Oppsett 640 L

Jeg har nettopp gått i innkjøp av et 640L. Med litt spesielle mål (L140xD60xH76 cm).

Jeg er nybegynner i akvaverden. Og lurer derfor på hva som er lurest å gjøre med tanke på planter, fisk og innredning. Og hvordan jeg skal begynne.Jeg er ikke noe spesielt inntresert i planter (Selv om det kommer et par) som ikke krever noe speielt
Så det første oppsette vil jeg gjerne sette opp slik at jeg ikke trenger å sette opp akvarie en gang til hvis det kommer noen planter som krever litt.
Om det kan være lurt med varmekabler siden den sanden jeg skal ha er kompakt, opptil 1mm. Og en ting til, trenger jeg varmekolbe hvis jeg har varmekabler?

Jeg trenger noen gode tips til hvordan jeg skal gjøre dette. Med tanke på helheten i akvarie. Og hvordan jeg skal spare meg for en del arbeid i fremtiden.! For desto mer jeg gjør til og begynne med desto bedre. Det finnes vel noe "vitaminer" for planter. Som kan være lurt å stappe ned i grusen. Kan det være lurt med leire?

Andreas Bjørvik



noen søramerkanske ciklider, jack dempsey, gullsøm, ildbuk, cichlasoma boliviense, aquidens diadema osv med masse røtter i karet og en arowana på toppen (så lenge du kan ha den)
Dersom du ikke skal ha tett med planter, er det heller ikke behov for varmekabler (mange mener at det ikke er behov for dette uansett).

Men om du velger varmekabler, bør du ha en varmekolbe i tillegg. De aller fleste varmekabler er uten termostat, og vil derfor varme hele tiden. Men siden det ofte er snakk om relativt få watt med varme, holder det skjeldent med bare varmekabel.

Har selv varmekabel i ett kar, og syntes at planteveksten er ørlitte bedre enn i andre kar. Men det trenger jo ikke å ha noen direkte sammenheng med varmekablene.

Om det er skumle gasslommer du er redd for, kan du heller ha sandsneiler i karet. Men for den del, de skumle gasslommene er ikke så skumle som mange skal ha det til
Bør jeg ha varmekabler. hvis det i senere tid kommer noen mer avanserte planter. Men er det annbefalt å legge leire i bunn.?

Andreas Bjørvik
Leire? Jeg bruker gjødningskuler + at du ikke slamsuger, bare suger opp det som ligger oppå sanden. Sandsnegler er fine å ha!
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap