Hvor lenge før denne rota holder seg under vann?

Lurer på om noen har peiling på hvor lang tid det sånn ca. tar før denne rota holder seg under vann av seg selv. Vet ikke hva tresorten heter, men den er av samme type som de aller fleste sånne ganske store røtter. Legger med et bilde selv om det ikke er så veldig bra.

Håper på svar
har ikke peiling, men prøv å stå skrått mot karet når du tar bilde, umulig å se noe nå, da vi får blitsen i tryne :P
Står jeg skrått mot karet og tar bilde ser du ikke en dritt pga. plantene. Måtte ta bilde med blits fordi jeg har en stein oppå rota som gjør at jeg ikke kan ha armaturet over, men takk for kritikken.
Det ser ut som om det er en såkalt Mangrove-rot du har. Jeg har flere sånne i mine kar, og det er litt lotteri på om disse vil synke med en gang eller hvor lang tid det eventuelt vil ta før de synker. Den første rota kjøpte jeg i midten av mars i år og den flyter enda...... Andre røtter har sunket med det samme, mens to-tre har brukt litt mer tid å å synke.

Det er nesten umulig (sånn som jeg ser det) å si når rota de vil synke.
Okei, tusen takk Får håpe at den er av den typen som synker etter et par dager da, for den sank ikke med en gang hvertfall. Hvis den skulle finne på å ikke synke i det hele tatt blir jeg ganske irritert, hehe.
erfaringen min er at veldig små røtter bruker veldig kort tid, spesielt hvis de er ganske tynne. Kompakte, realivt små , kan bruke en evighet. Stooore kompakte synker fort
Hei Sindre.Jeg vet at noen setter en eller flere sugepropper på rota og suger den fast på glasset bak om den ikke vil stå på bunnen.kommer litt an på formen,men du kan jo prøve..
Er litt vanskelig å bedømme størrelsen på den, men har du en stooor gryte som rota kan få plass i? Dersom du har det så kok den noen timer. Da pleier de som regel å synke etterpå.
Ja, det var det jeg tenkte på også, men så fikk den ikke plass i noen av grytene jeg hadde.
Det var synd... Har dere badekar da? kanskje det går å legge den i glo-varmt vann der en stund.
Det har vi, men problemet er at det er festet masse planter på roten nå. Tror bare den får stå sånn som den står nå, med noen steiner oppå seg en stund. Så får jeg heller gå kraftigere til verks dersom den ikke holder seg nede i løpet av noen få dager.
Men den vil jo en gang ha sugt til seg nok vann til å synke...?
mArTii =)
Men den vil jo en gang ha sugt til seg nok vann til å synke...?


Ja, jeg krysser fingrene for det
Sindre Dybvik
[QUOTE=mArTii =)]Men den vil jo en gang ha sugt til seg nok vann til å synke...?


Ja, jeg krysser fingrene for det
En eller annen gang...
Luftlommer i røtter
Av og til er dette problemet. Prøv å ta et nokså tynt bor og bor hull i den tykkeste delen av rota, det kan hende du må prøve noen ganger for å treffe, men det er vanligvis dette som er problemet med røtter som ikke vil synke. Håper dette løser problemet. Lykke til.
Akvariedilla
Av og til er dette problemet. Prøv å ta et nokså tynt bor og bor hull i den tykkeste delen av rota, det kan hende du må prøve noen ganger å treffe, men det er vanligvis dette som er problemet med røtter som ikke vil synke.


Ja, tusen takk for tipset. Før prøve det dersom den ikke synker snart.
Aquadama
Det var synd... Har dere badekar da? kanskje det går å legge den i glo-varmt vann der en stund.
eller kok roten, da presses luften ut av treverket samt at den blir desinfisert
Foreslo det, men de hadde ikke stor nok gryte. Bare vi mest ihuga krabbe-kokerne på sørlandet som har mega gryter i skapene (eller i kjelleren da, for de tar jo hele skapet om de står der) :0)
Hehe Det endte med at jeg gav opp hele rota, den ville ikke synke. Gjorde i tillegg et lite forsøk med å holde noe avkapp av den under vann i en bøtte en ganske lang stund. Da de heller ikke sank, gikk hele rota i søpla, hehe. Men det ble mye bedre uten den mener nå jeg. Kommer snart nye bilder på profilen min av karet der den var oppi.
Tilfeldig bekjentskap
© Viggo Gausvik
Reklame for plussmedlemskap