Hente sand fra naturen - hva bør sjekkes?

Hei!

Jeg har funnet et sted med mørk, nesten svart, fin sand. Tenkte at den vil bli fin å bruke i karet jeg skal sette opp.

Men hva bør jeg sjekke for å finne ut om jeg kan bruke den, og hvordan?

Sanden er fra en strand som er ganske langt fra trafikk og sånn, så tror ikke det skal bli noe problem med forurensning i allefall. Jeg er også ganske sikker på at den er vasket ut fra fjellet, og ikke vanlig "badestransand", full av skjell og sånn. Men som sagt; hva og hvordan skal jeg sjekke at den kan brukes i akvariet?
Det første jeg ville undersøkt, var om sanden var full av småpartikler og rask. Er det mye støv i den, vil dette etterhvert virvles opp i vannet, og kan fort tette ett filter.

Så kommer jo det største momentet: påvirker sanden vannet i noen grad?
Å teste litt av sanden med syre, vil avsløre om sanden vil påvirke Ph i noen grad. Bruser det når du heller på syre, vil man fort oppleve at Ph vil økes med slik sand.

Ellers er en grei måte å teste ut om sanden vil påvirke vannet, rett å slett å fylle noe sand i en bøtte, og ha i vann. La stå en ukes tid, under lokk. Om vannet kan sirkuleres, er dette det beste.
Sett opp en tilsvarende bøtte uten sand, og sammenligne verdiene etter en uke eller to.
Selv bruker jeg å ha betydelig mere sand i en slik testbøtte, en hva jeg ville hatt i akvariet.
Jeg pleier å teste Kh, Gh, Ph og Jern.
Dette skal jeg nok få til
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Ebeltoft
Reklame for plussmedlemskap