Nytt akvarie- hva skal jeg fylle det med?

Hei!
Har fått mitt tredje akvarie i hus, så jeg tenkte at du/dere skulle få lov til å hjelpe meg litt med hva jeg skal fylle det med.
Det er 20 liter, så plassen er ikke enorm:P
Hadde vært fint med noen forslag=)
Ps: Dere kan ta med fiskevalg også
Masse javamose, kirsebærreker og eplesnegler!!!!
Hva med en stim av den bittelille "Moskito-rasbora"?
(Boraras brigittae)

Tone Andreassen, moderator her, har dem i en 19 liter.
Og navnet beskriver fisken bra, den er virkelig bittebitteliten Perfekt i et så lite kar, gjerne med mye mose og litt "pinner" (tynne trerøtter, grener) og noen reker, f.eks. kirsebærreker. Klikk på linken i fiskens navn ovenfor, og i menyen til venstre for fisken finner du et valg som heter "Finn akvarier med denne fisken". Da kommer du opp på Tones kar. Skikkelig fint med mose og "trolsk" stemning.

Det er en nydelig fisk! Ta en titt på fargen på bildet i basen her. Visst er den flott?

Jeg har sett den i et par zoobutikker, bl.a. Majorstuen Zoo.
Om noen fisk passer i et så lite kar, så er det denne vakre lille skapningen Jeg ble virkelig fristet til å kjøpe noen da jeg så den selv, men hadde ikke noen innkjørt 19 liter da. Men det har jeg nå
Kul fisk
Men jeg tror ikke den finnes i noen zoo-butikker i Tønsberg området
Kjipt å bo grisgrendt til
Noen som har sett moskito-rasbora i Tbg?
De kan bestille det for deg, vet du Bare å be butikken gjøre det, så får du sikkert tak i dem.
Takker
Noe forslag til sand og annen innredning?
Av sand kan jeg egentlig anbefale den jeg selv har brukt i så godt som alle mine akvarier; Rådasand med korn str. 0.4 - 0.8 mm.
Akkurat passe finkornet Ikke fin at den blåser avgårde om du nyser ned i sandsekken, men holder seg i ro. Men fin nok.

Noen forretninger åpner en sekk og selger det antall kg du ønsker. Det gjorde de sist for meg, da jeg ikke trengte en full 25 kilos sekk.

Av røtter anbefaler jeg at du selv håndplukker en fin mangroverot i en butikk. Bruk litt tid på å lete, til du finner den perfekte rota til ditt akvarium. I et så lite akvarium bør den ikke være særlig stor, så klart, men liten og kanskje litt "spinkel" med litt forgreninger. Ikke en "kompakt klump" altså, uten noen utstikkende grener. Grener er dekorativt.
En del butikker har en gjerne en hel sekk med de små mangroverøttene i. Der kan man stå og grave og plukke ut akkurat den man vil ha Jeg har sittet på gulvet i flere butikker jeg, med sekken foran meg, og håndplukket de jeg liker og vil ha*he-he*

Du kan for eksempel legge litt javamose på den her og der, og holde mosen på plass med et par små stener i begynnelsen. Etter en tid (et par mnd) bør den ha festet seg selv litt her og der på rota, sånn at den ikke flyter avgårde. Du kan også feste den med litt tråd, men ikke bruk tråd som farger av eller som går i oppløsning fort (bomull gjør det). Bind stramt så ingen fisk kan sette seg fast under løkker i tråden.

Javamose bør trimmes med saks i blant, så den ikke blir altfor tjukk. Det samler seg utrolig mye skitt inne i en kompakt og stor javamose kladd. Dette kan forurense en del i et såpass lite akvarium.

Tror ikke jeg skal bruke rådasand, for den ligner litt på den engelske sjøsanden jeg har i de andre akvariene mine=)
Men takk for rådet
Detta akvarie skal liksom bli det som skiller seg litt ut.
Den ligner ikke, det kan jeg garantere deg

Jeg har hatt begge deler, og jeg synes ikke de er like.

Engelsk sjøgrus er hvitere, Rådasand inneholder kvarts og er rødlig og beige med islag av grått.

Ellers finner du jo denne berømte Biltemasanden da, som så mange akvarister er så begeistret for. Jeg liker den ikke, men det er mange som gjør det.
jeg liker biltema;D kjempe fin sand.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap