Plantesubstrat... og evt. trykkavlastende plate under stein

Jeg har nettopp startet et 96l akvarium, men angrer litt på at jeg ikke la substrat under grusen, for jeg ønsker meg masse planter (planter er underveis fra webzoo)

Jeg starter på nytt med hele innredningen, så da hadde det vært ok med noen tips....

Jeg har sett at det finnes mange forskjellige plantesubstrater på markedet. Jeg kjøpte 300gr TetraPlant initial sticks, for det var det forretningen anbefalte.
Men da jeg bestilte plantene, la jeg merke til at de hadde et helt spekter med substrater man kan velge mellom. Jeg kjøpte et som heter Tropica Acuacare, 2,5 liter. Syntes det var et godt tilbud, og jeg har uansett flere kar jeg kan bruke dette i... Noen som vet hvilke av disse to slagene som er best? Jeg vil jo ha det aller beste til 96-literen...

En annen tilg jeg vurderer er om jeg trenger å bruke trykkavlastning under steiner som blir delvis nedgravd i substratet. Steinene har varierende form, men er litt ujevne, og ca 1-2 kilo hver....
Hvilket materiale kan jeg bruke til trykkavlasning? Jeg vil jo ikke ta livet av fiskene mine, heller
Ingen som vet noe om dette?
Trykkavlastende plate
Hei!
Plantesubstrat har jeg liten erfaring med, men jeg bruker iallefall isoporplate som trykkavlastende plate helt i bunnen av akvarie (altså under sanden). Har blitt fortalt at dette strengt tatt ikke er nødvendig så lenge man ikke har haugevis med stein i akvariet, men jeg la det iallefall nedi sånn for sikkerhetsskyld. Har ikke erfart at isoporplaten har hatt noen negativ innvirkning på noen av beboerne i akvariet heller... Du får forøvrig kjøpt en slik plate (120x60 cm elns) på Florvåg Bruk på Minde. Koster rundt en 10'er
Ok... Interessant....
Har du festet den med silikon, da, eller ligger den fint i ro uten?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap