vil en bakgrund i kork gjøre noe med vann kvaliteten min?

noen som har erfaringer med kork i akvarie sitt?





stig.
Start setninger og overskrift med stor bokstav neste gang du poster. Dette er ikke chat eller sms

Har brukt kork i et lite akvarium i over 2 år. Det har omtrent samme virkning på vannet som røtter, bortsett fra at det støver mer. Ifølge dem som har greie på det vil korken gå i oppløsning etter 4-5 år.

Akvarium med kork
Håvard Støre Andresen
Start setninger og overskrift med stor bokstav neste gang du poster. Dette er ikke chat eller sms;) Stor og liten bokstav spiller det erligtalt så vannvittig stor rolle,er ikke alle som er like "flink" å skrive som du???.. men takker forøvrig for svaret :) [URLBLOCK1]
Fiskemannen: Er det fordi du ikke gidder, eller fordi du ikke kan...?

Normal rettskriving skulle de fleste av oss greie, og i det minste forbeholde sms-språk til mobilen sin. Er det egentlig så vanvittig mye forlangt...? (for å stille spørsmålet tilbake til deg)
Faktisk synes jeg det er en smule respektløst overfor andre, å skrive som en gris og så forvente at andre skal gidde og sitte der for å tolke og stave seg gjennom det (for å finne ut hva det egentlig står inni surreriet). Skriv normalt så folk forstår, så svarer kanskje flere også...

Dette kan sikkert diskuteres i det uendelige, men vi har alle våre oppfatninger om saken. Det begynner å bli noen år siden jeg satt ved skolepulten for siste gang, og gudskjelov mente lærerne den gangen at god norsk var noe man SKULLE kunne - både skriftlig og muntlig. Å skrive som en idiot er ikke noe jeg ønsker å fremstå som. Jeg setter min ære i å skrive så plettfritt som mulig. Men også jeg staver feil her og der. Det er selvsagt ikke den typen skriving vi snakker om her.

Enkelte elementære ting VET vi alle.... som f.eks. at en setning starter alltid med stor bokstav. Vet man ikke såpass, er det nok lurt åpne bøkene igjen for å ta en titt og friske opp hukommelsen

Det er verken meningen å fornærme de med dysleksi eller seriøse lærevansker her, men de fleste av oss skriver grisete av slurv (ikke fordi vi ikke vet bedre). Den er nok den varianten som irriterer meg mest, og de innleggene svarer jeg sjelden på....
mona o
Fiskemannen: Er det fordi du ikke gidder, eller fordi du ikke kan...? Normal rettskriving skulle de fleste av oss greie, og i det minste forbeholde sms-språk til mobilen sin. Er det egentlig så vanvittig mye forlangt...? (for å stille spørsmålet tilbake til deg) Faktisk synes jeg det er en smule respektløst overfor andre, å skrive som en gris og så forvente at andre skal gidde og sitte der for å tolke og stave seg gjennom det (for å finne ut hva det egentlig står inni surreriet). [i]Skriv normalt så folk forstår[/i], så svarer kanskje flere også... Dette kan sikkert diskuteres i det uendelige, men vi har alle våre oppfatninger om saken. Det begynner å bli noen år siden jeg satt ved skolepulten for siste gang, og gudskjelov mente lærerne den gangen at [I]god [/I]norsk var noe man SKULLE kunne - både skriftlig og muntlig. Å skrive som en idiot er ikke noe jeg ønsker å fremstå som. Jeg setter min ære i å skrive så plettfritt som mulig. Men også jeg staver feil her og der. Det er selvsagt ikke [I]den[/I] typen skriving vi snakker om her. Enkelte elementære ting VET vi alle.... som f.eks. at en setning starter alltid med stor bokstav. Vet man ikke såpass, er det nok lurt åpne bøkene igjen for å ta en titt og friske opp hukommelsen;-) Det er verken meningen å fornærme de med dysleksi eller seriøse lærevansker her, men de fleste av oss skriver grisete av slurv (ikke fordi vi ikke vet bedre). Den er nok den varianten som irriterer meg mest, og de innleggene svarer jeg sjelden på....


Nå må man ikke miste bakkekontakten helt her. Det er snakk om at man har glemt en stor bokstav. Å begynne å kalle skrivingen min for griseri er vel å gå litt vell langt... Synes du ikke det?
Vi stanser denne debatten der, virker som noen trenger litt kald luft rundt ørene for ikke å blåse seg for mye opp i ettermiddag

Tråden handler om kork som bakgrunn, og ikke rettskriving.

Men vil det være mulig for fisker å gnage på korken?
Er den ikke litt porøs?
MC Darup
Men vil det være mulig for fisker å gnage på korken? Er den ikke litt porøs?

Plecoen min ville nok spist opp denne både fort å gæli :p Han har en del røtter, og kokosnøtter på sannvittigheta....
Ok, da har jeg vært ute og..æh... latt kaldlufta suse rundt ørene litt

For å svare på temaet; korkplater kan fint henges på utsiden av glasset også, dersom man har den flate typen korkplate. Det har jeg bak en 85 liter, og synes det var like greit (korken smuler en del og er ganske porøs). Jeg valgte helt mørkebrun kork, som ser litt brunsvart ut. Festet den med dobbeltsidig teppe-teip. Enkelt og kjapt (og den blir aldri algebegrodd *he-he*)

PS! Min korkplate var flat som en pannekake, ikke slik ren og ubehandlet naturkork som har kraftig struktur (da hadde det nok ikke vært like enkelt å teipe den opp, nei).
haha :P
Nå leste jeg ikke alt det dere har skrevet inn på den tråden hær. Men... jeg klaga til en kamerat i dag om at ingen hadde svart på tråden min. "Skriv med skrivefeil" sa han. Da får du masse svar *le*
Espen
Nå leste jeg ikke alt det dere har skrevet inn på den tråden hær. Men... jeg klaga til en kamerat i dag om at ingen hadde svart på tråden min. "Skriv med skrivefeil" sa han. Da får du masse svar :D *le*


Spesielt fra frk. Fryd *knis*

*dulter i Mona*


Forresten hørtes ikke ideen hennes dum ut
Fra det ene til det andre.
Korkbark skjønner jo jeg også ikke gjør noe med vannkvaliteten når den blir montert på utsiden...?

Men oppi akvarie mitt tenkte jeg å ha det, lage 3d bakgrund med filter bakom. Vil det bli ett problem med vannkvaliteten da?

Vet at PH synker med røtter oppi, skjer dette med kork også?
Isåfall klarer jeg å holde den i sjakk med kalkstein, eller blir det trøbbel av dette?
Hva slags fisk skal du ha i akvariet?
Må flytte ancistrusene mine til ett større kar, tre bebi kull i en 60liter blir litt trangt der...
Så hovedsaklig A.C., blir sikkert noen tetra fisker der også.
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Sivertsen
Reklame for plussmedlemskap