- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- 46 l plante/killi-kar
46 l plante/killi-kar
Jeg har et helt nyoppstarta kar med killi og foreløpig kun et par dusker Cryptocoryne Walkeri. Har nettopp bestilt endel planter, de fleste uten store krav til lys (javamose, algekuler, vallisneria, hornblad + +) da det er et Fluval Edge jeg har, ikke vident kjent for godt plantelys.
Cryptocorynen har vært i karet i en ukes tid.. men noen få blader begynner å bli lysegrønne/gjennomsiktige og det virker som stenglene mister litt av rødfargen..
Hva mangler planten??
Kan det bare være at karet mangler næringsstoffer fordi det er nystarta?
temp: 19 - 21
ph: ca 7,5
gh:ca 3 - 4
Tilsetter dette etter doseringsanvisning:
- easy life ferro (iron & potassium)
- easy life profito (iron, potassium, manganese)
- easy life easycarbo (carbon)
..ingen av disse inneholder fosfat eller nitrat.
Kunne noen gitt meg tips her for optimal plantevekst?
(pellets? vannverdier? tropica fertilizer? temperatur? utskiftning av lys?)
Alle tips mottas med stoor takk!!
Cryptocorynen har vært i karet i en ukes tid.. men noen få blader begynner å bli lysegrønne/gjennomsiktige og det virker som stenglene mister litt av rødfargen..
Hva mangler planten??
Kan det bare være at karet mangler næringsstoffer fordi det er nystarta?
temp: 19 - 21
ph: ca 7,5
gh:ca 3 - 4
Tilsetter dette etter doseringsanvisning:
- easy life ferro (iron & potassium)
- easy life profito (iron, potassium, manganese)
- easy life easycarbo (carbon)
..ingen av disse inneholder fosfat eller nitrat.
Kunne noen gitt meg tips her for optimal plantevekst?
(pellets? vannverdier? tropica fertilizer? temperatur? utskiftning av lys?)
Alle tips mottas med stoor takk!!
Postet 08.02.14 kl 18:19
Postet 09.02.14 kl 00:19
Postet 09.02.14 kl 17:19
Postet 09.02.14 kl 18:21
Reker har jeg, ikke snegler
Bestilte meg nettopp tetra laborett fra Aquaristikshop, så nå skal det måles!!
Browser rundt etter co2 sett også.. Og vurderer et fra JBL til 85euro eller et fra Nutrafin til bare 280,-
Noen som har anbefalninger?
(Og når det kommer til webzoo… er ikke det den nettbutikken som er kjent for å være noe ustabil?)
Bestilte meg nettopp tetra laborett fra Aquaristikshop, så nå skal det måles!!
Browser rundt etter co2 sett også.. Og vurderer et fra JBL til 85euro eller et fra Nutrafin til bare 280,-
Noen som har anbefalninger?
(Og når det kommer til webzoo… er ikke det den nettbutikken som er kjent for å være noe ustabil?)
Postet 09.02.14 kl 18:44
MarteSReker har jeg, ikke snegler ;) Bestilte meg nettopp tetra laborett fra Aquaristikshop, så nå skal det måles!! Browser rundt etter co2 sett også.. Og vurderer et fra [URLBLOCK1] til 85euro eller et fra [URLBLOCK2] til bare 280,- Noen som har anbefalninger? (Og når det kommer til webzoo… er ikke det den nettbutikken som er kjent for å være noe ustabil?)
Oooops! Gikk litt fort i svingene der gitt Tror neppe reker er særlig interessert i friske planteblader selv om de nok kan plukke alger på de.
Om du ikke har godt med lys så trenger du egentlig ikke co2 tilsetning siden plantene ikke får nyttigjort seg den uten riktig lysmengde. Co2 kan også føre til ph fall om man ikke følger godt nok med på mengden kh. Jeg brukte nutrafins sitt sett i begynnelsen, men fant ut at jeg fikk like flott plantevekst uten om jeg holdt meg til planter som ikke krevde så mye. Om du skal ha et killikar så har du vel heller ikke så kraftig sirkulasjon at du unødig lufter ut co2 fra vannet.
Når det gjelder gjødsling så vær obs på at doseringsmengden som er anbefalt er beregnet på akvarier med mye og god plantevekst, godt lys osv. Det er derfor ikke så dumt å starte forsiktig og heller øke etterhvert som man ser om plantene trenger det. Hvis ikke vil bare algene blomstre opp av overskuddet. Glemte også å si at en del arter liker gjødsel i bunnlaget, deriblant cryptocoryner. Problemet er at enkelte cryptoer smelter ned om man endrer mengden gjødsel også. Sære planter ja
Postet 09.02.14 kl 19:58
Nå er karet allerede i gang så å få lagt ned noe i bunnlaget nå, med mindre du vet om noen pellets el. liknende å anbefale?
Dette er en fluval Edge, så lyset er ikke allverden, men vil gjerne bytte ut lyspærene med noen sterkere, kan du noe om dette?
trenger veldig spesifikk informasjon :p ..er ikke så teknisk av meg.
Dette er en fluval Edge, så lyset er ikke allverden, men vil gjerne bytte ut lyspærene med noen sterkere, kan du noe om dette?
trenger veldig spesifikk informasjon :p ..er ikke så teknisk av meg.
Postet 09.02.14 kl 20:21
Jeg har brukt JBL's gjødselkuler. De trykkes bare ned i bunnlaget ved plantene. Fordelen med disse i forhold til en del andre typer er at de bare trenger å puttes nedi en gang i året.
Jeg har dessverre null kunnskap om pærer i akvariesammenheng. Jeg har bare brukt lysrør. Ditt er vel firkantet i formen så å bytte til lysrør vil ikke være et alternativ er jeg redd for. Får håpe noen med kunnskap om lyspærer kan svare deg.
Det andre alternativet er å velge enkle planter som tåler lite til moderat belysning, som cryptocorynene du allerede har i karet. Velg forresten vallisneria tigris om du vil ha en vallisneriart som tåler lite lys. De vokste til og med sammenrullet inni kokosnøtthulene til kuhliiene mine!
Jeg har dessverre null kunnskap om pærer i akvariesammenheng. Jeg har bare brukt lysrør. Ditt er vel firkantet i formen så å bytte til lysrør vil ikke være et alternativ er jeg redd for. Får håpe noen med kunnskap om lyspærer kan svare deg.
Det andre alternativet er å velge enkle planter som tåler lite til moderat belysning, som cryptocorynene du allerede har i karet. Velg forresten vallisneria tigris om du vil ha en vallisneriart som tåler lite lys. De vokste til og med sammenrullet inni kokosnøtthulene til kuhliiene mine!
Postet 09.02.14 kl 20:39
Jeg har nettopp bestilt endel planter, alle med beskjedne krav til lys så får bare håpe det er nok. Men med tiden vil jeg prøve meg på litt mer krevende typer planter også, gjerne litt lotuser, flyteplanter og noen med rødfarge og de fleste av disse krever endel lys har jeg skjønt..
Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å forbedre lyset i Fluval Edgen min?
Er det noen som vet hvor sterke lyspærene i en fluval edge er??
Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å forbedre lyset i Fluval Edgen min?
Er det noen som vet hvor sterke lyspærene i en fluval edge er??
Postet 09.02.14 kl 23:38