Planter med snegler og planarier

Hei!

Fikk noen planter og moser lokalt, men de har mye snegler (posthorn og pestsnegler) og planarier i seg. Siden det er mose og veldig fine planter er det ikke mulig å plukke de fra hand.

Finnes det en effektiv middel å drepe alt av snegler og planarier før jeg setter de inn i et kar. De ligger nå i ikea kasser.

Takk for hjelpen!
Inaktiv bruker
Eg mener å huske at eg leste her inne at man kunne fjerne alger fra planter ved å dyppe dei i klor for så å skylle dem i vatn, kanskje sneglene dør av det.
For all del, ikke begynn med klor. Det er forferdelig giftig for fisk, reker og annet liv i akvariet. Det er alltid fare for at plantene ikke blir skylt rene nok etter klorbadet, og bringer med seg små rester av klor til akvariet.

Det finnes sneglegift å få kjøpt til akvariebruk. Du kan løse opp dette i en bøtte vann og legge plantene i bøtta. Kanskje det hjelper. Men husk at plantene ikke kan leve så lenge i en bøtte pga lysmangel. Husk å skylle plantene godt i rikelig med rennende vann etter bruk av sneglegift også. Problemet med sneglegift er at det skjer i blant at det "back fires" og dreper fisk i samme slengen... derfor anbefaler jeg heller bruk i bøtte, så du kan skylle etterpå og slipper å bruke det i akvariet med fiskene.
Så vær forsiktig og skyll alle planter godt. Det er i det minste ikke like giftig for fisk som klor er, så velg heller sneglegift fremfor klor, synes jeg.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap