Spm ang ludwigia brevipes og pogostemon quadrifolia

Fikk tak i en del planter på auksjonen på kløfta og lurte litt på disse 2.
Ludwigia brevipes og Pogostemon quadrifolia
Bør plantes 1 og 1 eller i små grupper/bunter.

Det er også veldig liten info ang Pogostemon quadrifolia der ute så om noen kan dele sin erfaring til hva den trenger hadde det vært fint.
Min P quadrifolia dupper fortsatt i bøtte (er hysterisk engstelig for andemat , forsto på selger at den ikke var spesielt vrang i matveien.

Generell planteregel for stengelplanter er minst to bladlengders avstand, helst mer. Da får de lys lenger ned, og sideskuddene får plass når de toppes....
Takk Linda, har mer eller mindre bare "kastet" dem ned i akvariumet med påvente til å røre rundt i akvariumet. Så jeg puttet en og en fordelt på 8 akvarium, men ettersom samboen kom hjem med 8 plante poser så fikk jeg enormt mye. Tror jeg brukte nesten 2 timer for å putte dem nedi ettersom jeg var midt i middagslagingen.
Har andemat i karene for å dempe belysningen noe så det spilte ingen trille for meg heldigvis

Kjøpte Vallisneria americana "natans" og Hygrophila polysperma "Rosanervig" planter også og selv om det står at den siste nevnte skal plantes i små bunter så er det kanskje greit å ta 1 og 1?

Er det noe annet jeg bør tenke på enn plantegjødning? Holder det med sånne JBL gjødnings kuler?
Stengelplanter er jo som oftest mest interessert i næring i vannet, så jeg gjødsler daglig med flytende mikronæring (mistenker nemlig at det ikke er uten grunn produsenter av plantenæring med ukedosering også selger algemidler), blander heksebrygg av alt mulig rart fordi jeg har tid, og interesse langt over gjennomsnittet for sånt.

For folk med liv ved siden av fant jeg ut at Akvariekjellern selger alt-i-ett, og da jeg pratet med skaperen av den blunket han forståelsesfullt da jeg foreslo å dele dosen på syv og så på tre for daglig dosering. Og enda mindre i starten hvis du ikke har gjødslet før, ingen grunn til å mate algene. Øk forsiktig hvis/når plantene setter opp farten.

Blir beskyldt for å bole plantene her, men det handler faktisk bare om å følge med, mat må de ha men å presse dem til å gro over alle grenser medfører jo bare en masse kostbar kompost
Takke igjen. Da skal jeg få kjøpt sånn Til idag har jeg kun brukt ferrogan jern kuler da jeg har sett at noen av plantene skriker om hjelp. Har hatt manko på jern så det har funket greit.
Men den p.quadrifolia likte jeg så godt så ville gjerne hatt den levende lenge.

Alger ja.. Nå står reolen min sånn at jeg forer algene med sola som skinner rett på akvariumet både morgen og hele kvelden
Kanskje du skal vurdere HappyCarbo/[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=305125+*+305126+*+305127+*+305128&userid=MZZtOJKcpzzb8L3hfynfkULxSvVCB2dvc0e&t=temartic_e]Easy Carbo[/URL]? Må bruke med forsiktighet og daglig, men jeg har kar ute på terrassen der de får tidlig morgen/sen kveldssol, og har krukker og vaser med stiklinger i sydvent kjøkkenvindu uten å plages med alger!

Blander opp Carbo, jern, mikronæring og noen dråper av ditt og datt fra skapet og tilsetter hver dag. Som sagt, forsiktig og med ukedose delt på syv delt på tre. Ikke Carboen da, der er jeg også forsiktig for å si det mildt, men den er jo beregnet på daglig dosering...
Kanskje det hadde vært noe ja. Takk for tipset
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap