Lotusknoll

Jeg har kjøpte en lotusknoll eller en "potet" som selger i butikken kaldte det. Fikk da beskjed om at den kunne plantes/settes nesten over alt, gjerne på ei rot. Det var altså ikke nødvendig å sette den fast i grusen/sanden. Jeg har som du/dere ser på bildet plassert den ytterst på en rot og det ser ut for meg som den foreløpig trives. Den får ihvertfall nok lys. Planten har sendt ut mange røtter som strekker seg nedover mot bunnlaget og et nytt blad som er i ferd med å nå vannflaten. Jeg fikk fortalt at planten ville fortsette og lage undervansblader bare den ikke "fikk lov"lit å ha mer enn tre overflateblader, men av det lille jeg har funnet av literatur står det: Knollen skal plantes slik at den ligger på bunn, røttene skal gis godt med næring/gjødsel, helst bunnsubstrat. og at den ikke skal tllate planten å få flyteblader. De må klippes før de når overflaten dersom en ønsker en tett plante under vann.........
Men så er alle bilder som finnes i forbindelse med teksten av Tigerlotus en slik som jeg har på bilde nr. 2 er det noen som har peiling?????

Jeg fikk også fortalt at dette var en plante som en meget sjeldent fant i en akvariebutikk, at prisen som regel ville ligge på et par tre tusen dersom en skulle finne en..... denne kostet en tiendedel ....kr. 300.- som var ekstremt billig.
[External Image]


Her kan du se hvordan jeg har festet knollen samt at den nå etter to dager sender opp flyteblad.
[External Image]
Det er tydlig forskjell på denne tigerlotusen og den andre lotusplanten
[External Image]









Et par/tre bilder til som gir et noe bedre inntrykk av begge plantene. Ikke kan jeg forstå at dette er samme planten??


Jeg er veldig i tvil om jeg skal klippe dette bladet, ser den allerede har begynt å sende opp et til så dette haster litt..........

[External Image]


[External Image]



Tigerlousen jeg har fra tidligere, den har ingen knoll så det er nok ikke morplanten.
[External Image]





Har ingen peiling på Tigerlotus, men vil bare si at du har ett veldig fint akvarium
Takker for det, men jeg skulle så gjerne hatt svar på det jeg spør om?
Det ser for meg ut som om du har en nymphaea Rubra eventuelt en Nymphaea pubescens. Kan kanskje se ut som en pubescens i og med den er såpass spiss på bladene, men den er veldig lik min Rubra.
Er det en rubra, så vil jeg si at 300 kroner for en knoll er blodpris. Mener Akvariekjellern.no selger denne for 40 kroner eller rundt der...
Den vil forsåvidt "kontinuerlig" forsøke og skyte skudd til overflaten, men om du klipper de, så holder den seg ganske lav.
Men om den må plantes i sanda kan jeg ikke svare deg på, det ser jo ut som om det funker å sette den slik du har gjort også!

MVH Pål
Knollen er kjøpt i Akvariekjelleren, så da kan det vel ikke være samme knoll som de tar 40 kr for. Det var der de hevdet at Knollen meget sjeldent var i handelen. Dette var en ekte Kinesisk eller var det japansk "lotuspotet"
Er det noen flere som kan hjelpe?
Er rimelig sikker på at det er et blad på full fart mot overflaten, ville knipe det av før det når helt opp. Alle "vannliljer" trenger veldig streng oppdragelse

Har en sånn knoll her også, kommer fra Japan og er av et litt annet kaliber enn de som produseres av Tropica hvis jeg ikke husker helt feil. Gøy med planter som ikke finnes over alt, og den ser ut til å bli fryktelig fin!
Det er nok allerede for seint, bladet er kommet opp og har lagt seg på overflata, nytt blad er også på vei opp. Fra knollen kommer det også et par tre nye skudd/planter. Som jeg nevnte tidligere, blei jeg fortalt av selger at jeg kunne tillate tre blader til overflaten, men ikke fler.
Discus som jeg har og fortsatt skal ha, liker det ikke er for lyst i akvariet. Det er derfor en fordel med flyteplanter, kansje ennå bedre noen flyteblader fra en Lotus som de kan stå under. Planen min er derfor å la det være tre blader oppe fra dette første skuddet på knollen, men knipe evt. flyteblader som prøver å komme opp fra de andre skuddene.
Er din plante tilsvarende den jeg har? Har du noen bilder? Har du satt knollen på rot eller har du plantet den? Det blei meg fortalt at den ville bre seg utover som et stort teppe. Blir i alle tilfelle spennende å følge med i hvordan den utvikler seg.
Fint Linda W om du vil lese mitt første innlegg og spørsmålene jeg har der..........
Har ikke veldig mye erfaring med Lotus og har ikke fått den til i stiklingskarene, av forklaringen du fikk aner det meg at jeg har plantet knollene for dypt i substratet. I tillegg vil jo et overvannsblad eller tre gjøre CO2-tilgangen enklere for planten, jeg bruker flytende Carbo og da må plantene ordne litt kjemi selv...

Denne knollen ble hentet sammen med en reol lørdag, det var så vidt jeg kunne ane hva som var opp og ned på den. Bare slapp den oppi en tolvliter med næringssubstrat under sand mens reolen kjøres inn.

Ser at ett av skuddene er i ferd med å klatre ned fra knollen og etablere seg ved siden av allerede, og alle stiklinger har fått flotte store blader med en helt fantastisk farge. Karet knollen ligger i er jo bare 20 cm dypt med forholdsvis frisk belysning og daglig gjødslet vann i tillegg til bunnlaget, så det er ikke sikkert den bryr seg med overvannsblader foreløpig.

På ett av bildene dine ser jeg at den ytterste stiklingen driver med samme flytteøvelse hos deg, den har dyppet tærne nokså godt ned i bunnlaget allerede. Har du ikke næringssubstrat er næringskuler veldig kjekt, de dyttes godt ned i bunnen og så finner planterøttene veien. Akvariekjellern hadde poser med kuler fra ProAquatics så jeg (andre nettbutikker tar inn 7 Kugeln fra JBL, nokså likt næringsinnhold), hver kule varer lenge og det er ikke mange som skal til. I noen av plantekarene mine er det ikke lenge før næringssubstratet er oppbrukt, måtte benytte sjansen til å lære litt men jeg ventet. De leverer kulene i så store forpakninger man ønsker så da er den sorgen slukket
Ja jeg så i tråden din at du var å hentet en reol i Akvariekjelleren. Det er samme karen jeg snakket med som du har bilde av ved siden av din reol. Så da er det nok helt sikkert samme type Lotusknoll vi har. Om du har eller kan ta bilder av hvordan den du har utvikler seg så hadde det vert artig å se forskjellen. Selv skal jeg sørge for å oppdatere med bilder hvordan den utvikler seg hos meg.
Da snakket du med "han sjøl", Kyrre Siljan, et oppkomme av etterrettelig informasjon som villig deler kunnskap. Det lå en god haug "hestelorter" i karet, så det er helt sikkert samme plante. Har knipset litt i dag, skal redigere og poste her så fort hånden har lyst, spennende å følge med på disse og å dele erfaring!

Nå stikker jo den ene lille avleggeren av fra resten helt av seg selv her, tror den skal få leve videre i 12-literen en stund. Har for vane å spre sånne rariteter uten merkelapp rundt i litt forskjellige kar for sikkerhets skyld. Rimelig sikker på at bunnlagsnæring er greia da, har ikke funnet noe i bøkene som skulle tilsi noe annet...
Bunnæring har vel lite for seg når knollen er satt fast oppe på ei mangroverot slik som jeg har gjort?
Helt enig, det er nok litt synsbedrag i innlegg to, der ser det ut som om den har tærne nesten ned i sanden, men på oversiktsbildet ser jeg at det i alle fall vil ta litt tid før den når helt ned. Men Tigerlotusen og andre rotplanter ville sikkert sette pris på en kule, flytende micronæring i bløtt vann er veldig vanskelig synes jeg, ledningsevne er litt nytt og spennende så jeg har bare flyteplanter i sånne kar...

Og da ser jeg også at du heller ikke tror den har så mye med tigerlotus å gjøre, tiger er en hybrid noen sikkert har stridd med å få fram, familien er ekstremt variabel står det...

Kjapt oversatt fra den generelle beskrivelsen av genus Nymphaea (det er det vel ikke store tvilen om at det er) fra The Aquarium Plant Book:

"Alle disse plantene trenger næringsrikt substrat og kraftig belysning. De utvikler flyteblader og skygger på den måten for andre planter i akvariet. Beskjæring av overflatebladene vil fremme vekst av undervannsblader, men, fjerning av disse bladene vil forhindre blomstring. Er blomster ønsket må bladene tillates å nå overflaten."

Uten blomstring er det akkurat som med Cryptocoryner praktisk talt umulig å artsbestemme nøyaktig forøvrig...
Et par nattbilder som viser hvordan den vokser. Seks dager fra første bilde med discusen og skalaren til dette. Det er, som det så vidt går fram av bildet, kommet fram tre nye skudd. To flyteblader er kommet opp. det bedrar litt, da en ser speilingen i overflata.

Nattbildeinstilling: ISO 6400 blender f/4 lukker 1/40 sek.
[External Image]

ISO 4000 blender f/4 lukker 1/40 sek.
[External Image]
Knollen etter en uke i 12-literen. Forferdelig bilde av grumsete kar, brukes kun til midlertidig oppbevaring av Echinodorus quadricostatus. Den mørkegrønne planten er også et mysterium fra Akvariekjellern, gleder meg veldig til å se hva den har tenkt til å bli når den blir stor - hvis den blir det. Er det Eichhornia burde den allerede vært ute av karet...

[External Image]
Drøye to uker etter "planting", nå noen dager senere er karet helt fylt og det er på høy tid med omplanting!

[External Image]
Det var ikke noe sjakktrekk å sette knollen på ei rot, den blei til slutt full av alger. Jeg klippet den noe tilbake idag og flyttet den så den får fast grunn under beina, da får jeg etterhvert se om det fortsatt er nok futt i den så den kommer seg. At den kunne settes på ei rot slik det blei sakt i butikken stemmer ihvertfall ikke.
Linda W
Knollen etter en uke i 12-literen. Forferdelig bilde av grumsete kar, brukes kun til midlertidig oppbevaring av Echinodorus quadricostatus. Den mørkegrønne planten er også et mysterium fra Akvariekjellern, gleder meg veldig til å se hva den har tenkt til å bli når den blir stor - hvis den blir det. Er det Eichhornia burde den allerede vært ute av karet... [IMG]https://lh3.googleusercontent.com/-VJaZoWQPiKw/USpIc2XlzJI/AAAAAAAAD28/HnAjt2qk8LM/s500/Image4781%2520Lotus.jpg[/IMG]

Hei hei Synes den grønne planten din minner veldig om en jeg kjøpte som "ciklidegress" engang. Det var ikke en akvarieplante, det var denne . Levde ca 6 mndr+ hos meg, men vokste ikke og ble bare gulere..
mvh
Der var den ja, takk Hildee! Opp av karet og ut på toppen av en rot i kjøkkenboksen med andre ord. Skriver til Akvariekjellern også, han får alltid et par "uløselige" mysterier sammen med leveransen fra denne leverandøren, inngår ikke i nettsortimentet
Tilfeldig bekjentskap
© Tove Mikkelborg
Reklame for plussmedlemskap