Størelse på sand......

Inaktiv bruker
Skal bytte sand i et kar jeg skal ha Kakadueciklider i. Tenkte derfor å bruke Biltema blåsesand??????????
Men hvilken størelse passer best for fiskene: 0,2 - 1mm eller 0,1 - 0,7mm?
0,2-1mm ... ville ikke hatt noe mindre
Inaktiv bruker
Takker, da blir det den.
jeg bruker den minste typen, fisken råtrives ihvertfall
Ikke noe galt med minstetypen, men 0,2-1mm er VELDIG VELDIG fin og glatt den også, så i min mening er det ikke vits å gå lengre ned. Man får nok sand rundti hus/leilighet til å finne ut det når man skal ha det oppi
Inaktiv bruker
Hvis det blir den minste størlsen, får Stina komme å støvsuge her hehe
biXen
Ikke noe galt med minstetypen, men 0,2-1mm er VELDIG VELDIG fin og glatt den også, så i min mening er det ikke vits å gå lengre ned. Man får nok sand rundti hus/leilighet til å finne ut det når man skal ha det oppi :)


ikke her ?

har null problem når jeg slammer mine kar, kommer kanskje en desiliter sand i bøtta til sammen på 6 kar og det er det bare å hive tilbake
Var mer når man skal ha det på plass jeg mente, men men Det er egentlig samme sanden, poenget var jo bare at den største er voldsomt fin og glatt uansett at det ikke er noe stort poeng med de mindre korna, så det er vel bare til å flippe ei krone.
Den fineste kornstørrelsen du nevner er nok fin som støv... Det har veldig lett for å virvle rundt, hvis man ikke finner en metode å stille inn filterutblåset perfekt på. Hos meg har sanden lett for å kostes vekk fra et bestemt hjørne i to kar. Og det hjørnet er i motsatt kortvegg for filterutblåset. Vannstrømmen kommer fykende tvers over karet, treffer motsatt vegg og bøyer av og suser nedover mot bunnen. Der blir sanden lett kostet vekk om den er for finkornet og lett.

En sandkorn-str. som ikke er heeeelt pudderfin har altså lettere for å ligge i ro på plass, ettersom den jo er litt tyngre og det kreves litt mer sirkulasjon for å virvle den opp og bort.

I mine kar bruker jeg hovedsaklig Rådasand
med kornstr. 0.4 - 0.8 mm.
biXen
Var mer når man skal ha det på plass jeg mente, men men :) Det er egentlig samme sanden, poenget var jo bare at den største er voldsomt fin og glatt uansett at det ikke er noe stort poeng med de mindre korna, så det er vel bare til å flippe ei krone.


ah... har ikke hatt trøbbel med det heller jeg, tre timer etter vannfylling så er vannet omtrent krystall igjen
Inaktiv bruker
Nå har jeg vært å kjøpt sand, hadde bare den "grove" igjen.
Rot og planter er også kjøpt, så nå skal jeg kose meg noen timer.
Legg ut et bilde, så vi får se resultatet da!
Er det til den "nye" 60litern?
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap