Plantene blir lyse/ mister farge

Flere av plantene mine er blitt helt lysegrønne, ser ut som de mister farge? Kan det være mangel på næring ( jern feks?) eller er det for lite lys? Evt. Noe annet.
Kan være næring, lys eller CO2...eller en kombinasjon/ubalanse mellom disse.

Kan du beskrive hva det er som blir lysegrønt, er det nye blader eller gamle ? Noe annet rart med bladene...krøller de seg, blir det hull i dem osv.. ?
De ser fine ut, hele bladene er hele, ser bare ut som de har mistet farge eller Bleknet på de nyeste bladene. Skal prøve å ta bilde
Sees kanskje dårlig..[External Image]
Prøv å endre på det SilverShaded sa, om du synes plantene falmner. Men på dette bildet ser planta fin ut!?
Noen ganger er de nyeste bladene på rosett-planter litt lysere. Mørkner mens de vokser.
Det er ikke jernmangel, iallfall. Symptomene kan eventuelt tyde på litt svovelmangel, det er det enste.
Men som Planter sier, nye blader er gjerne litt lysere i begynnelsen.
Synes planetene er fine, men de nyeste bladene er helt lyse. Feks ludwigia repens rubin som vanligvis er grønn på oversiden av bladet og rød under, er blitt lys rosa på de nye bladene over, rød under.
Anubiasene er de nye bladene helt lysegrønne. Og hygrophilia corymbosa "siamensis" har vokst masse blar på tett oppe, og de nye bladene er helt lyse grønne. Jeg tenkte kanskje at mangelen på farge kunne være feks lite jern eller annen næring? Men kan hende det er helt normalt. Hadde ikke samme planter sist jeg hadde akvarie.
Vil det være svovel i plantenæring om jeg tilsetter det?
Jeg har ikke oversikt over alle bestanddeler av alle plantenæringer, men som regel vil det være svovel i dem i større eller mindre grad fordi man bruker sulfater til å addere mikronæringsstoffer. Hvis du kjøper Tropica Premium er det bra med svovel i den, det vet jeg. Den inneholder ikke nitrater eller fosfater, og kan absolutt anbefales !
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap