Sand fra Plantasjen

Jeg har en sekk med fin strandsand fra Plantasjen. Er det noen som vet om jeg kan/ikke kan bruke den i et akvarium? Hvordan får jeg vasket slik sand før jeg evt har den i akvariet?
Er det mye skjellrester i sanden? Da vil den påvirke vannets egenskaper, altså øke Ph og Gh.

Ta gjerne å legg ut ett bilde av sanden, så er det lettere å se om den "duger" (ett nærbilde og ett som er litt mer unna er best)
Sanden er helt våt fordi sekken ikke har vært tett, og den har ligget ute, så jeg kan ta et bilde når den er tørr. Det er vel best? Hvordan ser jeg for øvrig om det er mye skjellrester?

Er det noe forskjell på hva som er enklest av grus og sand? Jeg er helt fersk på dette. Har skjønt at jeg må ha snegler når jeg har sand, og det er i grunn ikke kjempefristende, men jeg synes det er penere med sand enn grus.
Trollkatt
Sanden er helt våt fordi sekken ikke har vært tett, og den har ligget ute, så jeg kan ta et bilde når den er tørr. Det er vel best? Hvordan ser jeg for øvrig om det er mye skjellrester?

Vanskelig å si hvordan du skal se om det er skjell eller ikke i sanden. Men du vil meget fort se dette om du roter i sanden litt, om det er ren sand eller ikke.
Selv små mengder skjell vil kunne, under rette omstendigheter, påvirke vannet.
Trollkatt
Er det noe forskjell på hva som er enklest av grus og sand?
Mange fisk vil foretrekke sand fremfor grus, det samme gjelder planter. Men det vil alltid bli litt mere synlig skitt i ett kar med sandbunn kontra grus.
Trollkatt
Jeg er helt fersk på dette. Har skjønt at jeg må ha snegler når jeg har sand, og det er i grunn ikke kjempefristende, men jeg synes det er penere med sand enn grus.

Du på ingen måte ha sandsneiler i sanden Dersom det er de umåtelig skumle gasslommene (som ikke er skumle i det hele tatt, lukter bare dritt, men), kan du i stedet ha varmekabler i bunnlaget. Har selv gått for de noe dyrere kablene til JBL, av sikkerhetsmessige grunner.
Varmen i bunnlaget vil få vannet til å passere sakte gjennom bunnlaget, og dermed vil gasser ikke kunne dannes. I tillegg trives planter vistnok bedre med litt varme rundt røttene, samt at det sirkulerende vannet vil gjøre at bunnlaget vil få en vis filterfunksjon.
en annen ting du kan gjøre i steden for sandsnegler, er å bare rote forsiktig i grusen med hendene, sånn at du slipper opp gassen. Gjøres helst etter slamsuging, så slipper du å dra møkka under sanda
Er det ikke lurt å ha sandsnegler da? Litt udigg at det lukter dritt og litt udigg å rote rundt i sanden en gang i uka...
Jeg begynner egentlig å bli mer og mer overbevist om at jeg bør ha grus i stedet for sand. Høres enklere ut i begynnelsen, i hvert fall. Så kan jeg heller prøve meg på sand når jeg blir litt mer erfaren.
Trollkatt
Jeg begynner egentlig å bli mer og mer overbevist om at jeg bør ha grus i stedet for sand. Høres enklere ut i begynnelsen, i hvert fall. Så kan jeg heller prøve meg på sand når jeg blir litt mer erfaren.


bare husk at en del fiskearter krever sand som bunnlag
mArTii =)
Er det ikke lurt å ha sandsnegler da? Litt udigg at det lukter dritt og litt udigg å rote rundt i sanden en gang i uka...


Det lukter liksom ikke av karet sånn generelt. Det lukter bare av disse gasslommene akkurat når de slippes løs og sprekker i overflaten. Ikke noe du merker noe til med mindre du står med nesa nedi akvariet, mens du roter nedi sanden med hendene
Karl Kristian
en annen ting du kan gjøre i steden for sandsnegler, er å bare rote forsiktig i grusen med hendene, sånn at du slipper opp gassen. Gjøres helst etter slamsuging, så slipper du å dra møkka under sanda;)

Dette vil fort ødelegge de hårfine røttene til plantene, med markant resuksjon i veksten som resultat

Sindre Dybvik
[QUOTE=mArTii =)]Er det ikke lurt å ha sandsnegler da? Litt udigg at det lukter dritt og litt udigg å rote rundt i sanden en gang i uka...


Det lukter liksom ikke av karet sånn generelt. Det lukter bare av disse gasslommene akkurat når de slippes løs og sprekker i overflaten. Ikke noe du merker noe til med mindre du står med nesa nedi akvariet, mens du roter nedi sanden med hendene
Vi holder oss jo sammen med mennesker, selv om vi av og til slipper en vis illeluktende gass Er jo ikke noe konstant problem, så det er jo som Sundre sier, kun når gasslommene slipper at lukta oppstår
Frank Angell
[QUOTE=Sindre Dybvik ][QUOTE=mArTii =)]Er det ikke lurt å ha sandsnegler da? Litt udigg at det lukter dritt og litt udigg å rote rundt i sanden en gang i uka...


Det lukter liksom ikke av karet sånn generelt. Det lukter bare av disse gasslommene akkurat når de slippes løs og sprekker i overflaten. Ikke noe du merker noe til med mindre du står med nesa nedi akvariet, mens du roter nedi sanden med hendene
Vi holder oss jo sammen med mennesker, selv om vi av og til slipper en vis illeluktende gass Er jo ikke noe konstant problem, så det er jo som Sundre sier, kun når gasslommene slipper at lukta oppstår
Ok jeg trodde at det generelt luktet vondt, men hater uansett (vonde) lukter og de menneskene jeg omgås med slipper ikke ut illeluktende gass så jeg mereker det
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap