- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Næringsmangel?
Næringsmangel?
Mine Myriophyllum aquaticum (Green) får brune topper og ser ut til å visne... Er det pga næringsmangel? Jeg har ikke hatt i noe plantenæring ennå. En annen ting jeg tipper det kan være er for høy temperatur da har slåss mot hvite prikker på fiskene en stund nå. Hva tror dere?
Postet 08.04.06 kl 09:31
At planter visner, kan komme av flere ting, men om du ikke bruker plantenæring, er det jo nærliggende å tro at i alle fall deler av grunnen til at dem visner hen, ligger akkurat der
Ellers er det viktig med noe Co2 i vannet, og ikke minst, tilstrekkelig og riktig lys.
Som du sikkert skjønner, er det mange faktore som spiller inn, så det er ikke helt enkelt å si at det er det ene eller det andre, med mindre man har mere info å gå ut i fra
Ellers er det viktig med noe Co2 i vannet, og ikke minst, tilstrekkelig og riktig lys.
Som du sikkert skjønner, er det mange faktore som spiller inn, så det er ikke helt enkelt å si at det er det ene eller det andre, med mindre man har mere info å gå ut i fra
Postet 08.04.06 kl 18:52
CO2-nivået vet jeg ikke, ikke har jeg måleutstyr for det heller. Jeg har en diffuser på pumpa for om mulig å øke oksygent siden tempen er så høy for øyeblikket. Jeg har ikke ekstra CO2. Dette er det innbyggerne i karet som produserer når de puster, er det ikke? Jeg tenkte jeg skulle bli kvitt prikkene før jeg satte inn noe mer fisk. For øyeblikket har jeg bare tre regnbuefisk og en del Neocardinia. Men de andre plantene virker som om de vokser og trives.
Når det gjelder lys har jeg de originale lysrørene på min Juwel 240l, dvs 2x38W med reflektor på hver. I tillegg har jeg et vanlig lysrør som henger over akvariet som vanligvis står på, men jeg antar at det er så langt vekk at et har ingen effekt.
Når det gjelder lys har jeg de originale lysrørene på min Juwel 240l, dvs 2x38W med reflektor på hver. I tillegg har jeg et vanlig lysrør som henger over akvariet som vanligvis står på, men jeg antar at det er så langt vekk at et har ingen effekt.
Postet 09.04.06 kl 01:02
Postet 09.04.06 kl 02:55
Postet 09.04.06 kl 13:45
Postet 09.04.06 kl 14:02
Siden lysrørstyrke bestemmes av lenge på røret, er det lite å hente der, desverre.
Nytt armatur, med plass til flere rør er løsningen, eventuelt å gå over til de nyere T5-rørene (litt mere effekt pr cm rør).
Det er også mulig å sette inn flere rør, og det er jo temmelig god plass til dette i juwelkar.
Ferdige sett med forkobling og kontakter selges på alle nettbutikker, og mange vanlige dyrebutikker
Nytt armatur, med plass til flere rør er løsningen, eventuelt å gå over til de nyere T5-rørene (litt mere effekt pr cm rør).
Det er også mulig å sette inn flere rør, og det er jo temmelig god plass til dette i juwelkar.
Ferdige sett med forkobling og kontakter selges på alle nettbutikker, og mange vanlige dyrebutikker
Postet 09.04.06 kl 16:43
Kan anbefale Arcadia 2x54W T5 belysning til et Rio 240. Dersom du bruker den typen med IP67, passer de akkurat. En presser bare lysrør pluss holder forsiktig ned i karet. De henger bra der. Jeg løfter bare opp røret og legger det på lokket av karet ved stell av planter osv.
Personlig bruker jeg dette settet i tillegg til de vanlige lysrørene som følger med akvariet. På denne måten øker jeg lysmengden i karet til ca 0,8W/l. Dette skal være nok til det aller meste
Personlig bruker jeg dette settet i tillegg til de vanlige lysrørene som følger med akvariet. På denne måten øker jeg lysmengden i karet til ca 0,8W/l. Dette skal være nok til det aller meste
Postet 09.04.06 kl 19:31