Plantenæring - sverdplante og javamose

Jeg har i dag bare èn type plante i mitt akvarie; en 'Sessiliflora Limnophila'.
Jeg har til nå ikke tilsatt næring, men har klipt stilker og 'videreplantet' denne flere ganger og den har vokst raskt og er tilsynelatende frisk og fin.

Jeg har nå sett meg ut to nye planter som jeg ønsker å innføre;
-Echinodorus bleheri ('Vanlig sverdplante')
-Taxiphyllum barbieri ('Javamose')

Jeg går ut i fra at plantene blir finest med næringtilsetning, men jeg prøver å holde akvariet mest mulig vedlikeholdsfritt.
Spørsmål blir da:

Kan disse plantene holdes uten tilsetting av næring?
Om de evt. trenger tilsetning:
-Er det nok med en type næringsball man legger i bunnsubratet?
-Anbefalinger?

Det finnes jo et uendelig stort utvalg.
Javamosen klarer seg med det som fins i vannet. Til sverdplantene dytter du en næringskule ned under roten.
SilverShaded
Javamosen klarer seg med det som fins i vannet. Til sverdplantene dytter du en næringskule ned under roten.

Takk for svar, Sliver. Du stiller opp som vanlig

Hva bør den inneholde? Har du en link til en type du anbefaler? Gjerne en kule som er langvarig.
Jeg har iallfall JBL sine kuler, de 7 kuler og 7+13.
Alle slike har en begrenset levetid, så det er egentlig bare å holde øye med plantene så ser du når de trenger nye kuler. Sverdplanter bruker mye næring når de vokser som de skal, og man ser egentlig greit på dem hvordan de har det.

Edit : Bare for å presisere litt, så har som rregel plantene nok nitrogen i et low-tech akvarium. Det kan derimot bli for lite fosfor og kalium, alt etter som hvordan du mater fiskene. Dette finnes gjerne i næringskulene. Det viktigste er ofte jerntilskudd til Echinodorus-artene, og det er det også i kulene.
SilverShaded
Jeg har iallfall JBL sine kuler, de 7 kuler og 7+13. Alle slike har en begrenset levetid, så det er egentlig bare å holde øye med plantene så ser du når de trenger nye kuler. Sverdplanter bruker mye næring når de vokser som de skal, og man ser egentlig greit på dem hvordan de har det. Edit : Bare for å presisere litt, så har som rregel plantene nok nitrogen i et low-tech akvarium. Det kan derimot bli for lite fosfor og kalium, alt etter som hvordan du mater fiskene. Dette finnes gjerne i næringskulene. Det viktigste er ofte jerntilskudd til Echinodorus-artene, og det er det også i kulene.

Takk for enkle og greie svar
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap