"fillete" plante

Hei. Håper noen her kan hjelpe meg?
Jeg har en 250 l med div. Planter, amanoreker, kampfisk og en ancistrus sp.
Alle plantene ser fine ut på bladene utenom Alternanthera reineckii pink den har fått stygg farge, masse røtter stikkende ut og bladene er hullete/fillete...?
http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1124
Jeg har tropica næringsbunnlag og 2 T5 x54w lys, noen råd?
Her er et. Kan prøve å ta flere ? [External Image]
Inaktiv bruker
har du noen snegler i karet?
Er det svarte flekker på bladene ? Ihvertfall er det mekanisk skade på bladene, og da er det ganske sikkert pleco'en som har vært på ferde. De kan få det for seg å sutte/gnage på planter, som oftest om natten.

Jeg har også sånn "spindelvev" Alger. Resten av plantene har hele blader..
Bortsett fra den ene planten, ser da resten fint ut ? Ser ikke noen alger, bare litt bakterievekst på trerota.
Aha.. Så det spindelvevet på rota er bakterievekst? Er det noe å gjøre med det?
Kan godt hende ancistrusen som er syndebukken, er kun den ene planten som er fillete. Resten av plantene er jeg fornøyd med.
Ja, resten ser friske og fine ut. Belegget på rota kan du enten bare la være, eller du kan ta ut rota og skrubbe den ren. Dette fenomenet er veldig vanlig, og gir seg etter en stund. Neste gang, legg rota i vann i et par uker før den settes i akvariet, så er den "ferdigsvettet" og ferdig gjennomtrukket før du setter den inn.
Luket vekk all Alternanthera reineckii i dag, prøvde å trimme bort skadde blad, men da var det ikke så mye plante igjen :-P

røttene har jeg "plantet" godt ned i sanden, så veldig lite lyst å rive de opp. prøvde å skrubbe på rota i akvariet, men det sitter utrolig godt fast. Det er ikke slimete som det som pleier å komme når røttene er fersk.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap