Planteproblem

Jeg trenger et lite kurs i planter, tror jeg.

Noen planter vokser bra, mens andre har begynt å råtne ved stilkene.

Plantene jeg har:

Cabomba Aquatica
Nymphoides "Taiwan"
Hygrophila Rosanervig
Hygrophila Salicifolia
Ludwigia palustris Red
Samolus floribundus
En ukjent

Cabombaen og Nymphoidesen ser ut til å trives og har fått små utskudd. Samolusen smelter litt, men den er ganske ny så den er ikke helt etablert enda. Ludwigiaen er råtten nederst på noen stilker, men bladene ser fine ut bare at de ikke er så røde som på bilder. Vokser ikke noe særlig. Begge Hygrophilaene har råtnet litt nederst på stilken, men deler av rosenarvig har vokst skikkelig. Den ukjente har flere hull.

Akvariet er Juwel Rekord 800 110l 80x35x40

Har JBL kuler og tropica premium ferilizer. Har ikke gjødsla så mye enda. Lysene er de som fulgte med. JBL 18W day-lite og warm-lite T8. Kanskje litt lite. Har biltema sand som subtrat og skal skaffe sandsnegler snart. Lystiden er 5 timer nå i starten. Skal skru opp etterhvert. Jeg er akkurat ferdig eller helt i slutten av innkjøring med salmi, og holder på å stabilisere vannverdiene. Vannverdiene i krana er pH: 7 KH: 3 og gH: 2. Ingen andre levende vesen annet enn damsnegler, skivesnegler og planarier. Har ikke sett snurten av alger

Det eneste jeg kan komme på er dårlig lys siden innkjøring skal være ganske god næring. Mange av plantene er ganske lyskrevende. Ludwigiaen forventet jeg ikke særlig mye av siden den er rød og gjerne skulle hatt co2 og bedre lys, men resten skulle være greie nok.

De fleste bladene ser fine ut, det er bare bunnen av stilken som er problemet. Skal jeg skjære av bunnen og plante dem på nytt?

Noen av "stenglene" på cabombaen og Hygrophila Rosenarvigen har vokst seg opp til vannoverflaten, og jeg lurer på hvordan jeg skal beskjære den. Skal jeg kutte av toppen eller bunnen eller hva?

Jeg har sett på plante skure tråden til kuledrøm, men jeg blir ikke så veldig mye klokere siden det blir litt avansert "plantelogi" på en gang for meg.

Jeg er åpen for å lære!
Det blir nok mye det samme med deg som med Kuledrøm sin plantetråd...2x18W er for lite i en 110 liter til mer krevende planter som Ludwigia palustris. De vil miste blad langs stengelen, og eventuelt gå i oppløsning.

Alle stengelplanter må beskjæres. Det er to måter å gjøre dette på : enten kutter du av en del av toppen og planter på nytt (og fjerner rota), eller du bare kutter dem av og planter, men lar rota stå. Det vil da danne seg to nye skudd på den gamle stengelen, slik at planten blir mer buskete og uryddig. Det er opp til hva du foretrekkker. Men alle stengelplanter må på ett eller annet tidspunkt 'fornyes' ved at man omplanter toppskudd og fjerner rota.
Med stilkplanter av de typene du har, har jeg pleid å dra den opp med rota, kutte av ca halvparten, eller med andre ord den nederste delen som ofte ser bladløs og stygg ut (og kastet den), og så plantet den pene, øverste halvdel på nytt igjen i sanden. Den danner fort røtter, og man slipper de "stygge" avkuttede stilkene som står igjen etter den andre typen beskjæring. Det vil jo komme nye skudd om man velger å la bunnstilken stå, men det er ikke videre pent med nesten bladløse stilker stående rundt om i akvariet. Da har iallfall jeg foretrukket å fjerne dem og heller beholde den peneste halvdelen.

Dette er en del av det vanlige vedlikeholdet og lukingen man må gjøre i et akvarium, så det må jo gjentas fra tid til annen ettersom plantene vokser. Hvor ofte man gjør det, avhenger av vekstforholdene i akvariet. Det varierer.
Takk for svar.

Ja må nok se etter nye lys.

Hvor mange watt eller hva annet man måler i er anbefalt for akvariet mitt da? Har ikke peiling på lys...

Da får jeg beskjære litt. Kutter av alle de råtnede røttene og planter på nytt.

Skal prøve å se litt på nytt i Kuledrøm sin tråd. Står jo mye der.
Etter hva jeg har hørt, er det anbefalt 0,5 watt pr....liter vann, hvis jeg ikke husker helt feil. Da er det gode lysforhold for planter. Du har 2 x 18 watt, altså 36 watt totalt. Hvor mye blir dette pr liter vann i en 110 liter? Jeg husker dessverre ikke formelen på regnestykket hvordan man regnet det ut. Andre kan kanskje vise deg.
Jeg kan søke litt rundt på watt osv

Til framtidig luking, hvordan luker man eller tynner ut Nymphoides "Taiwan" og Samolus floribundus. De er jo ikke stengelplanter. Bare klipper av stilker som er dårlige eller man vil tynne ut nede ved rota?

Vannlilje
Jeg kan søke litt rundt på watt osv :) Til framtidig luking, hvordan luker man eller tynner ut Nymphoides "Taiwan" og Samolus floribundus. De er jo ikke stengelplanter. Bare klipper av stilker som er dårlige eller man vil tynne ut nede ved rota?

Den førstnevnte planten har jeg hatt lignende typer av, de sender ut flyteblad på lange stilker som går helt opp til overflaten til slutt. Blir det for mange av de bladene, vil de skygge for planter som vokser nede i akvariet, og det er jo ikke ønskelig da det hemmer veksten hos de andre. Jeg pleide å knipe av de eldste og kanskje største bladene helt nede ved sanden, for å holde den i sjakk.

Den sistnevnte planten din kjenner jeg dessverre ikke til. Har ikke hatt den. Vokser den i rosettform? (så sånn ut på bilder) Da ville jeg knepet av de ytterste og kanskje litt stygge bladene nede ved rota eller sandbunnen, og på den måten holdt den litt under kontroll i omfang osv.

En god grunn for oss jenter å ha littegranne lengde på neglene, er at da slipper man saks når man luker i akvarieplantene. Man bare kniper av med neglene
Ja, den vokser litt i rosettform. Den er tett sammen mot bunnen og sprer seg litt utover oppover planten. Knipe ved sanden, ja. Planteluking er ikke så avansert som jeg hadde sett for meg.
Nymphoides Taiwan er enkel...etterhvert blir de eldste bladene litt frynsete i kantene og stilkene blir for lange. Klipp bare disse stilkene av. Er man flink med dette, vil man få en plante som vokser i "etasjer" helt fra bunnlaget til vannflaten. Og så kan du tynne ut etter smak og behov, så ikke plantene skygger for planter den ikke bør skygge for.

Samolus tynner du ut nede på rosetten, slik at det kommer lys inn i planten. Klipp av bladene så langt nede du kan, og særlig de de eldste bladene...jo eldre bladene er, jo lenger "nede" sitter de. Blader har sin levetid...så må de bort.

Hvis man vil ha stilkplanter som er mer buskete, lar man røttene stå. Selvsagt skal det ikke stå igjen lange nakne stilker, du klipper de ned slik at de ikke syns mellom de andre plantene. Etter hvert som nye skudd bryter ut, vil du ha en "ny" plante som strekker seg opp blandt de andre.
Takk.
Nymphoidesen din i mallekaret er skikkelig fin og stor. Min er foreløpig liten og tynn, men nye skudd har kommet opp av sanden allerede så håper den blir stor og fin en dag.

Skal være på utkikk etter bedre lys, så blir nok veksten bedre.
Ja, hvis du har mulighet til det, hadde det vært bra å bytte opp til T5-rør, med reflektorer.

Her er en annen av mine Nymhoides sp. "Taiwan", der du ser etasje-effekten denne kan gi.
Jepp trenger nok det. Vil T5 passe inn der T8 er nå? Eller trenger jeg helt nytt lokk/lystopp?
Du trenger et nytt armatur...T5-rør passer ikke i T8-fatninger (T5 er tynnere), og de drives ikke på samme måte heller.
Litt lite lys i karet, ja.
Personlig hadde jeg sjekker biltema om de hadde et 6500k/6700k lysrør i lengden og watt for å bytte ut warm-lite lysrøret. 2900k er altfor varmt/gult.

For 20-50kr per rør er det verdt å prøve

Hvis det er 590mm lange rør koster de rørene 26,90 kr pr stk på biltema og jeg bruker disse i et 80 liter akvarie.
Jeg sjekket biltema nettsiden istad og det sto ikke noe farge temperatur bare gul eller lys osv.
Er det T8 590mm 18Watt du skal ha?

Øverste lys er den jeg nevnte. (produktnr: 44775)

Du kan beholde day-lite røret om denne ikke er så gammel
Nei, jeg skal oppgradere litt. Helst til T5 og med mer watt. T8 18W har jeg nå.
Skal du oppgradere til T5 må du bytte hele armaturen.
Der må jeg melde pass og gi ordet til noen andre som kan det bedre enn meg.
Jeg sa jo at armaturen må byttes. Det er mulig at Juwel's 2x28W High-Lite T5-armatur på 70 cm passer i lokket...ta en telefon og spør. Det fins også i 80cm, men det blir nok for langt.
Den burde passe cm-vis, men spørs om det armaturet som er der kan tas av, og hvordan det nye monteres. Kan spørre, ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap