grein av syrinbusk i akvariet?

Jeg har ett flott syrintre i hagen som skal trimmes og det har slike fine greiner som jeg lurte på om jeg kan ha i akvariet? Vet jo ikke om syrin er giftig, er det noen som vet?

Lurte på om jeg kanskje skulle koke greinen og tørke den i mircoovnen eller om det bare er dumt?

Du må ikke tørke treverk i mikrobølgeovnen. Da vil det begynne å brenne innenfra...
ok takk det tenkte jeg ikke på *rødme*
mArTii =)
Du må ikke tørke treverk i mikrobølgeovnen. Da vil det begynne å brenne innenfra...

Det var merkelig... hvorfor skulle det begynne å brenne innenfra?

Som tredreier har jeg tørket emner i mikroovn flere ganger uten branntilløp... merkelig.
Ser ikke helt poenget i å tørke den i det hele tatt Da vil den jo flyte, og regner med at det ikke er flytegreiner (nytt ord ) du skal ha i akvariet

Vet for den del ikke hvordan innholdet av syrer og næringsstoffer er i dette treslaget, og ville derfor vært forsiktig med å bruke det i akvariet
Fiskerikkemer...
[QUOTE=mArTii =)]Du må ikke tørke treverk i mikrobølgeovnen. Da vil det begynne å brenne innenfra...

Det var merkelig... hvorfor skulle det begynne å brenne innenfra?

Som tredreier har jeg tørket emner i mikroovn flere ganger uten branntilløp... merkelig.
Dette har jeg faktisk lært på skolen av en læren som sa at man må aldri tørke treverk i microen fordi da begynner det å brenne innenfra før du i det hele tatt kan se det utenfra siden det er sånn en micro varmer (innenfra), men kan hende han har feil dah... eller? Han er jo naturfaglærer...

Han sa oxo at man ikke må ha batterier og stålull liggende i samme skuff eller no for hvis stålull kom borti batteri så ville det begynne å brenne no voldsomt så nå vet dere det
Har lagt ideen på hylla, for det blir for risikabelt i forhold til hva slags næringsstoffer ol som er i greina. For å ha sagt det, jeg ville tørke greina i mirco (som anskje ikke var så lurt) for å drepe den hehe. Tenkte kanskje at dersom den var tørr så ville den ikke avgi så mye greier. Deretter ville lagt den i bløt over tid og så se hva som skjedde. Disse greinene er ikke så tykke, men de har fin tekstur og krøll over seg. Om den skulle flyte til slutt er det jo bare å bruke sugekopper. Men nå har jeg heller tenkt meg redmoor røtter jeg... Skal heller få meg ett annet prosjekt


I dette karet har(hadde) jeg en rot som jeg har funnet i en norsk elv. Den er tørket i mikroen og fungerte uten problemer, inntil min datter fant ut at den passet bedre i hennes akvarium Jeg har andre kar med "villtfangede" røtter som jeg ikke har stekt.

Jeg gjorde det med denne for den så litt fersk ut, og ville ikke slippe barken så lett.

Jeg driver også med tredreiing, og har tørket maaange trestykker i mikroen. Dette er ikke noe problem.

Jeg ville være mere bekymret for om treslagetet kan være giftig for fiskene. Vet ikke om syrin er det.

Syrin er regnet som ufarlig i forhold til mennesker... Vet ikke i forhold til fisk...

Vil tro at formålet med oppvarming/koking av ferske greiner/røtter kan ha noe med terpentininnholdet i treet.
Fersk treverk inneholder mer eller mindre grad av terpentin, noe som kan virke sterkt irriterende, selv på mennesker. Bartrær har mye av dette. Ved koking vil mye av disse stoffene forsvinne.

Men vær også obs på at enkelte treslag kan gjøre akvarievannet nokså surt.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap