Ingen nitrat i vannet

Akvariet ble ferdig innkjørt for ca 2 månder siden og hadde da utslag på rundt 20 mg/l på Nitrat. I løpet av denne perioden har jeg satt inn fisk og flere planter.

Ved siste måling så jeg at nitratverdiene var nede på null- ingen farge på testen. Bør jeg tilsette noe i vannet, eller er det helt greit for plantene?

Filterbarktereien gjør jobben sin for amoniakk og nitrittveridiene er også på null.
Har også målt fosfat og jern. Jern ga et lite utslag på 0,05mg/l og fosfat var på null.

Jeg har brukt Happy-Life Plant en gang i uka da noen av plantene så litt misshandlede ut etter innkjøring. Har også næringskuler i sanden ved røttene til plantene.

Jeg har to Murdannia keisak (tror jeg) som ser ut som de misstrives veldig. men lurer på om dette er fordi fiskene spiser på denne eller om det er noe annet galt. Ser ut som de får hull med rustfarget kant på bladene. og mister blader etterhvert. Den kommer stadig med nye blader og stenglende vokser, men mister bladene ganske fort igjen. Ser at rekene og algespiserne sitter der ofte og spiser, men trodde de spiste alger jeg da...

De andre plantene ser ut som klarer seg greit tross noen perioder med algeoppblomstring.
Kan det være algene som har spist opp all nitraten??
Plussmedlem
Hei!

Det synes for meg som at du absolutt bør fortsette å tilsette gjødning, og du kan sikkert også øke dosen til et par ganger i uka om du jevnt over får så lave utslag på testene.
Det vil hemme plantene mye om de ikke har jevn tilgang på næring.
Alger vil konsumere næringen som plantene ellers ville tatt, men at du får noen oppblomstringer relativt tidlig i akvarieholdet er normalt.
Det vil kunne skje senere om man får en plutselig ubalanse også.
Alger blir ikke et problem for planter, så lenge de holdes i sjakk og ikke får ta overhånd.

Hullene i murdannia'en høres ut som en "mangelsykdom". Ofte en mineralmangel, som kalium, magnesium eller kalsium. Men kan også være at du har manglet makronæring i lengre tid (nitrat, fosfat).
På flasken med plantenæring står det ikke er nitrat og fosfor i blandingen. Bør jeg finne en som inneholder Nitrat da?? Eller holder det at jeg mate fiskene mer??



Plussmedlem
Ja, finn en som har litt nitrater og fosfater. Eksempelvis Seachem Flourish, denne har lave verdier av begge i tillegg til mange mikronæringsstoffer.

Happy Life Plant er en finfin gjødning for akvarier som har akseptable nivåer av nitrat og fosfat, da lave verdier av disse ikke så ofte er et problem for den gjengse akvarist

Mer fiskemat vil kunne gi høyere nivåer av nitrater, men har med seg en rekke andre konsekvenser som ikke er så ønskelige. Du har langt dårligere kontroll med hvor store mengder nitrater det dannes og som kan gi ammoniakktopp. Du risikerer også å overfore fiskene som kan føre til helseproblemer hos fiskene, og du vil neppe få noe mer fosfat i vannet - som igjen fører til ubalanse mellom fosfat og nitrat som videre fører til mer algevekst.
Tusen takk. Da tar jeg plantenæring istede for mat.

takk for hjelp

ln
Plussmedlem
Bare hyggelig! Det er fint å kunne være til hjelp.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap