Gulnende blader

Har et akvarium med ymse Echinodorus arter, og veksten har vært god. Men ganske plutselig begynte flere av plantene å få gulnende blader, spesielt da litt eldre blader. Spesielt E. bleheri, decumbens og barthii artene, altså planter med ganske store blader. Det er to "årsaker" jeg kan tenke meg: Dels hadde jeg kjørt en kur med Seachem Flourish Excel som ble trappet ned omtrent da dette skjedde. Flourish Excel er jo en slags karbonkilde for plantene, kan det være mangel på karbon? Har ingen CO2 gjødsling. Det andre er at vannet har blitt bløtere. Har hatt levendefødere der, med GH på rundt 12-14, men endrer nå dette gradvis og er nå under 7. Kan dette stresse plantene såpass at det blir slike utslag? Skal si at nye blader virker friske.
Mener gule blade kan være tegn på jernmangel ? 
Plussmedlem
Hei, Lars.

Dette høres ut som klassisk nitrogenmangel. Planten har lite eller ingen næring lage nye blader med, derfor konsumerer de gamle blader for å bruke på ny vekst.
Gi dem gjødning i bunnlaget, type JBL Laterittkuler, Tropica Nutrition Capsules eller andre bunngjødningstabletter.
Echinodorus-artene er nitrogenhungrige arter og når de når en viss størrelse er det ikke nok å tilsette flytende. De vil mye heller ha gjødningen ved røttene enn i vannet.
Takk for tipset, men har faktisk forlengst (alltid) stappet slike leirkuler fra JBL i sanda ved røttene, ettersom jeg leste at Echinodorus typisk tar gjødsel fra bunnen. Har også Staurogyne repens som vokser i framkant, og disse har også gulnet/mistet mange eldre blader nederst. Dette kan dog være lysmangel, siden de er små og fort kommer i skyggen av de store. Mulig jeg må gjødsle mye mer? Det er lite fisk der nå, så det blir kanskje litt lite "naturlig" gjødsling? Har målt nitrat, og nivået er lavt, men ikke verre enn det "alltid" har vært...

Hvis det er nitrogenmangel, vil da alger også vokse dårligere? Synes de nesten har vokst litt mer, selv om det er langt fra noen blomstring. Vanskelig dette synes jeg, å balansere plantevekst mot algevekst.
Plussmedlem
Ok. Tror fortsatt det er litt lite nitrogen.
Laterittkulene er mer ment som et jerntilskudd, så det kan hende ting bedrer seg om du kombinerer disse med andre bunntabletter som har annet innhold. Plantenes behov øker etter hvert som de vokser.

Vedr. algevekst så er det ikke uvanlig å se endring i veksten ved nitrogenmangel. Algene utnytter at plantenes vekst stagnerer, og man kan også se fremvekst av andre typer alger enn de man normalt har hatt siden nitrogen og fosfor er i ubalanse. Det er typisk de grønne trådalgene som får solid fotfeste ved ubalanse og næringsbortfall for plantene. Men man kan også hvis forholdene tillater det se nye oppblomstringer av kiselager (som som oftest kommer i nyoppstartede akvarier), blågrønnalger og skjeggalger.

Det snakkes lite om denne (u)balansen i akvariehobbyen, men det finnes mye forskning på dette relatert til jordbruk som faktisk er overførbart til akvarier vedr. nitrogen og fosfor/fosfater. Planter er planter, selv om de vokser under vann.

Mitt forslag er derfor å øke mengden nitrogen som er tilgjengelig for plantene. Det enkleste på kort basis er å gjødsle mer. Du vil nok se allerede etter en ukes tid eller to at det er ny giv i plantene.
Dette er også et godt påskudd for å skaffe flere fisk og gi dem mer mat.
OK, noe tips til eksakt hva slags gjødsel (fabrikat) jeg bør stappe i bunnen for å øke nitrogentilgangen?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap