Finner ikke balansen

Jeg var ikke helt sikker på hvor dette hørte hjemme, men tar sjansen på at dette er i nærheten.

Jeg har et veletablert akvarium men de siste tre månedene har algene eksplodert og jeg får det ikke under kontroll. I tillegg blir alle plantene mine kjempestygge med mørke flekker som jeg ikke klarer å finne ut av om er alger eller et næringsproblem, eller en kombinasjon. Jeg legger ut noen bilder i håp om at dere kan gi meg noen pointere.

Jeg bytter 50% vann hver uke, har den siste måneden gått ned til å fore mine stakkars 10 cory og 5 algespisere et par tabletter hver 2-3 dag. Lys bare 8 timer hver dag siden jeg fikk en oppblomstring av penselalger (som nå er vagt tilstede, men under kontroll). Og jeg satt inn en liten pumpe med UV-lys for 2-3 uker siden uten at det har hjulpet nevneverdig...

Vannverdiene er fine, men jeg har ikke målt fosfat. Vet ikke hvor mye det har å si. Men jeg fikk det for meg for noen uker siden at kanskje problemet med plantene var for lite næringsstoffer, så jeg har hatt litt (ca 50% av vanlig mengde) gjødsel i ved vannbytte.

Sverdplanten i sær var stor og kjempefin, men nå vokser den kjempesakte og kommer seg ikke. Jeg har lyst til å gi den mer lys, men... alger...

Det synes ikke så godt på bildene, men glasset er dekket av et fint grønt og i flekkene også brunlig lag, som er lett å skrape av, men kommer tilbake etter et par dager.

Hva er det jeg gjør feil? Jeg har mørklagt akvariet i en uke nå og da og droppet foring, og det stopper penselalgene, men løser ikke så mye. Jeg setter VELDIG pris på forslag til hva jeg kan gjøre.
Nystartet kar..?


Hvis det er et relativt nystartet kar, vil en gjerne ha en forbigående periode med algevekst. Som regel vil det stabilesere seg etter en stund.

Hvis ikke, må en finne ut hva ubalansen er. Er det belysningen som er feil, eller det er ubalanse i næringsstoffene......

Vil anbefale å lese denne, og http://akvaforum.no/text.cfm?id=1701!


Har du kanskje gamle lysrør? Feil kelvin?
Hva ligger no3 (nitrat) på?
NO3 har jeg bare sjekket med sticks (NO2 og ammoniakk med dråpetest), siden jeg vanligvis ikke tester det, og der får jeg ikke utslag. Sticks er jo ikke enormt til å stole på, men jeg regner med jeg ville fått noen respons om det var et stort problem. Men jeg skal se om jeg finner meg en dråpetest og sjekke ordentlig.

Skautrollet, karet er ikke nyoppstartet, men pumpa fikk seg en knekk for 4 mnd siden. Selv da det var nytt hadde jeg aldri noe slikt problem, og jeg ville tro det skulle gått over innen nå.

Lysrørene er 1 år gamle.
D&D Dagslys/Biolight 39 watt
Arcadia T5 Plant PRO 39Watt

Trenger jeg mer lys...? Jeg lurer på om kanskje noen av plantene i karet ikke liker så mye lys, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg har. Jeg har prøvd å pøse på med hurtigvoksende planter for å få bort alger, men... ting vokser ikke så bra.

Jeg har bestillt en del røde planter nå, men dersom jeg har for lite lys blir jo det bare bal.
Det er lett å tro at plantene gror dårlig fordi algene vokser, men som regel er det omvendt : algene får fotfeste fordi plantene vokser dårlig. Når plantene av en eller annen grunn ikke vokser, benytter algene det som fins i karet av både organiske og uorgansike næringsstoffer, og så er man inne i en ond sirkel der plantene vokser enda dårligere fordi algene dekker bladflatene. Er det mye organisk avfall i karet, er dette mums for alger...mens plantene ikke kan bruke det. Da tar algene fort av, så slamsuging er et must. Ser ut som du har filterinnsuget veldig høyt i karet, noe som kanskje gjør at avfall lettere samler seg langs bunnen.

Ser ut som f.eks sverdplanten på bildet er plantet for høyt, mens anubias står dypt i sanda. Anubias vokser dårlig hvis rhizomet dekkes med sand (de har det best bundet til røtter/stein), og tåler dessuten mye lys. heller dårlig. Disse kan gjerne settes i skyggen av større planter.

Det kan være flere grunner til at plantene vokser dårlig. Næring, i form av både N-P-K og mikronæring må de ha...mangler bare ett næringsstoff, stopper veksten. Planter med store rotsystem, som Echinodorus og cryptocoryner, tar dessuten opp mesteparten av sin næring gjennom røttene, de må derfor ha næring i bunnlaget. Med veldig fin sand kan også bunnlaget bli for tett for nærings-transport.

UV-lys kan ikke gjøre noe med alger som sitter på faste flater...det tar kun algesporer som flyter fritt i vannet.
Takk, det var veldig informativt. Jeg skal flytte anubias og dytte sverdplanten litt lenger ned. Tolker det som at jeg fint kan bruke plantegjødsel.

Hvordan er jeg på lysmengde? Da jeg byttet til T5 tenkte jeg at 2x38W var greit siden T5 gir mer lys, men ifølge siden til tropica ligger jeg veldig lavt når det kommer til lumen, ca 16-18 lumen per liter.
http://tropica.com/en/guide/make-your-aquarium-a-success/light/

Burde jeg se om jeg får plass til 2x38W til? Akvariet føles allerede veldig lyst, men plantene er kanske ikke enige.

I essens da: Gjør livet bedre for plantene = algeproblem mye løst?

(Ift pumpa: Jeg er enig i at inntaket står for høyt. Akvariet er ganske dypt og jeg har ikke langt nok rør. I tillegg sliter jeg med å få nok trykk ut av pumpa til at det er bevegelse i overflaten hele veien rundt. Jeg hadde utblåsen i et slikt hullete rør plassert verikalt for å få omløp i hele vannsøylen, men fikk for lite bevegelse i toppen. Men selv nå er det ikke nok i toppen, og desto mindre bevegelse nede. Ingen mengde rensing av drit fra pumpa fikser dette, og det er en 1 år gammel Amtop 3338, så den burde ikke være for liten...)
Jeg vet ikke målene på karet dit, men tror det er rundt 250 liter ? I så fall er 2x38W veldig lite. Lumen sier ikke så mye, egentlig gjør heller ikke W/l det. Det viktige er hvor mye lys som faktisk er effektivt for plantene der hvor de er. Det innebærer også hvilke bølgelengder av spekteret. Les litt om PAR, så kanskje dette blir klarere. Og hva du ser, og hva plantene "ser" (og kan bruke), er ikke det samme...

Har du en liste over hvilke planter som er i karet ? Dette vil lette oppgaven en god del, siden artene har høyst ulike krav. Har man planter svært lite krevende lysmessig, behøver man jo ikke mengder med lys En annen ting, har du reflektorer ? Dette kan øke lysutbyttet betraktelig ! Og bytt lysrør en gang i året, effekten avtar sterkt med tiden.

Konklusjonen din er veldig god ! Jeg sier alltid at det beste middelet mot alger er å bli flinkere til å dyrke planter
Hvordan tror du 4x 39 vil fungere? Det er det lengste jeg har plass til. Karet er ca 1.20m langt, 40cm bredt og 60 cm høyt, eller noe litt under, med buet kortside. 250l, ja. Som jo også gjør plassering av filteret litt tricky, i den forstand at jeg har ett alternativ.
Jeg har planten på bildet også, selv om den er nesten forsvunnet. Den hadde det helt utmerket, men nå er den ganske utrydningstruet.

Men jeg har bestillt Alternanthera reineckii 'Rosanervig', Ludwigia palustris og Hygrophila polysperma 'Rosanervig', og de trenger vel noe mer lys siden de er røde.
Som antydet tidligere...umulig å si om du "bør" sette in 2x39W til, uten å vite hvilke planter du har. Den på det siste bildet kan muligens være en Cryptocoryne undulata, men ikke sikker på noen måte. Den har ihvertfall tydelige tegn på mangelsykdom, antagelig jern i første rekke. Få tak i noen rot-tabletter, klipp vekk gule og døde blader, og se om det hjelper. Ikke rart disse plantene går i stå hvis de har levd såpass lenge uten mikronæring.

Det du sier om filteret skjønte jeg ikke...innsugsrøret er vel ikke SÅ kort ? "Kurven" burde nok stå lenger ned i akvariet.

Ja, de plantene du har bestilt behøver mye lys for å holde på rødfargen. Men selv mye lys hjelper ikke det grann hvis plantene ikke får næring !
På det ene bildet ditt ser jeg såvidt noe av bordet.

Har du noe under grusen/sanden?
Ser mørkegrønt ut på bildet. (bilde nr 2 i første post)
Nei, det er ingenting under sanden. Men det danner seg et algelag mellom sand og glass. Det har egentlig alltid vært der, men mindre når jeg har mer sandsnegler. Nå har jeg litt for mye jegersnegler.

Kurven på røret ligger godt nedpå kanten, men jeg kan jo prøve å snu den slik at den lange biten henger i akvariet.

Jeg har disse:
http://www.aquaristikshop.com/aquaristic/Easy-Life-25-Root-Sticks-Root-Fertilizer/305220/
http://www.aquaristikshop.com/aquaristic/Easy-Life-ProFito/305120/

Er de ok? Bruke mer eller kjøpe noe annet...?
Produktene er sikkert greie nok, men jeg er litt sær og misliker produkter hvor produsenten ikke deklarerer hva de inneholder. Easy-Life er ekstreme, selv i akvariesammenheng, til å skryte opp produktene sine, og fremsetter masse påstander som garantert er helt ville.

Vanskelig å svare på om du trenger mer næring, så lenge du ikke måler hverken jern, kalium eller fosfat eller nitrat.
Ja det var ikke måte på hva de lovet. Hvilke produkter anbefaler du? Det er snart på tide å kjøpe mer uansett.

Jeg har da 0 fosfat (men testen er muligens litt gammel), og ca 10 mg/l NO3. Jeg leser at det er stor tvil om det gjør noe med høye nivåer av fostfat, men er det skadelig med lave?

Siden vi var inne på lys: Er det noen som kan tipse om gode lysrør? De jeg har gjør alt litt for grønt, synes jeg, men de fleste jeg finner på (norske) netthandler oppgir ikke spektrum. Kunne tenke meg å supplere med et par lysrør som har litt mer blått og rødt.
Fosfor, i form av fosfat, er et vitalt næringsstoff for plantene. Som regel får man med seg fosfor gjennom fiskeforet, men enkelt typer kan ha svært lite fosfor, særlig tørrfor. Mater man regelmessig med levendefor (frossent), får man mere fosfor. Siden ingen av dine gjødselprodukter inneholder fosfor (såvidt jeg kan se), bør du enten tilføre dette eller legge om foringsrutinene dine. Alle fisker trenger variert mat, og å leve på bare tørrfor/tabletter er ikke bra i lengden... det blir ensidig og kan gi mangelsykdommer og lite kostfiber for fordøyelsen. Forholdet mellom nitrat og fosfat bør ligge på ca. 10:1.

Mine gjødselrutiner er kanskje litt "sære". Jeg bruker kun ett ferdigprodukt (mikronæring), og gjødsler de andre stoffene med tørre enkelt-elementer etter behov. Jeg måler da nitrat, fosfat, kalium og jern etter vannbytte, og tilsetter det som eventuelt trengs. For eksempel, har jeg for lite fosfor, bruker jeg kaliumfosfat (KH2PO4)...en kalkulator forteller meg hvor mange mg jeg trenger for å oppnå en ønsket konsentrasjon. Når det gjelder jern og de andre mikronæringsstoffene, bruker jeg MiPlus Pro fra Haack, hvor jeg også handler de andre tørrstoffene. Billig...og særlig tørrstoffene varer uendelig lenge, siden man stort sett bruker kun veldig lite.

Det du sier om lysrør er bra summert. Det plantene trenger mest ligger i hver sin ende av spekteret, den blå og den høye røde delen (660nm). Dette er bortimot umulig å få til i ett lysrør. Beste løsning rent teoretisk er en kombinasjon av et rent blått lysrør (høy Kelvin) og et rent rødt rør. I praksis gjøres ikke dette, da det ikke nødvendig vis er "pent" å se på. Jeg syns Aqua Medic sitt Plantgrow er et ganske bra lys, ellers er Hagen Life-Glo også bra.
Mear
Jeg har et veletablert akvarium men de siste tre månedene har algene eksplodert og jeg får det ikke under kontroll. I tillegg blir alle plantene mine kjempestygge med mørke flekker som jeg ikke klarer å finne ut av om er alger eller et næringsproblem, eller en kombinasjon. Jeg legger ut noen bilder i håp om at dere kan gi meg noen pointere. Jeg bytter 50% vann hver uke, har den siste måneden gått ned til å fore mine stakkars 10 cory og 5 algespisere et par tabletter hver 2-3 dag. Lys bare 8 timer hver dag siden jeg fikk en oppblomstring av penselalger (som nå er vagt tilstede, men under kontroll). Og jeg satt inn en liten pumpe med UV-lys for 2-3 uker siden uten at det har hjulpet nevneverdig...


Hvis plantene dine trivdes bra før, så er det neppe noe feil med lyset. Når det gjelder sverdplante, så må denne ha næring via røttene for å trives, ellers blir den "syk", med gulaktige blader som blir nesten gjennomsiktige. Tilsett næringstabletter i grusen over røttene. Bruker Tetra Crypto. En tablett delt i tre og puttet ned i grusen rundt røttene til en sverdplante, holder lenge. Gravinger i grusen har avslørt at de løser seg opp svært sakte, men i en intens periode kan man tilsette ytterligere en halv tablett uka etter, eller noe sånt.

Synes 50% vannbytte høres voldsomt ut på et så stort kar.

Min egen (sparsommelige) erfaring vedrørende alger er å utkonkurrere dem vha. plantene. Har alltid kjørt 12-timers lystid i karet mitt.

Må også få støtte det som sies om Anubias barteri: rhizomet (stengelen bladene kommer ut fra) må være over grusen. Ellers tror jeg ikke denne krever noe annet enn flytende gjødsel i vannet. Bruker Nutron Flora.
Har noen av dere vært borti T2-rør enda? Er det T2 rørholdere på markedet i norge?
Leser litt på PAR, og lurer på om dere har noen kommentar på denne artikkelen?

http://www.plantedtank.net/forums/10-lighting/184368-lighting-aquarium-par-instead-watts.html#post1951160

Basert på dette burde jeg kanskje ligge på ~35 PAR for å få greit med lys men unngå algeproblemer uten CO2. Med den tanken jeg har blir altså 2x39W T5 passe, litt avhengig av hvilket lysrør jeg velger (f.eks Hagen Life-Glo kanskje).

Henger det på greip?

[External Image]
Hoppy, som har skrevet dette, er spesialist på lys og utrolig dyktig. Jeg har brukt hans artikler og fremstillinger mye. Så det er god fisk

Vet ikke riktig hvordan du lander på 35 i PAR ("Low light") ? Det omtrentlige utbyttet av to Life-Glo T5-rør på 60cm dybde vil være ca 30 PAR...hvis man har reflektorer, tror jeg ? 35 er veldig lite, og dette er også målt i "midtlinja" mellom de to rørene. Utenom denne linja, ut mot kantene, avtar lysutbyttet en god del. Det vil si at plantene antagelig vil miste blader nederst, særlig de røde.
Ja, det var veldig sånn ca. Jeg har T5HO innbyggingssett fra Fluval Glo som i tillegg er plassert i "vingene" på armaturen siden midten er litt smal. Det gir vel ~30" som max avstand til bunnen.

Dersom 30-35 er lite, hvor høyt tror du jeg kan gå uten CO2 før alger blir et stort problem?

Tja...kommer an på hvor flink du er med planter, og hva du anser som et "stort" problem Med tynt bunnlag av fin sand uten noe under, øker risikoen. Jeg har ca. 75-80 PAR på bunnen...ingen CO2-injeksjon (flytende av og til). Litt alger blir det, men ikke noe jeg syns er et stort problem. Du burde være trygg opp mot ca. 55-60 PAR. Men noen garanti fins ikke...ingen kar er like !
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap