420L steinrøys med Mbuna

Kommer til å sette opp et kar med Mbuna i løpet av neste helg. Det blir innredet med mye stein, trolig mer enn karet har godt. Trenger noen tips om hvordan jeg kan avlaste glasset best mulig. Det blir lagt en 2cm isoporplate i bunnen for å fordele trykket og unngå punktbelastning.

Har ikke fått veid steinen , men det er en del kilo.

Jeg ville definitivt lagt isopor-biter bak steinenes trykkpunkter på side- og bakvegg-glasset også, der steinrøysa klatrer oppover. Det kan like gjerne knekke der...

Ellers ser det veldig lovende og bra ut Skikkelig bra!
kjempe bra! hvor får du tak i sånne steiner? har steiner i alle farger og former i karet mitt og det ser ikke helt naturlig ut...
Steinen er plukket i en morene eller et gammelt elveleie, er ikke helt sikker. Det er bare å lete , har lett i 4 uker etter stein og fant den først i går. Kommer til å legge noe i mellom glasset der det er kontakt.
Tor Egil
Steinen er plukket i en morene eller et gammelt elveleie, er ikke helt sikker. Det er bare å lete , har lett i 4 uker etter stein og fant den først i går. Kommer til å legge noe i mellom glasset der det er kontakt.


oi, skal lete i elvereller kanskje det blir bare rosa tullit i karet

Noen tips hvis du skal ut å lete etter stein:
Prøv å finn stein som har litt struktur, det ser bedre ut og man unngår at det ser ut som et elvekar. Finn noen store stein, gjerne så store som du tør å putte i akvariet. Bruk disse som en base og fyll på med mindre stein. Plukk gjerne med deg mer enn du egentlig trenger slik at du lettere kan få den look'en du ønsker.

Det jeg prøver på når jeg innreder er å få det til å se ut som om det har gått et ras, slik at det ser minst mulig stablet ut. Det er da en fordel å begynne i et hjørne og få den høyden man ønsker for å så trappe nedover, eller forsette i full høyde om man ønsker det. En todelt røys med litt åpne områder rundt gjør livet litt lettere for hunner og subdominante hanner.
skal huske på det har et par steiner nå som ser ut som berg som står opp fra grusen, de er stilige men jeg har litt for store steiner oppå der igjen tror jeg. skal kasnkje se etter nye stein neste gang jeg er på hytta. en stor elv der
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap