- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Forurenser plantenæring vannet ? hva er trygt å bruke?
Forurenser plantenæring vannet ? hva er trygt å bruke?
Når det kommer til dette med plantegjødning så må jeg inrømme jeg er ganske grønn. Av en eller annen grunn så har jeg for fått meg at det kan være farlig for karets vannverdier å tilsette plantegjødning. Redd vannet skal bli forurenset. Nitrat i karene ligger på 12,5 målt med tetra test. Og har forstått det slik at om man har en del planter så er det ikke farlig høy verdi.
Det jeg nå lurer på er hva jeg bør tilsette karene. Vet at sverdplanter vil ha kuler, og har liggende kuler . Men hvilken sort flytende er trygg å bruke ? Som ikke forurenser vannet.
Har stående en flaske med Credo total, men aner ikke hvor gammel den er, kjøpt brukt. Men har ikke våget bruke det enda.
Og hva kan skje med vannverdiene om man tilsetter gjødning?
Det jeg nå lurer på er hva jeg bør tilsette karene. Vet at sverdplanter vil ha kuler, og har liggende kuler . Men hvilken sort flytende er trygg å bruke ? Som ikke forurenser vannet.
Har stående en flaske med Credo total, men aner ikke hvor gammel den er, kjøpt brukt. Men har ikke våget bruke det enda.
Og hva kan skje med vannverdiene om man tilsetter gjødning?
Postet 28.02.13 kl 21:39
For å si det ganske enkelt, så fins det to ulike typer flytende plantegjødning : de som inneholder nitrogen (nitrater) og fosfor (fosfater), og de som ikke gjør det.
Har man mye planter, sterk vekst, mye lys (og ofte CO2), så har man bruk for den første typen for å tilfredsstille plantenes behov. Som det ligger i sakens natur tilsetter man her slike stoffer som du kaller "forurensende", og man må vite hva man gjør. Ellers kan man ende opp med dårlig vann, syk fisk og algeoppblomstring. Plantefantaster er ofte kjempeflinke med dette og har null problemer. Hovedsaken er balansen i karet mellom hva som tilføres og hva som forbrukes av plantene.
Har man et mer low-tech akvarium, er det ofte tilstrekkelig nitrogen og fosfor som naturlig oppstår i karet pga. foring og avfallsstoffer. Likevel kan det bli mangel på andre næringsstoffer til plantene, og da kan man benytte seg av nitrogen- og fosfor-fri plantenæring.
Begge typer kan fåes som flytende eller som pulver man løser opp. I tillegg må man, som du nevner, tenke på å tilføre næring i substratet til den typen planter som har store røtter og tar mesteparten av sin næring opp gjennom røttene.
Har man mye planter, sterk vekst, mye lys (og ofte CO2), så har man bruk for den første typen for å tilfredsstille plantenes behov. Som det ligger i sakens natur tilsetter man her slike stoffer som du kaller "forurensende", og man må vite hva man gjør. Ellers kan man ende opp med dårlig vann, syk fisk og algeoppblomstring. Plantefantaster er ofte kjempeflinke med dette og har null problemer. Hovedsaken er balansen i karet mellom hva som tilføres og hva som forbrukes av plantene.
Har man et mer low-tech akvarium, er det ofte tilstrekkelig nitrogen og fosfor som naturlig oppstår i karet pga. foring og avfallsstoffer. Likevel kan det bli mangel på andre næringsstoffer til plantene, og da kan man benytte seg av nitrogen- og fosfor-fri plantenæring.
Begge typer kan fåes som flytende eller som pulver man løser opp. I tillegg må man, som du nevner, tenke på å tilføre næring i substratet til den typen planter som har store røtter og tar mesteparten av sin næring opp gjennom røttene.
Postet 28.02.13 kl 22:42
Postet 28.02.13 kl 22:51
Personlig har jeg alltid likt Tropica's plantenæring. tropica produserer jo planter selv, og har gode produkter. Nå har de kommet med to nye flytende typer, og jeg prøver den nitrat/fosfat- frie typen. Ser lovende ut så langt. Den finnes f.eks. [URL=Tropica Premium Fertiliser]her[/URL].
Ellers kan man blande sin egen næring med samme innhold...det finnes mange forskjellige kalkulatorer rundt på nettet for beregning av sammensetnigen hvis man vil skaffe ingrediensene og blande selv, blir en slags PMDD. Det er en del å spare på dette hvis man har et relativt stort forbruk.
Ellers kan man blande sin egen næring med samme innhold...det finnes mange forskjellige kalkulatorer rundt på nettet for beregning av sammensetnigen hvis man vil skaffe ingrediensene og blande selv, blir en slags PMDD. Det er en del å spare på dette hvis man har et relativt stort forbruk.
Postet 28.02.13 kl 23:15
Postet 28.02.13 kl 23:28
Har lagt Credo for hat, får algeppblomstring bare jeg ser på flasken. Enig med SilverShaded, bruker Tropica+ der jeg kun har planter (og dermed minimalt med nitrat) og blander opp jern og micronæring etter en oppskrift som sikkert bare passer her til kar der det går fisk, tilsetter daglig og sjekker at Fe er bortimot brukt opp på et døgn ettersom det er det eneste jeg har test for.
Hvis du har lest noe om forurensning kan det jo ha noe med ledningsevne å gjøre (målt i microsiemens), i kar med veldig bløtt vann er det ikke nødvendigvis spesielt smart å tilsette mineraler. Nå er det ikke mye plantevekst i veldig bløtt vann i naturen heller da, den er grei sånn
Hvis du har lest noe om forurensning kan det jo ha noe med ledningsevne å gjøre (målt i microsiemens), i kar med veldig bløtt vann er det ikke nødvendigvis spesielt smart å tilsette mineraler. Nå er det ikke mye plantevekst i veldig bløtt vann i naturen heller da, den er grei sånn
Postet 28.02.13 kl 23:39
sessanAv en eller annen grunn så har jeg for fått meg at det kan være farlig for karets vannverdier å tilsette plantegjødning.
Det trenger du ikke være redd for om du velger riktig plantegjødning.
Du som har et levelig nivå av nitrat fra før i akvariet ditt, trenger nok ikke tilsette noe mer av det, ville jeg tro. Jeg, derimot, målte nitratnivået til kun 1 her sist jeg målte... det er ooops, for det gjør jo at plantene "sulter" - balansen blir skjev. Plantenæringen jeg tilsetter fra flaske er en type som IKKE inneholder nitrat og fosfor. Det burde den kanskje hatt, med så magert nitratnivå som jeg åpenbart har. Jeg har få fisk i forhold til literantallet, så det forklarer nok litt hvorfor nitraten er så lav hos meg. Og det forklarer nok hvorfor jeg har en del algeproblemer akkurat nå.
Jeg har ikke testet for fosfat da. Det burde jeg gjort. Men jeg bruker en del frossenfor, så jeg tror fosfat nivået iallefall ikke er lavt...usikker.
Tropica (dansk produsent) har to forskjellige flytende plantegjødninger. Den ene heter Tropica Aquacare, og den andre Tropica Aquacare Plus. Den første har IKKE tilsatt nitrat og fosfor, den sistnevnte HAR det tilsatt. Dette gjør at folk kan velge alt etter hva som passer i deres akvarium. Du finner Tropicas produkter til salgs hos f.eks Aquamanias her.
Postet 01.03.13 kl 17:22
De Tropica-næringene jeg linker til over her, er altså den "nye" utgaven av Aquacare-produktene. De heter nå Tropica Premium (uten N og P), og Tropica premium Specialized (med N og P).
Jeg har studert innholdet for å finne eventuelle ulikheter. Av det jeg kan se, er de ganske identiske. Så da er det vel samme gamle produkt, bare i en ny og fresh flaske...
Jeg har studert innholdet for å finne eventuelle ulikheter. Av det jeg kan se, er de ganske identiske. Så da er det vel samme gamle produkt, bare i en ny og fresh flaske...
Postet 01.03.13 kl 18:05
Legger inn verdiene etter dagens måling, tatt før vannbytte. Ser det er kluss med jern og fosfat. Hvordan spiller dette inn i valg av plantenæring ? Bør jern økes ? og vil fosfat bli bedre ved hyppigere vannbytter ? Ser fosfat har økt fra 0,2 som ble målt tidligere i år. MEN, det er veldig vanskelig å lese denne av synes jeg, så det er slett ikke sikkert at avlesingene før er riktige. Litt lettere å lese av i dag synes jeg.
160 liter bløtt vann:
NITRIT ok
NITRAT 12,5 som vanlig
AMON 0
PH 7 - 7,5 , vil ha litt ned
GH 4
KH 2
***JERN nesten ikke målbart, under 0,02
***FOSFAT 0,1 - litt høyt
120 liter hardt vann
NITRIT ok
NITRAT 12,5 som vanlig
AMON 0
PH 7,5
GH 10
KH 3
***JERN ikke målbar
***FOSFAT 0,4 - litt høyt.
160 liter bløtt vann:
NITRIT ok
NITRAT 12,5 som vanlig
AMON 0
PH 7 - 7,5 , vil ha litt ned
GH 4
KH 2
***JERN nesten ikke målbart, under 0,02
***FOSFAT 0,1 - litt høyt
120 liter hardt vann
NITRIT ok
NITRAT 12,5 som vanlig
AMON 0
PH 7,5
GH 10
KH 3
***JERN ikke målbar
***FOSFAT 0,4 - litt høyt.
Postet 04.03.13 kl 14:58
Postet 04.03.13 kl 16:24
Postet 23.07.13 kl 16:23
Torbjørn Jørgensen[QUOTE=sessan]Så det som heter PMDD er trygt å bruke da med tanke på forurensing av vannet ?
PMDD er helt trygt å bruke (1-2 x anbefalt dosering), bruker det selv i 17 akvarium og flere bekjente bruker også dette uten problemer.
Litt sent svar men
ja.. hva er anbefalt dosering pr 100 liter vann i ett middels beplantet kar da som "basic" med tanke på pmdd?
Postet 02.02.14 kl 12:11