

Når det gjelder lys så ligger du med 0,39W/l (78W til 200l) litt under det optimale for CO2. Men dette vil jo komme an på plantene.

Husk også at endel planter tar opp næring gjennom røttene og således trenger næring ved røttene i tillegg til substrat.

Jeg har CO2 i en 60l. Her henter jeg ut en 1/2 bøtte med planter hver 14 dag.
Skal prøve PMDD, så får vi se hva som skjer. Takker for alle svar i denne tråden. Har noen mer å tilføye er det flott.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap