Hvordan dele opp Akvarium i revir

Har nettopp fått i hus et nytt 400L kar og skal begynne med Aquascapingen en gang i mai. (Har ikke pakket det opp enda ettersom huset som står rundt karet ikke blir ferdig før om ca 2-3 uker, vil ikke starte det opp for så å måtte rense det for sagspon etter at listene er på plass).

Tenkte å bestille gribbhuler og plassere disse med ca 50cm avstand. Til Ancistrus
Samt legge en god del stein opp mot Juwel bakgrunn for å lage naturlige huler/ganger.

Foran dette vil jeg prøve å få tak i noen ca 50-60 cm lange røtter som "står" i akvariumet dvs fra bunnen og opp til overflaten for å skape illusjonen av at dette er trær som har røtter ned i vannet.

Hvordan skal jeg best skape naturlige revir for sør-amerikanske ciklider ? Ettersom karet er så pass stort hadde jeg håpet å ha et par forskjellige typer ciklider f.eks:
Kakadueciklide
Regnbueciklide
Nøkkelhullciklide
Sommerfuglciklide
eller Palettciklide

Ancistrus'ene har jeg idag gående i en 100L sammen med to stimer av Neon-tetra og Skjørtetetra og disse vil bli satt over i 400L'eren etter hvert.

Håper noen har tips hvordan jeg kan "dele" karet opp slik at det er mulig å ha to eller flere typer av disse Ciklidene i samme kar, hvis ikke får jeg nøye meg med en type.

Hilsen Jon
Nyforelsket i Ciklider
her ville jeg garantert gått for ett par med sommerfugler, enten den du linker til eller den bolivianske sommerfuglen som ofte er litt enklere å holde.

i tillegg ville jeg hatt en trio med f.eks kakadue eller regnbuer 1 hann + 2 hunner.
plassmessig så bør ikke dette være et problem, jeg hadde dette i min 312 liter uten trøbbel.

det jeg har gjort når jeg har delt opp mine kar i territorier er å la det være en åpen plass på midten og lagt en del røtter og lignende på sidene, da har fisken ordnet dette helt selv.

apitogrammaene er hulelekere så du bør ha noen huler av kokkosnøtt etc, dette pleier å være en hit hos mine. plasser et par huler innimellom røtter og planter så de ikke står helt åpent.

du kan også sette litt lavere planter for å avgrense litt men min erfaring er at åpne plasser ikke er attraktive som territorie så jeg pleier å ha en buffersone i midten hvis jeg har flere arter i samme kar.

(palettcichlide er forresten afrikansk )

og ikke minst, husk sandbunn
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap