Elvegrus

Noen som vet hva elvegrus ligger på sånn prismessig?Har lyst til å bytte ut fra vanlig grus,som er er litt for kvass for maller

Det vil nok være små variasjoner, men hvis du sjekker litt i nettbutikker får du en indikasjon i allefall.
finner ikke i nettbutikk jo!! Noen forslag?
Du finner elvegrus her feks...... http://www.karolin.no/index.php?cPath=211_106&osCsid=ab2f6aad756c00edc26d01c3b05b1eb2

koster 145 for 20 kg. Den billigste butikken i området her bortsett fra Aqua Karolin tar 230 for den samme!
elvegrus...men å bytte da!?
det er såpass forskjell ja. synd karolin ikke sender grus...men med porto hadde det vel blitt det samme! Noen gode råd noen når jeg skal bytte? må jo ut med fisk,planter og røtter.... jeg tenkte å ta vare på det meste av vannet i bøtter,så ikke ALT blir nytt,hvertfall ta vare på halvparten. klarer fisken seg fint i en bøtte i en liten times tid mens jeg surrer og ordner? å skal jeg la filteret ligge i vannet også,så det ikke tørker? mye man lurer på
Elvegrus er litt dyrt, men det er den jaggu verdt (når en ser hva andre akvariegrus-typer koster).

Selv pleier jeg å tømme karet, og la fiskene gå i bøtter\ baljer (alt etter størrelse), mens jeg jobber. Får litt mere tid på meg til å få det flott med en gang
Fiskene greier seg finfint i bøtter, og om du setter filteret i, kan dem være der lenge (lengre tid enn du trenger for å bytte grus, i alle fall ) Det er uhyre viktig at du ikke bytter grusen rett etter filterrens, la gjerne filteret ha vært urørt i minst en måned før du bytter. Dette da mye av de nødvendige bakteriene i akvariet bor i grusen du fjerner.

Selv har jeg aldri brukt å ta vare på så mye av vannet, jeg sørger heller for at vannverdiene er tilnærmet lik det gamle og det nye vannet etter slik total områkering.
Redusert menge for en uke eller to etter en slik ommøblering er også å anbefale

PS: med porto, hadde grusen blitt dyrere på fra nettbutikk enn lokalt
Fiskene klarer seg nok helt fint i ei bøtte mens du fixer karet! Det kommer selvfølgellig litt an på hvor mange fisker du har, har du mange bør du kanskje bruke to bøtter? Jeg har opplevd at fisker har hoppet ut av bøtta/boksen jeg har brukt i sånne tilfelle, derfor er jeg begynt å legge noe på toppen for å stoppe dem. Er ikke så festlig å finne en inntørket sak på gulvet når man er ferdig.......

Det er smart å legge filteret i vann fra akvariet mens du holder på fordi jeg har sett at det er delte meninger om hvor lenge bakteriene i filteret lever uten vann. Tror du at du trenger mer enn en time ville det kanskje være smart å holde filteret i gang i ei bøtte? Igjen alt etter størrelsen selvfølgelig. Normalt sett skal vel filterbakteriene klare en times stans, men jeg har litt sans for føre-var-prinsippet enkelte ganger.

Jeg har ikke tatt vare på vannet fra akvariet når jeg har gjort slike operasjoner, fordi de fleste mener at det er veldig lite "gode" bakterier i selve vannet, om noen i det hele tatt. Derfor tømmer jeg akvariet fullstendig for vann - det går rett i sluket på badet!

Jeg starter med å tømme ut noe av vannet slik at det er lett å komme til i karet. Så plukker jeg opp plantene og legger dem i vann med ca samme temperatur som jeg har i karet. Deretter følger røtter og steiner ( mens jeg gjør dette, står samboeren og holder hageslangen vi bruker til tømming/fylling av akvariene våre). Når karet er ca halvveis tømt for vann, begynner den store fisketuren med håver! Det ender som regel med at noen fisker er så godt som umulige å få tak i, og da setter jeg hardt mot hardt mot disse røverne! Jeg venter til det er ca 10-15 cm vann igjen i karet, da lager jeg ei stor grop i grusen i det ene hjørnet. Fiskene som er igjen i karet vil trekke dit. Så skyver jeg all grus til den ene delen av akvariet, og fortsetter fisketuren. Har så langt vunnet den diskusjonen med gjengen! Da er det bare å ta opp all grusen på bunnen av karet, og legge oppi event bunnsubstrat (for god plantenæring) før du har oppi elvegrusen som absolutt bør være godt skyllet! Denne grusen har mye støv i seg!

Legg i røtter og eventuelle steiner, plant plantene og ha i vann...... Så er det bare å få fiskene på plass i karet igjen! Og få gjort den kjedelige ryddejobben etter prosjekt ny grus.......
tusen takk for gode råd!! Da er det bare å kjøpe seg grus å begynne får vel invistere i lokk til bøttene da,iom at jeg har noen fisk som er glad i å hoppe
Lokk kan være kjekt ja
Har selv slike 30L vinbøtter fra europris, der kan man ha ganske mye fisk\ stor fisk samlet på en gang.

Lokk føler med på kjøpet, så man beholder all fisken oppi bøtta

Ett lite snitt i lokket, gjorde at det var lett å ha filter\ luftepumpe\ varmekolbe (alt etter hva man har og hvor lenge fiskene skal være i bøtta) koblet til bøtta mens fiskene var oppi
så kjekt da!! Hmm har europris borti gata her,det var ett godt tips! skal jammen ta meg en tur
Jeg kjøpte en kjekk bøtte på europris, med helletut, og håndtak under. Ikke mer enn ca 10 l da, men greit nok når man ikke har så mye vann som skal skiftes!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap