Hvordan sette nedi planter?

Hei

Som nybegynner har jeg tatt den plante-klasen jeg har fått på butikken og tatt bort det som de har satt rundt røttene og bare stappet det nedi (biltema)sanden. Etter at plantene nå ser litt brune, brunprikkete og generelt pjuske ut, lurer jeg på om det er noen triks for selve plantingen. Bør man separere stilk-planter (heter det vel?) mer enn den klasen de kommer i? Spre de enkelt litt mer utover med luft mellom hver stilk?

Har lest at nye planter fort kan bli litt brune av seg i begynnelsen, men at nye skudd blir finere. Så akkurat det satser jeg på at går seg til, men kanskje hjelpe litt på med riktig metode for planting?

Hvis jeg skal klipe av noen stilker som har stygge blad på seg, skal jeg dra opp hele eller bare knipe av nede ved sanden slik at roten blir igjen?

Siste: er det dumt å rote og flytte på planter etter at de først har blitt satt nedi sanden?

Takker
Eirik
Stilkplanter liker jo lys og vannsirkulasjon rundt stilkene sine, så det er greit å plante dem med noen cm mellomrom, men fremdeles i en samlet gruppe da. Ikke for spredt. Får stilken for lite lys og "luft" og er presset for tett sammen med andre stilker, kan man risikere at de blir brune og bladløse. Klemskader/knuseskader gjør også stilken brun og den råtner, så vær forsiktig når du planter og håndterer de

Hvis stilkplantene dine er brune og stygge nederst, kan du klippe vekk det som er skadet, og plante den friske delen.
Ser ikke noe galt i å plante på nytt og ordne litt, hvis det er så at de er plantet feil og er blitt brune av første planting
Takk skal dere ha. Sikkert masse snacks å se på på youtube, så burde vel være flinkere og søke der

Eirik
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap