Keramikk som bakgrunn40*40*80

Min mor er lærer ved en barne skole der hun kan bruke kjeramikk ovnen så mye hun vil, derfor tenkte jeg at det kunne være en god ide å lage akvarie "interiør" i kjeramikk. Er det noen som har erfaring med dette? Tenkte jeg skulle prøve å lage noen hule fjell og stein platåer. Jeg kjøper nå nytt akvarie på ca 125 liter og det er med målene 40*40*80, da hadde jo vært tøfft å laget en bakgrunn i kjeramikk. Det jeg så for meg var å rulle ut et stykke på de gitte målen med kjevle, ca en cm tykk. Så streker jeg opp som rulle steiner og heller...noen som tror dette går?

Åssen maling kan jeg bruke for å gi den farge etter brenning? Jeg vil ikke glassere den..

En ting til jeg gleder meg over i disse dager er at gullsømmene mine begynner å farge ut Noen vanvittige fine farger. Fikke disse av Gyrid i Juni og nå er de skikkelig på gang!
Vanlig brent leire er ypperlig materiale å bygge interiør av.

Det kan bli svært pent.
gleder meg.
Ja jeg gleder meg til å begynne! Alt som har med akvaristik er gøy, så det å pleie akvarie hobbyen på flere kreative plan er jeg veldig glad for. Har fått en stor sekk leire av mamma nå så det er bare å gå igang. Blir spennende å se om jeg får det sånn som jeg har det sett ut i hodet mitt.

Ang maling? Er det noen typer som egner seg bedre enn andre? Vet jo at man ikke skal gå for giftig bly maling(som man ikke får kjøpt lengre), og bunnstoff. Men er det noe man kan kjøpe på jernvarehandelen eller må man i akvarie butikker?
Jeg ville latt leiren være naturell Synes det er finest. Det finnes veldig få malingstyper som egner seg i akvarium.

Kunne tenke meg å bruke leire selv ved anledning. Kjempeflott materiale.
IKKE bruk farge på keramikken hvis du får tilbud om det. hvis du ikke vil glassere så brukes noe som kalles "begitning" og dette vil farge av i vann og kan inneholde lumske stoffer.
lar du leiren være naturell så vil etterhvert alger og annet sette et naturlig fargepreg på bakgrunnen.

det jeg er litt usikker på er hvordan platen din vil oppføre seg under brenning, så store biter har en tendens til å vri seg. husk også at hvis du måler den ubrente plata til nøyaktige mål så har den mest sannsynlig krympet når du får den ut av ovnen.
hvor mye den krymper varierer med leiretypen og hvor varmt den brennes så dette må du nesten prøve deg frem til.

du bør også lage den tynnere en 1 cm da dette ellers vil bli blytungt.
hvis du lager litt utbulninger på plata så må du huske på å hule ut disse på baksiden så det ikke blir tykke punkter på platen.

er det vanlig rød terrakottaleire du skal bruke ?

Også kan du lage små huler til feks apistogramma som du kan selge og tjene litt penger til mer fisk
Stina Engerud
. er det vanlig rød terrakottaleire du skal bruke ?

Ja det er en rød leire klump jeg skal bruke. Har fått en hel stor sekk av det. Mamma har drevet med det ei god stund så jeg får vell litt hjelp der. Den plata ble visst et problem, er ikke så vanlig med så store ovner. Men jeg skal hvertfall lage masse små ting, kan jo finne noen eksempler på hva nett butikker har av utvalg, så kanskje jeg kan sende rundt litt og tjene litt til ekstra fiske penger
Du kunne jo for ekesmpel laget malle huler. Disse selger jo som varmt hvetebrød. Prøv en ny variant der du tar en eller annen tube, litt tynnere en dorull, pakk den inn i leire, for denne til en liten, naturlig "klump" og dra ut tuben. Burde gå
Karl Kristian
Du kunne jo for ekesmpel laget malle huler. Disse selger jo som varmt hvetebrød. Prøv en ny variant der du tar en eller annen tube, litt tynnere en dorull, pakk den inn i leire, for denne til en liten, naturlig "klump" og dra ut tuben. Burde gå :-)


eller det er bare å brenne den med tuben i, feks dorull papp, det blir aske det! jeg har laget litt av hvert av det og en ting er sikkert. avis papir er et must, og det blir til fin fin aske når det blir brent.
Dette hørtes ut som en dritkul idè. Håper du legger ut litt bilder osv. om hvordan det går
kjempe ide :p lykke til vidre Alexander..
Tilfeldig bekjentskap
© Viggo Gausvik
Reklame for plussmedlemskap