Råd til fersking på planter

Jeg har bestemt meg for å ta malle/plantekarr drømmen helt ut. Har vært hos askakvazoo i dag, kikket på oppsett. Ender opp med en akvastabil move 360 liter med LED belysning og 110 liters sump.

Oppi her skal jeg ha 2 grupper maller. L-204 og L-128. Planen var også en gjeng corydoras adolfoi og noe nano fisk.

Innredning: mangrove røtter, redmoor røtter, litt Stein og masse planter. Så kommer spørsmålene.

Led oppsettet gir meg 2 valg. 12*3w hvit. 6500 kelvin.
12*3w hvit og blå. Gir totalt 13k kelvin. Hvorav 3 dekoder er blå resten hvite.

Jeg vil ha ett oppsett som kan takle det aller meste av planter fra enkle til krevende. Har mulighet til å ha 2 skinner med 12*3w. Altså totalt 24*3w. Hva vil være best?

Har kikket på substrat som er 0.5-1 mm i korn str. Er dette for smått? Bør jeg ha plantesubstrat? I så fall hva? Og hvor mye?

Hva med vannstrøm/sirkulasjon? Kikket på heim compact som returpumpe. 1000-2000 L/t.

Dette er hva jeg kommer på i farta. Alt av råd og innspill taes imot med stor takk.

Vil også skryte av askakvazoo for fantastisk service og priser.
Ingen med plante kunnskaper som vil dele litt?
Jo mer lys, jo bedre...
Det er min beskjedne erfaring.

Og dybden av akvariet har litt å si. Jo dypere kar, jo sterkere belysning om du skal få noe bunnplanter/forgrunnsplanter til å trives. Det kreves ganske god belysning for å få planter til å trives i et akvarie som er 60 cm dypt f.eks.

Et alternativ er å starte med hva du tror burde være nok, for deretter å supplere med mer belysning om det er mulig.

Og oppstarten er viktig når du øker belysningsmengde. Det handler om å unngå at du plutselig får ALGENE til å trives. Jeg har sett råd om at det er lurt å sørge for mye planter i begynnelsen, og plantegjødning, for at det er plantene som har overtaket fra starten. Selv har jeg brukt noen kuler som ser ut som imitert grus, som jeg fordelte i bunn slik at planterøttene kunne få nærkontakt med gjødningen etterhvert. Husker dessverre ikke navn. Vær oppmerksom på at for mye sirkulasjon kan føre til trivsel hos visse typer alger, men jeg tror den sirkulasjonen du ser for deg er ok.

Videre tror jeg det er lurt å starte med ukompliserte og hurtigvoksende planter til å begynne med, for å sette inn mer kravstore og skjøre planter etterhvert, når karet er ordentlig innkjørt.

Selv har jeg hatt positive opplevelser med hornblad. Jeg har sett antydninger til at denne planten skiller ut stoffer som virker begrensende på cyanobakterier....

Til slutt: Om du tenker plantekar, så er det lurt å huske at når det begynner å gro seg til, så vil røtter og planter trolig påvirke vanngjennomstrømningen slik at mer skit og lort faller til bunns og inn mellom grusen. Om du står imot fristelsen til å fylle opp akvariet med for mye fisk, så tror jeg sjansene er bedre for at du får et akvarie hvor ikke avfallsstoffene påvirker det i en negativ retning. Døde planterester råtner også, og blir til belasntning på akvariet og "mat" for algene..

Dette ble lite om lysoppsett, men noen punkter om mine erfaringer.
Takker for innspill! Alt hjelper.

Jeg har masse filterguffe å ta av. Så innkjøringsmessig er jeg allerede i mål. Jeg er heller ingen uerfaren akvarist da jeg har flere karr gående med div arter. Bla annet frontosa, tricoti og div andre tanganyika fisk. (Ikke at jeg følte du antydet det). Så basisen sitter med andre ord. Det er denne plante verdenen som er ny for meg. Og der kom du med gode råd . Tenkte jeg skulle starte med de litt lette plantene ja. Har en del anubias og no cryptocoryner i mine nåværende Malle karr. Også bil jeg ha en del mose rundt omkring. Men der stopper min plantekunnskaper brått. Har tenkt på dette med plante rester. Og jeg hadde håpet jeg kunne hatt en haug med reker oppi her. Spørsmålet er jo om de vil havne i sumpa.

Kom gjerne med fler forslag på forholdsvis enkle planter jeg kan prøve meg på. Bare ikke de som tar over hele karret på kort tid.
Plussmedlem
Linda W er gjerne her sent på kvelden. Ser ho tråden din får du garantert masse info....
Når det gjelder lyset, så går jeg ut fra at blått og hvitt er på samme kretser ? I så fall ville jeg ha gått for bare hvitt 6500K. Eventuelt kan du kjøpe noe billig 'blålys' og montere ekstra hvis du vil ha månelys.

Cryptocoryner og Anubias er ikke akkurat hurtigvoksende, så jeg ville unngått dem i starten. Gå for noe litt mer aktivt som kan ta næringsstoffer fra vannet. Hornblad er allerede nevnt. Hygrophila difformis er en annen...fler finner du f.eks. her. Disse kan du eventuelt fjerne når du har fått karet godt igang, og erstatte med mer eksotiske planter. Uansett vil jeg absolutt anbefale et næringssubstrat under sanda.

Du har tydeligvis bestemt deg for nesten utelukkende bunnlevende arter. Det blir ganske mye med to L-mallegrupper og en cory-gruppe, så planlegg hvor du skal plante og hvor du skal ha huler og slikt. Planlegg fordi du da kan legge næringssubstrat der du trenger det og fordi mange maller vil forurense og søle mye, så det er viktig at du kan komme til med "støvsuger'n" over alt. Dette er også noe å ha i bakhodet når du planlegger sirkulasjonen.

Dette blir nok kjempebra, det er bare å huske på at man må lære å gå før man kan løpe...så ikke begynn med de vanskeligste plantene først..
milo
Linda W er gjerne her sent på kvelden. Ser ho tråden din får du garantert masse info....


Takk for tilliten milo, så tråden og har så lite oppløftende erfaring å bidra med at jeg holdt kjeft. Enig med SilverShaded i fargetemperaturen, 6500 kelvin gjengir fin farge på både fisk og planter.

Nå er min malle-erfaring begrenset til Ancistrusarter, og de har absolutt ikke noe i et plantekar å gjøre etter min mening. For det første spiser de grønne planter uansett hvor mye grønt de får, for det andre skiter de som kuer og for det tredje krever mange (kanskje alle og i alle fall L128) hurtigstrømmende vann med rikelig oksygen for å ha det slik de skal ha det. Da får ikke rotplanter mye CO2 de kan bedrive fotosyntese med, og blir bare triste og lei seg.

Så i mallekaret har jeg flyteplanter av en mengde slag med Limnobium laevigatum og Eichhornia crassipes som favoritter, de henter CO2 fra lufta og er storforbrukere av den næringen de får i vannet. Har en mosedott eller tre og litt javabregne på røtter så småttinger har litt å gnafse på og gjemme seg i, og bare et tynt lag grov sand i bunnen i tillegg til en hule til hver voksen uansett kjønn.

Det mates fryktelig i et kar med flere kull hvilket snegler og planarier synes er helt enestående, slamsuger aldri i plantekar men i mallekaret må det støvsuges ved vannskift to ganger i uka, så jeg gjør det enkelt for meg selv. Og litt biotopriktig for mallene, de holder jo til der elva er som striest og plantene ikke gror...

Går du for arter som lar seg kombinere med planter er mitt råd å få igang god plantevekst så fort som mulig, med Cryptocoryner og Echinodorus som tar opp nærig fra bunnlaget og skaper sirkulasjon rundt røttene og hurtigvoksende stengelplanter som basis, og så kan du sette utropstegnene ned etterhvert som karet går seg til. Masse planter, alle trives ikke over alt og ikke alle trives sammen, så forsøk litt forskjellig og se hva du får til i ditt kar. Hornblad klarer jeg ikke å holde liv i uansett hvor enkel det står at den er
Nja, litt uenig med Linda her (okda, så bare skumleste jeg igjennom)
Ikke noe problem med maller og plantekar, at de driter mye er da bare bra for plantene. Så lenge du har skikkelig overdimmensjonert filter i karet så er bare velstand. Personlig bryr jeg lite om man ser avføring på sanda, men skal man lage et PENT kar så er det kanskje annerledes. Bryr meg mer om vannverdier, at plantene ser sunne ut og fisken har det bra jeg da.

Sørger du for nok lys og plantenæring så tror jeg det går fint. Det er i hvertfall min erfaring.

Det jeg derimot ber deg tenke igjennom og som allerede er påpekt her, det blir veldig mye bunnfisk på det arealet du har sett for deg..
Filtrering her blir en 110 liters sump. Så den bør definivt være mer en nok.

Tror også vi har litt forskjellig syn på masse planter. Jeg går nå fra 530 liter med frontosa hvor jeg har hatt en anubias til å lage det jeg kaller ett mallekarr med mye planter. Det er sikkert lite for dere som har flotte plantekarr.

Tanken med karret er at det skal være brukende til alt uansett hva jeg velger å holde oppi der over tida. Men vil jo selvsagt prøve meg litt mens mallene er der. Hadde tenkt til å legge opp mallehuler i hvert hjørne under korkbark jeg silikoneree fast til redmoor røtter. Hadde håpet jeg kunne hatt noe mose lignende voksende oppå korkbarken. Mulig jeg sikter høyt her. Takker for all hjelp og info.
Mulig vi tolker plantekar forskjellig. Men å ha lage et kar hvor du kan ha 'alle planter' tror jeg du må vurdere, det tror jeg helt ærlig du ikke får til. Mye vil ha mer osv

Mange planter har ekstreme krav til lys, co2 og næring.. og ikke sikkert det passer/er praktisk å ha mallekar.

Når det er sagt, er det ikke noe problem å ha masse frodige og friske planter i et kar med maller (min erfaring og mening, ingen fasit).
Nå har jeg kanskje ordlagt meg litt dårlig. Det jeg er ute etter er ett karr altså det tekniske rundt det som skal kunne håndtere de aller fleste planter. Kan jo hende med tiden at jeg vil prøve ett rent plantekarr og da hadde det vært knall med ett karr jeg da kan ta ut Evt substrat osv også legge til det jeg trenger uten å ha ny lystopp etc. Det er der spørsmålene om lys kommer fra.

Og som sagt så er plante verden ganske ny for meg. Så derfor kommer spørsmålene rundt planter. Jeg skjønner det at jeg ikke kan ha absolutt alle planter i samme karr til enhver tid. Og mange Av de er kanskje vanskelige å holde med maller etc.

Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap