Kvist/grener i akvarium

Hei

Jeg har brukt kvist i akvarier ved flere anledninger uten å tenke på om de kan tilføre uønskede effekter i akvariet. Er vel mest eik og bjørk jeg har brukt. Har knekt kvist og greiner av trær og stappet i karet.

Nå skal jeg rigge til en 160l der jeg vil bruke kvist i bakkant av karet. Jeg får litt følelse av bredde med kvist som henger ned i vannet når en gjør dette.

Derfor blir spørsmålet om det er usundt med friske greiner da jeg har tenkt å ha noen maller i karet. De vil vel gjerne smake på sakene. Har ikke brydd meg med å ta av bark før.

Enten blir det rigget som sør amerikansk klarvann, eller mellomamerikansk (liker sverddragere, men usikker på hva annen fisk å kombinere med dem). Går jeg for sør amerikansk blir det klassisk med tetra, maller, coryer og kanskje noen apistogramma.

Noen som har noen erfaringer eller synspunkter?

Mvh
André
Ferskt treverk inneholder en hel del syreforbindelser, spesielt garvesyre. Smak på den, gjerne bakren, så kjenner du garantert en meget sur smak
Resultatet av dette er at Ph vil synke en del, alt etter hvor høy den i utgangspunktet er, og hvor mye syre det blir pr liter vann.
Men så lenge man er oppmerksom på dette, er det jo ikke noen krise.

Ellers har alltid ferske kvister mye næring i seg. Noe av denne næringa vil gå ut i vannet, og kan fort være synderen når algene slår til for fullt. Mugg er det også lett for at dannes.

Vil ikke tro at det på noen måte er skadelig for mallene om dem eter på treverket, slik vil jo uansett finnes i de naturlige områdene til fiskene.
Men av de to treslagene du her nevner, ville jeg uten tvil gått for eikekvister. Eik holder seg vesentlig lengre under vann kontra bjørk.
Råtnende treverk vil du i alle fall få problemer med
Treverk som ikke har ligget i vann i lengre tid fra før, har vel egentlig litt lett for å mugne, få sopp eller råtner fort. Av de treslagene du nevner, ville jeg gått for eik. Absolutt.

Ikke bare har eik høyt innhold av garvesyre, noe som gjør at det brytes ned langsommere enn annet tre, det er også et hardt treslag. Prøv å dele en bjørkekubbe kontra en eikekubbe med øks, så skjønner du hva jeg mener

Jeg bruker eikeløv i flere akvarier, og de har en utrolig lang holdbarhet i vann. Det er fremdeles masse igjen av løvet jeg la ned for 3 mnd siden
Takker for svar.

Tenker jeg kjører på med eik. Har brukt det før uten å drepe noen. Har også brukt eikeløv før og dem holder jo seg som Mona sier veldig lenge.

Er ikke så redd for ph, men kommer seff til å sjekke. Blir ikke så mange grener jeg stapper nedi et kar på 160 liter, bare noen i bakkant for effekten sin skyld.

Mvh
André
Og så vil vi gjerne ha bilder Masse bilder
...men er det en fordel å fjerne barken?
Tilfeldig bekjentskap
© Kim F
Reklame for plussmedlemskap