Red moor røtter

Noen som vet sånn ca. hvor lang tid det tar før en relativt stor utgave av disse holder seg på bunnen? Evt. tiltak man kan sette igang for å få dem til å bli på bunnen?
Du kan enten feste en liten sugekopp på den og smekke den fast i glasset eller skru fast ei lita pleksiglass plate under den og lesse grus oppå.
takker og bukker, jeg prøver sugekoppmetoden
Du har ikke innvendig bakgrunn i det karet du skal ha
den i, vel...? Det var litt oppflyt i min ene redmoor-rot da jeg skulle sette opp karet. Men jeg tok bare og kilte fast en av grenene på den i en sprekk i bakgrunnen. Da satt den som "spikret", og står der enda
hei Mona

Det er bare ett 19 liters kar, så jeg har ikke innvendig bakgrunn, har akkurat saget til roten slik at den ser bra ut nedi der, men får den ikke til å holde seg der...

Ingen som vet hvor lang tid det tar før den ligger der av seg selv, da det ble litt for kludrete å sette på sugekopper, siden karet er så lite og inneholder såpass lite grus..
Jeg slapp en løs gren oppi et kar og den fløt i fire dager før den sank. Gjorde ikke noe forsøk på å få den til å synke, jeg bare lot den flyte rundt til den bestemte seg selv for å dukke under
kan du ikke feste den med en liten dråpe akvariesilikon a?
Høyer'n
kan du ikke feste den med en liten dråpe akvariesilikon a?


Ja, jeg tror kanskje dette kan bli løsningen. Noen som vet hvordan akvariesilikonen virker på tre, som kan komme med noen visdomsord?
Det skal nok fungere greit det. Prøv på en mest mulig ruglete flate på treet
Herlig, det fungerte som bare det med akvariesilikon på røttene, nå ser det kjempebra ut
Lurer bare på en ting... utpå røttene som jeg satte i akvariet har det nå etter et par dager dannet seg et "belegg" av gjennomsiktige "gugge" utenpå dem... noen som vet hva det er og om det egentlig burde fjernes? Det kommer fra treet antar jeg, da karet nettopp er satt opp... dekker hele roten på alle kanter.
Samme her. De får et slags belegg her og der, som en form for sopp. Det er typisk for trevirke som ikke har vært under vann før. Vanlige hardwood-røtter får det ikke, iallefall har ikke jeg opplevd det. Men disse redmoor røttene får det.

Synes det er ekkelt å se på, så jeg "støvsuger det av" med hjelp av en luftslange. Gnir på rota med den og slangen suger samtidig opp det jeg skraper løs, og ned i bøtta som den andre enden av slangen henger nedi.
Gjør dette med noen dagers mellomrom. Har hatt et par av disse røttene under vann i halvannen måned nå, og det finnes fremdeles her og der i flekker. Men det er bedre nå enn i starten.
mona o
Samme her. De får et slags belegg her og der, som en form for sopp. Det er typisk for trevirke som ikke har vært under vann før. Vanlige hardwood-røtter får det ikke, iallefall har ikke [I]jeg[/I] opplevd det. Men disse redmoor røttene får det. Synes det er ekkelt å se på, så jeg "støvsuger det av" med hjelp av en luftslange. Gnir på rota med den og slangen suger samtidig opp det jeg skraper løs, og ned i bøtta som den andre enden av slangen henger nedi. Gjør dette med noen dagers mellomrom. Har hatt et par av disse røttene under vann i halvannen måned nå, og det finnes fremdeles her og der i flekker. Men det er bedre nå enn i starten.


Hmm, dette var jo ikke kult... Kan liksom ikke støvsuge så mye vann ut heller da karet bare er 19 liter... delikat situasjon. Det er som du sier mona, ganske ekkelt..
Ja, det er ikke særlig delikat å se på
Men når jeg tenker meg om, så har jeg sett innlegg om lignende ting før. Når noen har plukket en gren eller rot fra bakken, og lagt i akvariet. Altså treverk som ikke har ligget i vann og myr fra før, og så blir permanent dukket under vann. Da vokser det ofte slik sopp på dem i starten.

Jeg satser på at det er noe som gir seg etterhvert. Det ser ut til å ta lenger og lenger tid før det vokser ut igjen på mine nå ihvertfall, i forhold til hvordan de var helt til å begynne med.
Kanskje det hadde vært en ide å fjerne dette med en ny tannbørste.
Sindre Dybvik
Kanskje det hadde vært en ide å fjerne dette med en ny tannbørste.


Ikke så lenge rota står i akvariet Men om man har mulighet til å løfte den opp og ned i ett kjør uten å ødelegge innredningen totalt hver gang, så går det vel. Da er en ubrukt tannbørste et flott arbeidsredskap.

Men mine er kilt ordentlig fast i bakgrunnen, og det står planter i mellom. Å ta dem ut for en skrubb er derfor ikke aktuelt, og jeg suger opp det jeg fjerner med slangetuten. Vil ikke skrape løs noe i vannet som jeg ikke også får fjernet (dvs vil ikke skrubbe mens de står i karet).
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap