Planter blir brune

Noen sier at jeg ikke skal tilsette noen ting av plantenæring når jeg tar vannbytte, at plantene vokser og gror fint uten dette.
Men nå har fiskene mine fått ny og større tank og plantene var grønne og fine de helt til fiskene kom.
Jeg bruker ferropol i vannet.
Nå har enkelte steder av plantene begynt å bli brune allerede..Det er bare fem dager siden fiskene kom i tanken.
Vannverdiene er helt perfekte.

Så hva gjør jeg feil?
Dette behøver ikke nødvendigvis ha noe med næringsmangel å gjøre. Hvis plantene får for mye eller for lite lys, vil de vokse dårligere og/eller vise tegn til vantrivsel i form av visnende blader etc. Det samme vil også skje i tilpasningsperioden før plantene er tilvendt forholdene i ditt akvarium. En annen årsak til brune flekker er selvsagt alger.

Alle planter trenger næring, men det er individuelt for artene hvor mye de trenger. Hurtigvoksende planter tar gjerne opp næring gjennom bladene, mens andre arter (som f.eks. Echinodorus-artene) trenger næring fra bunnlaget. Så plantenæring er bra, ihvertfall hvis man har mye planter. Man bør bare ikke bruke det mens man er i innkjøringsfasen.
takk for svar. ER det noe jeg skal gjøre ? Skal jeg bruke Ferropol ved vannbytte?
Umulig å si om du skal gjøre noe, med så lite info om karet, lyset og plantene. Men hvis karet er nytt, er vel plantene nylig innsatt også ? I så fall får du se det an en stund for å la plantene akklimatisere seg litt bedre. Mange planter "smelter" nesten bort før de tar seg inn igjen. Og kommer plantene fra en butikk, er de ofte ikke vant til å gro under vann, da planteprodusentene dyrker det meste under emerse forhold, altså med det grønne over vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap