- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Hvordan fungerer det med frø i akvarium
Hvordan fungerer det med frø i akvarium
Postet 25.11.16 kl 18:28
Ser ut som at du har tenkt til å dyrke frem Hemianthus callitrichoides 'cuba' fra frø - spennende prosjekt! Tror du vil få best resultat ved å så og dyrke de opp utenfor akvariet, altså ikke nedsenket i vann, for deretter å plante de inn i akvariet når de har vokst seg til litt. Jeg ville nok ha sådd frøene i steinullbriketter eller sand/såjord og dusjet de med dusjeflaske ved behov for å holde fuktigheten jevn. Vil tro at litt såjord eller sand i bunnen av et plastglass med perforert plastfolie over åpningen av glasset vil fungere utmerket som et mini-drivhus. Legger ved et foto for å vise hva jeg mener (beklager at bildet ble sidelengs). Du bør sette de tett oppunder et lysrør slik at de får godt nok lys nå i mørketiden, 5-10 cm avstand holder i massevis. Og jeg vil tro de vil ha lys i en 10-12 timer hver dag.
Å så frøene direkte i et akvarium tror jeg ikke vil gi gode resultater. Fiskene vil nok forstyrre bunnlaget for mye - vil tro frøene er knøttsmå, så de skal helst ikke dekkes med jord/sand bare strøs oppå og holdes fuktige.
Spent på å se hvordan prosjektet ditt går, så post gjerne bilder og oppdateringer underveis.
Å så frøene direkte i et akvarium tror jeg ikke vil gi gode resultater. Fiskene vil nok forstyrre bunnlaget for mye - vil tro frøene er knøttsmå, så de skal helst ikke dekkes med jord/sand bare strøs oppå og holdes fuktige.
Spent på å se hvordan prosjektet ditt går, så post gjerne bilder og oppdateringer underveis.
Postet 25.11.16 kl 23:57
Endret: 25.11.16 kl 23:57
Postet 26.11.16 kl 12:25
Postet 28.02.17 kl 08:25
Postet 28.02.17 kl 10:45
Postet 28.02.17 kl 11:15