Redmoor-røtter

Har sett flere her inne som har sånne Redmoor røtter i karene sine. Syns det er råstilig, men hvor får jeg tak i dem? Jeg bor i Trondheim.
Vanlige dyrebutikker pleier å ha dem. Men vær obs på at det ofte fester seg et helsikkes lag me sopp eller lignende utenpå disse som kan være ganske så frustrerende. Trolig skyldes dette at de er så tørre og inneholder mye næringsstoffer. De tar derfor ganske lang tid før de synker og holder seg der. Fastmontering til bunnen med silikon kan bli nødvendig.
Kanke huske å ha sett de i Trondheim. Men takk for tipset, skal la dem ligge i ei bøtte akvarievann til de blir gjennomtrukne og fine.
Der var dem. Takk og takk. Men jeg er litt usikker på hvor mange kilo jeg bør kjøpe, ettersom de er "lette"og jeg ikke får sett de før jeg kjøper dem. Skal ha de i et 105L kar. Hva tror du/dere?
Jeg har kjøpt 5 kg, fem røtter, og to røtter er nok for meg i et kar på 150 liter.
Sager du littt og ordner det så går det kanskje tre røtter i et 100 l hvis du vil fylle karet med røtter, men tror nok at to røtter er mer enn nok. Fortell hva du er på utkikk etter så hjelper hun deg nok.
Javel, prøver med et par kilo først jeg da.
Jeg kjøpte en kilo og fikk en diger rot som står i en 380-liter.
Morten Rønning
Kanke huske å ha sett de i Trondheim. Men takk for tipset, skal la dem ligge i ei bøtte akvarievann til de blir gjennomtrukne og fine.


Putt masse torv i vannet også, så røttene suger opp det sure torv-vannet. Det kan virke preventivt mot sopp.

Jeg har hatt disse røttene i to kar, og i det ene gikk det helt fint. I det andre fikk de hvitt soppbelegg. Det vil gå over etterhvert, sies det, men jeg tok ut de to det gjaldt for jeg orket ikke vente Nå ligger de to på verandaen for å bli ordentlig værbitte og tørre. Regn, vind og sol vil forhåpentligvis gjøre at de ikke er så kvae-ferske neste gang jeg putter dem i et akvarium.
Tror du torv virker mot sopp/mugg ja? Det er tilfeldigvis ganske bra med torv i akvarievannet mitt fra før, så det passer jo bra. Har en strømp full inni utvendig-filtret mitt. Hvilket forsåvidt bringer meg over til mitt neste spørsmål. Jeg er midt under flytting nå. (har kjøpt min første leilighet Og i den forbindelse vil det bli stopp i driften til pumpa mi (professionell 2 -2026) Hvor lenge vil bakteriekulturen tåle dette??? Frykter pumpa må renses og kjøres igang på nytt......
Jeg brukte vel 2 uker på å bli kvitt soppen, hadde de ute av karet 3 ganger hvor de ble vasket. Litt sånn skuffet nå i ettertid, da de har mistet all rødfargen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap