Finnes kortere valensi(et-eller-anet)

Finnes det Valensineria (?? ) som ikke vokser og blir veldig lange så de flyter på toppen ? Jeg har noen som jeg med gjevne mellomrom må klippe korte. Og så ser jeg at enkelte blader liksom blir lysebrune og da må jeg ta de bort. Glemmer jeg å ta dem bort, så blir de helt sånn bløte og går i stykker når jeg skal prøve å fjerne dem.

Ser mange kar har sånn fine valensineriaer, og ser jeg har hatt det før ser jeg på bilder. Men de jeg har nå må være en annen sort. For de blir lange.

Har hatt noen små som er vridde, og sikkert skal bli lengre, men de blir helt bløte/rottner hos meg så jeg har gitt dem opp.
Det er nok Vallisneria du leter etter sessan, og det finnes en variant som heter "mini twister" , det er kanskje den du hadde? V spiralis 'tiger' blir heller ikke helt håpløst høy i store kar...

Noen lurte meg til å plante V. "gigantea" i 450-literen, da lærte jeg at Vallisneria ikke synes noe om beskjæring i toppen, bedre å fjerne de lengste bladene helt. Eller selge den på auksjon, som var min løsning
Stemmer, jeg er håpløst lite flink å huske navn.

God ide.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap