- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Vil ha god og frodig plantevekst
Vil ha god og frodig plantevekst
Inaktiv bruker
Skal sette opp 180 literen pånytt(skal flytte), så jeg tenkte jeg for første gang skulle prøve noe plantesustrat. Har tidligere ikke brukt noe særlig næring til plantene.
Tenkte jeg skulle kjøpe Tropica plantesubstrat.
Noen som har erfaring med denne?
Tenkte jeg skulle kjøpe Tropica plantesubstrat.
Noen som har erfaring med denne?
Postet 12.09.13 kl 18:59
Har både Tropica og/eller JBL plantesubstrat i så godt som samtlige kar og er fornøyd. Etter et par år må det suppleres med næringskuler, særlig Echinodorus forsyner seg grådig og sier ifra når de blir sultne.
Husk å legge substratet litt vekk fra glasset så du kan fjerne sørgeranda uten tåkevann, jeg velger å ha en "mateslette" pluss næringsfri sone rundt innsuget. Planterøtter finner veien dit næringen er
Husk å legge substratet litt vekk fra glasset så du kan fjerne sørgeranda uten tåkevann, jeg velger å ha en "mateslette" pluss næringsfri sone rundt innsuget. Planterøtter finner veien dit næringen er
Postet 13.09.13 kl 01:34
Inaktiv bruker
Takk for svar.
Det var gode tips du kom med
Har som sagt aldrig brukt noe under sanden før.
Tror du det holder med en 2,5 kg pose fra Tropica?
Til en 180 liter?
Det var gode tips du kom med
Har som sagt aldrig brukt noe under sanden før.
Tror du det holder med en 2,5 kg pose fra Tropica?
Til en 180 liter?
Postet 13.09.13 kl 20:25
Tropica oppgir 4 liter substrat i en 180-liter, men det er nok hvis du sprer et jevnt lag over det hele.
Her ser du hvordan jeg la det opp i en 160-liter (før jeg lærte trikset med noen centimeter klaring mot glasset . Dette karet hadde innsyn fra venstresiden, så innsuget var plassert i høyre hjørne bak, en diger Echinodorus med Cryptocoryner foran sto i høyre hjørne foran, matet i venstre hjørne foran og bakgrunnen var dekket av store planter. I dag ville jeg nok dekket over alt bortsett fra rundt filteret da L-maller går i artskar der de kan grise til så mye de vil, slamsuger ikke andre steder enn rundt filteret i kar med god plantevekst. Røttene har jo ikke godt av beskjæring, og de lager god sirkulasjon i bunnlaget helt av seg selv!
Her ser du hvordan jeg la det opp i en 160-liter (før jeg lærte trikset med noen centimeter klaring mot glasset . Dette karet hadde innsyn fra venstresiden, så innsuget var plassert i høyre hjørne bak, en diger Echinodorus med Cryptocoryner foran sto i høyre hjørne foran, matet i venstre hjørne foran og bakgrunnen var dekket av store planter. I dag ville jeg nok dekket over alt bortsett fra rundt filteret da L-maller går i artskar der de kan grise til så mye de vil, slamsuger ikke andre steder enn rundt filteret i kar med god plantevekst. Røttene har jo ikke godt av beskjæring, og de lager god sirkulasjon i bunnlaget helt av seg selv!
Postet 13.09.13 kl 23:15
Endret: 13.09.13 kl 23:16
Prøv www.tropica.com. Fantastiske youtube videoer på aquascaping og planteoppsett samt forklaring til oppbygging av næringsrikt bunnmatrial.
Ellers anbefales å laste ned magasinet www.liquid-magazine.eu
Ellers anbefales å laste ned magasinet www.liquid-magazine.eu
Postet 10.11.13 kl 11:01
Endret: 10.11.13 kl 11:21
Se,lær og nyt: http://m.youtube.com/watch?v=YGMNVlghc3k&feature=youtu.be&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DYGMNVlghc3k%26feature%3Dyoutu.be
Layout 65, bedre blir det ikke
Layout 65, bedre blir det ikke
Postet 10.11.13 kl 11:37