Mitt kar er...mindre pent!

Vet det ikke er så gode bilder, men prøv å titte på karet mitt...Hva kan jeg gjøre for at det skal se litt triveligere ut??

Veksten på plantene jobber jeg allerede med...

*snufs*
Hva med litt større røtter, og noen stein? Men alt er jo smak og behag. Jeg liker karr med masse, tette planter og mange gjemmesteder. Jeg hadde nok satt vraket litt nærmere en av kortsidene, og plantet ganske tett rundt det slik at man bare aner at det er der. Blir liksom litt "spennende" da. Dette var mine forslag, gleder meg til å se andres.
god idè! skal prøve meg fram, kom gjerne med andre forslag!

Liker igrunnen de som er mye planter i selv..tror jeg!! 0_0
Med stor fare for å tråkke deg på tærne... personlig så synes jeg den båtgreia er dempa pen, nesten på kanten til å være malplasert.... men for all del smaken er som baken. Jeg vet at noen liker nips i akvariet og det gjør jo forsåvidt ikke noen direkte skade, men...

Flere planter er en god start, mørkere bakgrunn, noen røtter til å skjule pumpa og du er på rett vei.

Først- jeg er enig med pompel ang plast.

Hvordan man vil ha et akvarie er jo veldig personlig egentlig.
Jeg liker masse planter, store røtter...
Jeg kan godt legge i runde steiner til pynt, og jeg er en hengiven fan av kokosnøtter.

Jeg vil anbefale deg å titte rundt, se på medlemsakvariene feks.
Spør de som eier akvariene hvis det er noe spesifikt du lurer på.

Titt i akvariebutikker etter feks en spesiell rot. Jeg liker de med feks "lange armer".. dvs; ikke en klump *ler*
Da kan man lage mer variasjon, man kan sette litt planter innimellom og fiskene får mer plass å gjemme seg på.

Ang bakgrunnen din (er enig i sykehus- tanken), du kan jo feks sjekke ut Juwel sine bakgrunner?
Litt sent kanskje, men hvis du tapper ned endel vann og fester med silikon øverst tror jeg de vil holde seg på plass.
Sand/ grus vil jo klemme den inntil glasset nede.

Jeg kjøper ofte flere av samme planter, da kan man lage en fin gruppe. Og jeg synes man ofte får mer harmoni hvis man holder seg til færre plantetyper.
Før var jeg temmelig opphengt i dette med "høye planter bak, lave foran", men jeg har blitt mer avslappet ang det.
Synes det er spennende å skjule deler av svømmerommet. Jeg synes ikke man trenger å se alle fiskene samtidig.
Og jeg opplever at fiskene farver mer ut og føler seg tryggere når de får litt "privatliv"

Det er også mer spenning hvis man lager et naturlig fokuspunkt, og dette plasserer man i noe som kalles "det gylne snitt". Lett forklart;
hvis du deler akvariet i tre like deler er det gylne snitt på delelinja mellom del 1 og del 2.
Et fokuspunkt kan være en rot, en flott plante, et plastskip , steingruppe eller lign.


*Puh!*
Jeg ville satt karet på noe annet enn en krakk, iallfall. Slik at det får støtte under hele. Ellers er jeg enig med resten; en rot i litt spennende fasong, og en god del planter
Lealaus har et SVÆRT viktig poeng, Silje. Du må gjøre noe med dette rimelig kjapt. Jeg tar forbehold om det kan finnes en solid plate mellom krakken og akvariet som er vanskelig å se.

Med det samme du rigger ned så kan du jo få på plass en juwel bakgrunn slik MC D. foreslår.

Et prinsipp jeg også prøver å følge er, som du, å alltid ha skrånende sand/grus lag. Skjønt det sklir jo bokstavelig talt ut, men ideen er bra.
3 tips fra meg:

1.Dropp båten
2.Dropp båten
3.Dropp båten.

Så får du akvariet høyere opp og på en større flate, planter litt mer planter og får litt fine røtter oppi
Jeg personlig likte egentlig båten, men jeg tror jeg ville gjemt den bort mellom noen større steiner og planter slik som aquadama foreslo. Synes det gir et mer spennende inntrykk, samtidig ville jeg nok ha hatt en annen farge på bakgrunnen, den blå fargen blir litt for mye akvariebutikk for meg....
Spennende å høre andres forslag!! Liksom litt mer sosialt, eller noe, hehe! (internett sosialisering???)

Båten blir! Skal kjøpe nytt kar så da skal jeg ha det store helt naturlig. Men skal gjemme den litt innimellom planter og slikt.

Har vært en smule opphengt i "store bak, små forran" ja...Men man MÅ jo ikke!

Men man kan altså plassere sånn bakgrunn i, uten å fjerne alt vannet og la det tørke altså?? Hmm, egentlig så synes jeg ikke sånne bakgrunner er så fine. Men det er jo meningen at plantene skal vokse litt bedre til da!

Sanden skal liksom skråne, men ja, det sklir ut når jeg slamsuger bunnen!





ps.
*rødme* ja, får besøk av en sterk mann idag som skal hjelpe meg å flytte akvariumet over på noe annet.... Sånn er det når man er utålmodig of bare MÅ lage akvarium, hehe.
Bruk mange små steiner/røtter i stedet for få store.
Skal du ha flere planter, så velg planter med små blader fremfor store.

Dette gjør det i mine øyne lettere å innrede og karet ser "større" ut når det er ferdig.

Kanskje plassere båten passe mye på skrå med akter nært bakruten ca 1/3 av lengden på karet fra sideruten, og bygge steinrøys av små stein på siden og noen planter rundt. Slik at deler av båten er skjult og det ser ut som om den er sunket mellom noen klipper og plantene vokser rundt den. Kanskje feste litt mose enkelte steder på den?
Kanskje lage et lite platå med litt grus på toppen av steinrøysen, så du kan plante en lav plante der?

Noen små røtter kanskje i den andre delen av karet?

Du må være forsiktig med å løfte et fylt akvarium som er fylt med vann. Det kan sprekke!
Terje A. takk for tips! Tror jeg går for den...

Anitarus: tenkte jeg skulle ta ut vannet Om ikke alt så iaf mye.

Legger ut bilder etterhvert når jeg har fått innredet på nytt!


..men plantene får dere bare ha tålmodighet på! Det ER stusslige men jeg driver på..
Nå har jeg innredet på nytt!
Alle lever, både store og små!

Håper plantene vokser litt til, og skal nok kjøpe flere sånn etterhvert for å dekke båten litt.
Har satt akvariumet på ny disk, og lagt tynn plastbeskytter under. (slike som TV'er er pakket inn i) Dette for å utjevne eventuelle skjevheter.
Bakgrunn har jeg limt på, akvaruimsilikon overst og nederst bare festet i sanden. Har laget en liten steinrøys i det ene hjørnet, og båten dytter imot for at det ikke skal bli glippe nede.

Bilde:
Er en merkelig refleks bak i akvariumet, ser ut som en hvit fisk eller plast -men det er ikke der egentlig!
Se ellers profil for før og etter bilder! Kom gjerne med kommentarer..

MVH
Kjempefint med den lille steinrøysa og alt som er i perfekt harmoni
Bukker og takker! Er mye mer fornøyd nå enn før iaf!

Og neste akvarium skal være såkalt heelt naturlig, uten plastikk bakgrunn og båter. Dette karet er liksom opplæringen min det!
Morro morro!
Silje
Bukker og takker! Er mye mer fornøyd nå enn før iaf! Og neste akvarium skal være såkalt heelt naturlig, uten plastikk bakgrunn og båter. Dette karet er liksom opplæringen min det! :-D Morro morro!

Hihi, alle mine kar er "naturlie" nå, men første kar hadde jeg et slott som jeg syns var kjempefint. Hater sånt nå
Har vert inne på profilen din og sett, og jeg synes det ble mye finere nå Det ser bra ut med plantene i grupper slik du har det nå.

Plantene vil fort vokse og formere seg. Er nok ikke lenge før du må til å luke stengelplantene dine i vertfall. De er av den hurtigvoksende typen.

Husk at det er din smak som skal telle for ditt kar, og det er ikke noe galt i å ha plastpynt i karet hvis du liker det.


Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap