Hva ligger i "biotop"?

Jeg har jo alltid mange griller i hodet, og siste ideen var at jeg kan gjøre 275 l. min om til Asia biotop, siden det er mest fisker fra Asia der. (Da må jeg nemmelig skaffe et akvarie å ha de andre fiskene i osv.....*knegg*)
Men hva legger dere i å ha en biotop? Hvor nøye er dere på om fiskene kommer fra samme område? Må de komme fra samme land/område/elv, eller er det "bra nok" hvis alt kommer fra Asia?

Tenkte f.eks å ha disse i : Praktbotia, kuhlii ål, marmor/blå gurami, tigerbarber, SAE, muligens en kinesisk værål, oooog ja, det var vel det. Kommer ikke på noe mer akkurat nå, bedre å ha store stimer enn mange sorter så det kan hende det holder. Høres det greit ut? Meninger?
Begynner å lure på om dette skulle lagt i kategorien for fisk.....
Ofte må man vel inngå en del kompromisser når man innreder et biotop-akvarium, men så langt som mulig ville jeg ihvertfall forsøkt å ha det slik at både fisk og planter stammer fra samme kontinent i det minste Det burde holde foreløbig - så får man heller bli litt særere og finpusse det etterhvert som man kommer over mer interessant info man ønsker å få med.

Det vil si at du kun velger asiatiske planter sammen med fiskene du har valgt. Kan hende du kan surfe litt rundt på nettet og lete etter bilder og info om guramienes naturlige habitat i naturen? Bilder fra slike steder gir alltid god inspirasjon - man kan kopiere "en følelse" av stedet, ikke et prikklikt bilde av det hele. Det holder ofte En annen ting er bunnlaget du skal velge. Kommer fiskene dine fra steder med sand, mudder, grus, rullestein på bunnen eller hva...? Sånne ting kan også være med på å skape rett stemning.

Det er kanskje litt "motstridende elementer" i din fiskebestand, tror jeg, for for eksempel SAE liker litt mer hurtigstrømmende vann siden de kommer fra elver, mens guramier kommer fra stillestående små vann, oversvømmede områder og "pytter" (i hovedsak vann der det ikke er noe særlig strøm).
OBS! Nå er ikke Asia og fisk/biotoper der mitt sterkeste område i det hele tatt, det er kun litt generell info jeg har snappet opp bruddstykker fra her og der. Mulig jeg tar litt feil her, så da får andre evt rette det opp

Og ang. hvor "streng" man skal være i biotoper... alt er relativt
Du velger selv.
Jeg er ikke så spesifikk at fisken komme fra nøyaktig samme elv eller et veldig begrenset område i naturen. Men jeg vil gjerne at de skal komme fra samme område (Amazonas) og ha samme krav til vanntype (klartvann eller sortvann). Det gjør alt så mye lettere.

Planen er å komme til det "spesifikke nivået" en vakker dag, men foreløbig altså ikke Det krever mye research (jeg liker å være nøye), så det tar tid å være så nøyaktig i oppsett og fiskevalg.
Siden du skriver "Asia biotop" ville jeg sagt at så lenge fiskene og plantene er fra Asia så er det greit. Hadde vært noe annet om du kalte biotopen Ganges-biotop, Xijiang-biotop eller noe annet, da ville jeg hatt fisk og planter kun fra den elven det er snakk om.

Ordet biotop kommer av ordene bios (liv) og topos (område/sted). Ut fra den definisjonen vil det si at biotop betegner et område eller sted der man finner visse arter med liv. Så kaller du karet ditt for en Asia-biotop dekker du jo et ganske stort område du kan velge fisk og planter fra
Godt poeng, Hans Martin... Det var lurt. Heh..
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap