Soil og innkjøring, hjelp til en nybegynner?

Soil og innkjøring;

Hei, jeg skal om noen uker bytte ut mine 2 60 litere med en reol på 2 x 100 liter. Tenkte da å bytte bunnlag med det samme. Har ikke så veldig vanskelige planter, men vil prøve meg på noen nye med middels vanskelighet. Skal nemlig IKKE ha CO2

Synes at brun og sort soil et pent da, men her kommer spørsmålet; må alle typer soil kjøres inn?
For det har jeg ikke tid til. Når jeg bytter akvarium nå blir alt det gamle vanet og pumpen flytta med en gang. Sammen med fiskene og rekene da.har dessverre ingen mulighet for å sette i gang og kjøpe inn soilen før jeg flytter fisk og reker heller

Hvis det ikke finnes noe slik soil, forslag til sand? Har jula og råda sand, men vil helst ha noe sort/mørkt brunt. Må passe til corydoras og reker
De fleste "seriøse" soil-typer vil lekke noe ammoniakk (og eventuelt andre stoffer) til akvariet i starten. Noen typer, som ADA, lekker mye og lenge. Disse er absolutt ikke å anbefale uten innkjøringsperiode. Man kan "vanne dem ut" soilen på forhånd, men det er sjelden man har plass og lang nopk tid til å bruke på dette.

Men det fins også bunnlagsnæring-type substrater som ikke kan kalles soil, disse plasseres under sand/grus og lekker veldig lite. Jeg har brukt JBL AquaBasis Plus og TetraPlant Complete med gode resultater. Så mitt forslag i denne situasjon blir å bruke noe slikt i stedet for en komplett soil.Så dekker du med sand/grus i ønsket tykkelse.

Når det gjelder sand, er det ikke lett å finne noe mørkt/svart som har passe kornstørrelse og korn-rundhet for coryer. Svarte sandtyper er ofte knust vulkanstein, og denne sanda har skarpe kanter. På grunn av dette valgte jeg hvit sand i mitt siste kar, men er også fornøyd med rådasanda jeg har i to andre kar.

SilverShaded
De fleste "seriøse" soil-typer vil lekke noe ammoniakk (og eventuelt andre stoffer) til akvariet i starten. Noen typer, som ADA, lekker mye og lenge. Disse er absolutt ikke å anbefale uten innkjøringsperiode. Man kan "vanne dem ut" soilen på forhånd, men det er sjelden man har plass og lang nopk tid til å bruke på dette. Men det fins også bunnlagsnæring-type substrater som ikke kan kalles soil, disse plasseres under sand/grus og lekker veldig lite. Jeg har brukt [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2] med gode resultater. Så mitt forslag i denne situasjon blir å bruke noe slikt i stedet for en komplett soil.Så dekker du med sand/grus i ønsket tykkelse. Når det gjelder sand, er det ikke lett å finne noe mørkt/svart som har passe kornstørrelse og korn-rundhet for coryer. Svarte sandtyper er ofte knust vulkanstein, og denne sanda har skarpe kanter. På grunn av dette valgte jeg hvit sand i mitt siste kar, men er også fornøyd med rådasanda jeg har i to andre kar.

Tusen hjertelig takk for et ordentlig utfyllende svar ser ut til at jeg kanskje går får 3 x 110 litere. Kan da gjøre som du sier i to av de og kjøre inn et med soil. Siden det siste karet ikke vil ha noen innbyggere med en gang.
Ja, det er ikke noen dum ide...et ekstra kar er ikke å forakte..
Da burde det gå greit å ta i bruk de to første med oppegående filter fra de "gamle" karene, og du kan kickstarte et nytt i det tredje karet med soil.
Var det jeg tenkte ja er ikke noen her som tilfeldigvis har noe erfaring med tropica soil? Og eventuelt tropica soil powder? Var ikke super dyr, og det står på webzoo at den kan putte rett i karet, må bare huske 20-50 % vannskifte 2 ganger i uka i en måned
Ja, der har du det med soil...vannskiftene er faktisk nødvendige for enkelte typer soil, ellers får man ammoniakk-verdier som går helt av skaftet. Og det er ihvertfall ikke bra for planter. Jeg har ikke erfaring med den soilen, har bare testet Shirakura Red Bee soil. Og den var et sabla rot å få styr på.
Hmm, ok. Skal vurdere å kjøpe til et kar da. Synes den er så pen, og jeg tåler å bytte mye vann i 4 uker. Få en e om noen har prøvd akkurat denne Takk for svar ??
Ja, det er bare å prøve...skjer jo ingen skade så lenge du ikke har innbyggere der Bare regn med god tid til å få stabilisert vannverdiene sånn noenlunde.
SilverShaded
Ja, det er bare å prøve...skjer jo ingen skade så lenge du ikke har innbyggere der :-) Bare regn med god tid til å få stabilisert vannverdiene sånn noenlunde.

Ja, få ta kirkelige vannbytter en god tid framover eventuelt
Tror ikke vie-vann er tingen...hehe.
SilverShaded
Tror ikke vie-vann er tingen...hehe.

Hahaha, autokorrekt der ja ?. Mente ukentlige vannbytter da?
Jeg bare syntes det var en artig ide med kirkelige vannbytter, men kanskje litt problematisk å gjennomføre Men ukentlig er noe helt annet og kan absolutt anbefales !
[QUOTE=SilverShaded]Jeg bare syntes det var en artig ide med kirkelige vannbytter, men kanskje litt problematisk å gjennomføre Men ukentlig er noe helt annet og kan absolutt anbefales ![/QUOTE

Hahaha,ja det hadde vært noe det ja. Ukentlige vannbytter er det allerede på karene jeg har så det går fint har fått tak i reol jeg skal hente på lørdag 2 x 250 litere. Tenkte å dele de i 2, men er usikker .. blir så mange stikk kontakter. Blir jo 4 x pumper og 4 x varmekolbe og 2 armaturer... 10 kontakter det...
Tilfeldig bekjentskap
© Christin Aase
Reklame for plussmedlemskap