Nano planteakvarie

Etter 528l liters plantekarprosjektet mitt så måtte neste forsøk bli litt mindre. Det ble nøyaktig 500 liter mindre, et nanokar på 28 liter . Jeg hadde laget et lite mosekar før dette, men ville at dette skulle bli en liten miniatyr av at vanlig plantekar, helplantet med diverse planter og med co2.

Jeg ville helst hatt en kube, men disse er ikke så lette å finne, så det ble et vanlig 28l yngelkar. Det tekniske hadde jeg fra mosekaret. Pumpa er en Aquarium Systems Newjet 400 sirkulasjonspumpe med svampen fra Eheim 2252. Denne lille powerheaden kan trykket reguleres på så det ikke blir så kraftig. Lyset er to skrivebordslamper fra Ikea. Pl 11w lysrørene er byttet til akvarietype 4300k fra Aquariumsystems. Litt lav kelvin, men mye bedre enn standardpærene. En 25w varmekolbe type Newwatt. Trykkflaske var ikke aktuelt å koste på dette lille karet, så co2 kommer fra en 1.5 liter brusflaske med brusestein.

Jeg fylte karet med 8 liter svart grus fra Velda, ca 2-3 mm. Masse grus, men plantene må ha feste til røttene selv om det er lite kar, og så ville jeg ha det litt skrånende bak. Kortere avstand til lyset også. En bit forsteinet tre havnet også oppi der for å støtte opp skråningen. Karet står på en liten treplate med fire knotter under som ben. Lettere å få det rett med bein, og det skal i teorien gå å tappe ut vannet og løfte hele karet til et annet sted uten å ta det ned.
Plantene ble tatt fra andre kar, valgte de typene som hadde minst blader.
Rotala rotundifolia Hemianthus micranthemoides bak.

Foran surret jeg Riccia fluitans.http://www.akvaforum.no/plante.cfm?id=1016 fast med fiskesene på små flate biter av forstenet tre. Disse lagde jeg med å slå en større bit i skiver med meisel og hammer Litt Eleocharis acicularis og Glossostigma elatinoides ble også plantet inn. Jeg tok litt av det meste jeg hadde som var smått nok, for å se hva som ville vokse eller ikke. Glossoen viste seg å være lite villig.

Jeg brukte en liter sats med 1 del sukker og litt over to deler vann, litt bakepulver og ca en halv teskje tørrgjær. Det er ikke mer enn ca 20l vann i karet, så det skal ikke så mye til før det blir farrisvann. Bytter satsflasken ca en gang i uka mot en ny som allerede har stått å gjæret fra seg med slangen i et vannglass et par dager. Da blir det ikke alt for stor forskjell. Trebrusesteinen virket ikke så bra, så den ble byttet med en av hvit keramikk og lagt under pumpa. Slik så det ut når det var nyplantet i mars
Slik så det ut i begynnelsen av april. Ricciaen bobler fint, glossoen vil ikke vokse. En svart søppelpose er blitt festet med dobbeltsidig teip som bakgrunn. Litt flyteplanter av typen Ceratopteris thalictroides
festet over pumpa.
Karet i slutten av juli. Eleocharis har vokst seg tett på den ene siden foran. En Microsorum pteropus "Narrow"
er plantet på en liten stein bakerst. Karet er åpent, så jeg håpet den skulle vokse opp over vannet slik de stadig prøver der jeg har lukket topp.
Selv om det ikke har vært noen reker eller SAE i karet så har det holdt seg overraskende fritt for alger, men jeg fikk inn noe annet fint, antakelig med noen nye fisker jeg heldigvis først slapp oppi dette karet og ikke et av de større. Jeg tror det er Utricularia gibba. Ikke en plante man bør putte i karet frivillig. Denne sprer seg veldig fort som lange tynne tråder med svarte blærer bortover bunnen. Den vikler seg inn i absolutt alt og det er helt håpløst å få vekk alt, neste uke så er den i farta igjen. Har aldri klart å bli kvitt den, så det ser ut til at kartet må bli i evig karantene . Kan ikke risikere å få det ugresset der inn i de store karene.
Karet i september. Å holde stabile vannverdier i så lite som 20l kan være litt vanskelig, gjøre noe med karet mer enn en gang i uka vil jeg ikke, så jeg prøver istedet å skifte vannet i store mengder en gang i uka og holde minimalt med belastning i karet. Innbyggerne er nå to små platyyngel, (størrelsen er synlig på det ene bildet) og karet tappes ned til toppen av steinen, tipper det er rundt 2/3 deler av vannet, og etterfylles med ferdigblandet vann med rett temp tilsatt kh+ og gh+ i samme blanding som jeg bruker til å fylle de størrre karene. Jeg har ikke målt men vannverdiene skal bli rundt kh4 gh4. Ph pleier å ligge et sted mellom 7 og 6.5 Jeg bruker nå Tropica Aquacare+ og litt Ferreal og Floreal i karet.
Kjempefint!

Dette gresset som du har helt til høyre på de siste bildene, hva heter det? Så veldig fint ut
Takk, gresset er Eleocharis acicularis
Forresten Kjetil, vet ikke om du har fått med deg, men jeg skal starte eget plantekar nå, og har jo selvfølgelig lyst til at mitt skal bli like fint som ditt. I den sammenheng, lurer jeg på om du har noen avleggere eller lignende, fra noen av dine planter, som du er villig til å selge ? For eksempel riccia, og det gresset, men egentlig hvem som helst. Betaler gjerne litt Håper det går greit å spørre.
Send en epost så putter jeg litt forskjellige planter i en konvolutt og sender.
Utrolig tøft med det gresset, hva krever slikt for å vokse?
Gresset er ganske lett, men trenger litt lys. Det er lettere a få til hvis akvariet har et ekstra lysrør helt foran hvis det er der det skal vokse.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap