Akvarie sand

Nå har timen kommet hvor jeg skal ut å kjøpe sand til mitt nye akvarium... he he, fikk det i går, og jeg er bare så stolt, endelig. *glis*

Men jeg trenger litt hjelp og eller anbefalinger. Kom over en artikkel den godeste Frank har skrevet en artikkel om akvariegrus. Kjempebra.

Men mine tanker/ønsker er at jeg vil ikke ha for fin sand, har erfaring med at planter ikke trives så godt med det, men ikke vil jeg ha for grov grus heller. Skal ha bla et par L144 og en gruppe med corydoras.
Også at bunnlaget ikke skal være altfor mørkt heller, ble mange ønsker på en gang.

Etter jeg har lest artikkelen som Frank skrev, er Akvastabil Orbit eller Luna et alternativ, eller bør jeg gå for mer fikornet sand?

Erfaringer?

Har selv Orbit i et par kar, og er veldig godt fornøyd!! Coryer elsker slik sand, og jeg syns den har en fin farge (passe mørk/lys). Plantene trives også, anbefales!
Både Luna og Orbit er fine substrater til såvell fisk som planter.
Orbit er jo en tanke rødere enn Luna, og dette setter preg på hele akvariet.
Selv syntes jeg at den røde fargetonen, er helt kurant. Har selv gått fra sort Haley til Rådagrus på 2-4mm, denne er rød, og er etter mitt synspunkt helt OK.
Men, rød grus\ sand, sammen med Juwel Rock bakgrunn klinger ikke helt i mine øyne. Rødbrunt hele veien ble i meste laget for meg

Dersom jeg skal bestemme hvilken av disse substratene du skal benytte, ville jeg uten tvil sagt Luna.
Årsaken er at denne er litt grovere i størrelsen, og man vil derfor få en bedre vanngjennomstrømming i substratet, enten man bruker varmekabler eller ei. Dette er gunstig av flere grunner, det dannes ikke så lett illeluktende gasslommer (som kan rive godt i nesen), det vil sirkulere vann, slik at plantene ikke blir så kalde på røttene, samt at dem får en del næring på denne måten. I tillegg vil økt vannbevegelse i bunnlaget ha positiv effekt på den biologiske kapasiteten i vannet.
I tillegg til dette er Luna mer nøytral for vannet, og leveres i større sekker enn Orbit.
Selv har jeg ikke sett Orbit i større
'sekker" enn en liter, og det kan jo da fort bli en del "sekker"
Du kan få Orbit i 12 kg-sekk til ca 150 kr.
munda
Du kan få Orbit i 12 kg-sekk til ca 150 kr.

Kult "Tupp i ræva" på den lokale butikken som påstår at den kun leveres i kilospose
Takk for fint svar, Frank. Jeg går nok for Luna, da denne ikke er så mørk heller. Så da blir det nok en tur til Dahls i morgen. Jeg digger denne butikken, fikk inn masse fisk i går også. Spennende.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap