Løv fra lønn?

Er dette noe som kan brukes? Jeg har ikke sett noen eiketrær her i Trondheim, men lønn finnes det mye av. Er det noen som har prøvd dette?

Terje
Eik og lønn er såpass like kjemisk sett, at det er mange som bruker begge deler

Er usikker på hvordan lønn oppfører seg, om den feller grønne blader, eller om den tar tilbake næringen (i hovedsak klorofyll) fra bladene før disse felles.
Det er uansett brune blader som egner seg, grønne skaper plunder
Inaktiv bruker
Det aner jeg ikke men mangler du Eikeblader, samler jeg inn og sender deg mere enn gjerne. Bare send meg en frankert "boble" konvolutt, eller hva som brukes
tror det skal være eik på stiftsgården. du kan sjekke det ut? vi har ei lita eik i hagen også skal si fra vis det blir nok til deg, da jeg skal ha selv og lovt flere andre det og.
Har 1800 liter som skal fylles, så en liten konvolutt blir litt lite, men ellers takk!

Jeg får prøve i et mindre kar en stund og se om det går bra.

Terje
Frank Angell
..Er usikker på hvordan lønn oppfører seg, om den feller grønne blader, eller om den tar tilbake næringen (i hovedsak klorofyll) fra bladene før disse felles. Det er uansett brune blader som egner seg, grønne skaper plunder ;)
Klorofyllet i lønneblader brytes ned før bladene felles. De grønne fargestoffene (bl.a. klorofyll) brytes ned før de andre fargestoffene, er derfor bladene gjerne blir gule og røde om høsten.

Alternativt går det også an å bruke bjørkeblader. Disse gjør ikke vannet så surt som eik, men forsvinner/råtner raskere.
Inaktiv bruker
Eikeblader i Trondheim
Det ligger nå masse eikeblader like ved inngangen på Leangen Gård. Sving inn fra Haakon VII- gt. og ta til venstre rett før innkjørsel til Statoil. Plukket der i går til venstre for hoveddøra.
Tør jeg spørre hva dere bruker løvet til?
Er det ikke pynt løvet blir brukt til?
Bøk er også av den typen som råtner sakte, og disse blir ofte brukt som hekker. Her er det ihvertfall mange bøkehekker rundt om kring.
Andre blader som råtner fortere er vel ikke alltid like heldig, jeg tenker på om de skaper god grobunn for nitritt? Er jo alt mulig av nedfall i naturlige elver, men der skiftes jo vannet ut hele tiden også...
Hva sjer hvis man putter bøkeblader i akvarie?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap