Oppdrag: "få stell på plantene mine"

Har en 660 l hvor jeg sliter med plantene. Det har målene l-200, h-60, d-55. 6x54W T5 lysrør, hvorav 4 er planterør og de 2 fremste mer for å få frem fiskene. Usikker på alder og type på disse da de kom med karet v/kjøp. Karet får lys i 9 timer pr døgn. Treffes også av noe sollys. Biltema sand type grov til substrat. Karet har vært i drift i ca 1,5 måneder.

Gjødsler med Happy Life - Plant 1 gang pr uke med annbefalt dosering. Skifter vann 1 gang hver 14 dag/1 gang hver uke. Har også satt inn en del gjødselskuler. Har forholdsvis få fisk enda med tanke på næring fra avføring.

Får litt grønnalgeskjær på rot der sollys treffer og noe brunalger på innsiden av glassene.

Karet har vel hatt vann i ca 2 måneder og full drift i 1 måned.

Vannverdiene v/siste måling som følger:
NO3: 0
NO2: 0
GH: 6`d
KH: 7`d
PH: 6,9
Temperatur på 24-26 grader

De få plantene som vokser fort og ser noenlunde greie ut er Vasspest (Egeria Densa) og Lotus (Nymphea Rubra). De andre er litt missfargede, blad som dør, brune og eller mangler farger.

Echinodorus amazonicus f.eks som jeg har hatt før uten noen problemer får ikke høyde. Den får nye blader men de gamle dør. Det samme med Sagittaria Subulata. Gule blader og ikke mye vekst. Begge disse plantene har fått næringskuler i substratet i gode mengder.

Lurer derfor på hva jeg bør gjøre videre for å få bedre planter? Er jeg litt tidlig ute med å forvente god vekst? Hvilke tester bør jeg eventuelt ha ta i i tillegg? Osv osv.

Setter pris på innspill så ikke vær redd for å kommentere. Legger også med bilder for å illustrere problemet.
Tror nok at sverd plantene dine lider av jernmangel. De tar opp næring via røttene så du trenger noe du kan stikke ned i substratet.

CO2 hjelper på plante veksten.

Lys rørene bør byttes når de er blitt 1 år gamle. De taper seg i effekt og farge spektre på de endrer seg.

et plante substrat under sanden gjør at plantene trives bedre, men det er gjerne litt seint å hive det oppi nå.

Samme med varmekabler.

Sandsnegler vil hjelpe på fordi roter rundt i sanden som meitemarker og gjør at sanden blir lit mindre kompakt.
Takk for svar.

Burde nok hatt i bunnsubstrat men litt sent nå desverre ja. Samme med varmekabler. Sverdplantene og "gresset" har fått et par kuler med gjødsel stukket ned i sanden i umiddelbar nærhet. Mulig det tar litt mer tid før røttene når de.

Sandsnegler har jeg

Lysrør skal byttes så fort jeg finner ut av hvilke hovedfisk jeg skal ha.



Så da er test for jern notert. Flere tester en bør ha for å ha mer kontroll på plantene? Fosfat, CO2, O2?

Hva slags gjødsel er best? Hva bør jeg bruke? Både av flytende og til bunnlaget?
Sverdplantene dine ser ut til å ha overvannsblader fortsatt, de vil jo nødvendigvis visne ned og kan godt fjernes, se på de nye i midten for å sjekke tilstanden.

Bruker selv HappyPlant og HappyFerro, men doserer daglig, da kan ukedosen fint reduseres veldig (deler på syv og så på tre her hvor planteveksten er forholdsvis kraftig). Bruker også EasyCarbo/HappyCarbo daglig, det påvirker ikke pH og plantene ordner CO2 selv. Blander et "heksebrygg" av alle preparatene, i nyoppsatte kar starter jeg forsiktig og øker etterhvert som plantene skyter fart. Forsiktig med Carbo-produktene, overdosering tar knekken på bakteriekulturen.

Det finnes jernprodukter i "pilleform" fra JBL og Dennerle til storforbrukere av jern i substratet, det setter rotplanter pris på...

Måler nitrat, fosfat og jern, det gjelder jo å mate plantene, ikke algene
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap