- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Bruk av Hey'di K11 på innvendig bakgrunn
Bruk av Hey'di K11 på innvendig bakgrunn
Noen som vet om denne kan brukes?
Det står i produktbladet: "Hey'di K11 Vanntett overflatebehandling.
Sementbasert, vanntett overflatebehandling av alle typer mur- og betong konstruksjoner. Grunnmur i betong, leca og betongblokker, klellerrom, tanker, cisterner, basseng m.m Påføres med gresskost i flere strøk. Godkjent av SIFF til bruk i forbindelse med drikkevann."
Den har samme konsistens og farge som husfix, men er helt vanntett.
De har 4,5 kilo til 259,- på Maxbo, det rekker til ca. 4,5 m2.
Tenkte da å lage en bakgrunn av styropor, og så påføre K11 i blandet fargepigment i flere omganger.
Det står i produktbladet: "Hey'di K11 Vanntett overflatebehandling.
Sementbasert, vanntett overflatebehandling av alle typer mur- og betong konstruksjoner. Grunnmur i betong, leca og betongblokker, klellerrom, tanker, cisterner, basseng m.m Påføres med gresskost i flere strøk. Godkjent av SIFF til bruk i forbindelse med drikkevann."
Den har samme konsistens og farge som husfix, men er helt vanntett.
De har 4,5 kilo til 259,- på Maxbo, det rekker til ca. 4,5 m2.
Tenkte da å lage en bakgrunn av styropor, og så påføre K11 i blandet fargepigment i flere omganger.
Postet 25.11.06 kl 09:54
Postet 25.11.06 kl 12:28
Ph økning
K11 blir jo helt vann tett, med en forseglet overflate. hvor mye kan den da øke ph? Jeg skal bruke den i et Malawi kar så litt ph økning er jo greit.
Postet 25.11.06 kl 13:17
Uansett hvor tett den er, vil jo noe komme i kontakt med vannet. Vet at vanlige støypbasserte produkter (betong\ husfiks) øker Ph såpass at den ikke lar seg måle med dråpetester...
Gjorde selv en test med husfix: Tynnet jeg ut vannet rundt klumpen med 75% nøytralt vann, var fremdeles Ph på mellom 11 og 12...
Det er derfor jeg sier at du bør være forsiktig, og måle verdiene hypig. Har ikke brukt samme produktet som deg, og vet derfor ikke 100% hvordan dette påvirket vannet.
Men det er jo absolutt verdt ett forsøk!
Gjorde selv en test med husfix: Tynnet jeg ut vannet rundt klumpen med 75% nøytralt vann, var fremdeles Ph på mellom 11 og 12...
Det er derfor jeg sier at du bør være forsiktig, og måle verdiene hypig. Har ikke brukt samme produktet som deg, og vet derfor ikke 100% hvordan dette påvirket vannet.
Men det er jo absolutt verdt ett forsøk!
Postet 25.11.06 kl 13:26
Postet 25.11.06 kl 15:07
HMS - DATABLAD
Hey'di K11
Fortsettelse fra forrige side Internkode: 101 Revisjonsdato: 27.11.2006
Nedbrytbarhet Produktet er ikke biologisk nedbrytbart.
Akkumulering Det forventes ingen akutt giftighet på vannorganismer ved maksimal vannløslighet av dette
produktet.
Økotoksisitet LC50 verdi for giftighet i vann er ikke påvist. Imidlertid vil innblanding av sement i vann l øke
vannets PH-verdi og derfor ha en viss toksisk virkning på livet i vann under gitte
forutsetninger
http://www.heydi.no/pdf/K11.pdf[URL=null][/URL]
Hey'di K11
Fortsettelse fra forrige side Internkode: 101 Revisjonsdato: 27.11.2006
Nedbrytbarhet Produktet er ikke biologisk nedbrytbart.
Akkumulering Det forventes ingen akutt giftighet på vannorganismer ved maksimal vannløslighet av dette
produktet.
Økotoksisitet LC50 verdi for giftighet i vann er ikke påvist. Imidlertid vil innblanding av sement i vann l øke
vannets PH-verdi og derfor ha en viss toksisk virkning på livet i vann under gitte
forutsetninger
http://www.heydi.no/pdf/K11.pdf[URL=null][/URL]
Postet 04.01.07 kl 18:51
Frank AngellBare husk at alle slike sementbasserte produkter dytter Ph langt over pipa ;) Du må derfor enten forsegle denne med epoxy, eller skylle, skylle og skylle en del ganger til :)
Absolutt helt fullstendig feil!
Og et godt eksempel på at man bør vise litt ydmykhet når man gir råd om noe man ikke har greie på...
Heidi K11 er helt trygt å bruke, og absolutt det anbefalte produkt å bruke av oss hagedamentusiaster!
Postet 05.01.07 kl 00:58
Hvis Hey'di K11 er godkjent for drikkevann, ville jeg antatt at den er helt trygg å bruke.
Men på side 5 av 6 i databladet som det linkes til, står det at den kan innvirke på ph-verdien og med det "ha toksisk (giftig) virkning på livet i vann under visse forutsetninger".
Hva er disse forutsetningene tro?
PS! Til Roy Løvmyr
Det står jo i databladet, det Frank Angell skriver, så du behøver jo ikke akkurat hogge hodet av han på en sånn nedsettende måte for det han skrev? Det stemmer jo iflg. databladet.
Men på side 5 av 6 i databladet som det linkes til, står det at den kan innvirke på ph-verdien og med det "ha toksisk (giftig) virkning på livet i vann under visse forutsetninger".
Hva er disse forutsetningene tro?
PS! Til Roy Løvmyr
Det står jo i databladet, det Frank Angell skriver, så du behøver jo ikke akkurat hogge hodet av han på en sånn nedsettende måte for det han skrev? Det stemmer jo iflg. databladet.
Postet 05.01.07 kl 01:27
Endret: 05.01.07 kl 01:33
Postet 05.01.07 kl 09:56
Roy Løvmyr[QUOTE=Frank Angell]Bare husk at alle slike sementbasserte produkter dytter Ph langt over pipa ;) Du må derfor enten forsegle denne med epoxy, eller skylle, skylle og skylle en del ganger til :)
Absolutt helt fullstendig feil!
Og et godt eksempel på at man bør vise litt ydmykhet når man gir råd om noe man ikke har greie på...
Heidi K11 er helt trygt å bruke, og absolutt det anbefalte produkt å bruke av oss hagedamentusiaster!
Hmm, gaper du ikke litt høyt her?
Om du gidder å se litt på gamle tråder, og ikke minst, databladene til de ulike sementbasserte produktene, ser du fort at dette med ekstremt forhøyet Ph er ekstremt vanlig. Dette er selvsagt noe som roer seg etterhvert, hvor lang tid dette tar, varierer ut i fra hardhet\ tetthet på sementlaget, og det totale arealet med sement sett opp mot total masse.
Har forresten støpt min kvote med sementbaserte produkter, og ditt utsagt om at jeg ikke vet hva jeg snakker om, er derfor helt forkastelig.
Syntes du skal feie for egen dør jeg, Roy, ikke legg deg borti ting du vet det blir dårlig stemning av.
Postet 05.01.07 kl 10:18
Postet 05.01.07 kl 17:19
Roy LøvmyrK11 [B]er[/B] nettopp til forsegling. Jeg tror ikke du har greie på dette produktet utfra rådet ditt nei.
Gidder ikke ta noen lang debatt med deg her, til det føler jeg at dette rett å slett blir for dumt.
Hey`di K11 er en forsegling, greit nok. Denne er sementbassert, og vil, enten du er villig til å innrømme det eller ikke, påvirke Ph som alle andre sementbaserte produkter. Derfor skreiv jeg i innlegg 2, at man bør skylle masse, for å få ut det meste av forbindelsene som påvirker Ph, eller forsegle denne igjen med f.eks epoxy, som ikke påvirker vannet.
Om du i det hele tatt gidder å lese innleggene i tråden, tror jeg du ser hva jeg mener.
Men som sagt, dette er ingen debatt jeg gidder å ta med deg. Du må gjerne mene hva du vil om dette, fakta er engang fakta....
Postet 05.01.07 kl 17:24
Men mener du at databladet ikke er korrekt da, Roy?
Jeg har jobbet i oljebransjen i mange år og der hadde vi datablad på absolutt alle petroleums- og oljeprodukter, spylevæsker, kjølevæsker, ja alt! Og er det noe som er kritisk viktig, så er det at HMS datablad er 100% korrekte.
Jeg skjønner ikke at et datablad for en så stor produsent som Hey'di kan ha direkte feil i databladet? Altså dette med at det kan heve ph i en slik grad at det er fare for vannlevende liv.
Jeg har jobbet i oljebransjen i mange år og der hadde vi datablad på absolutt alle petroleums- og oljeprodukter, spylevæsker, kjølevæsker, ja alt! Og er det noe som er kritisk viktig, så er det at HMS datablad er 100% korrekte.
Jeg skjønner ikke at et datablad for en så stor produsent som Hey'di kan ha direkte feil i databladet? Altså dette med at det kan heve ph i en slik grad at det er fare for vannlevende liv.
Postet 05.01.07 kl 17:24
Endret: 05.01.07 kl 17:25
ZappK11 blir jo helt vann tett, med en forseglet overflate. hvor mye kan den da øke ph? Jeg skal bruke den i et Malawi kar så litt ph økning er jo greit.
Hei Zapp, dette er det foretrukne produktet å bruke til forsegling av sement/betong etc.
Det er haugevis av eksemler på at dette funker bra.
les for eksempel denne tråden.
Legg merke til hvor kort tid det tok før ph var nede i 5-6 som trådstarter der sier.
Frank AngellHar ikke brukt samme produktet som deg, og vet derfor ikke 100% hvordan dette påvirket vannet.
Du sier vel selv her Frank.
Postet 05.01.07 kl 20:01
Roy Løvmyr[QUOTE=Frank Angell]Har ikke brukt samme produktet som deg, og vet derfor ikke 100% hvordan dette påvirket vannet.
Du sier vel selv her Frank.
Da anser jeg det som databladet er bare å hive på sjøen? siden du hardnakket påstår at dette produktet er så bra som det er, og at det ikke påvirker vannet (slik det står i databladet at det vil gjøre).
Interessant hvor forskjellig man kan velge å se på det skrevne ord
Tror nesten jeg må ta på meg spanderbuksene å kjøpe dette produktet, det høres for godt ut til å være sant (og da er det gjerne ikke sant heller).
Zapp: Målte du noe endringer i vannet etter bruk av denne?
Postet 05.01.07 kl 20:26
Postet 06.01.07 kl 01:10
Dette begynner å bli slitsomt Roy.
Hvis ikke du kan godta at opplysninger fra databladet er korrekte så får du ta dette opp med de rette instanser i stedet for å kverne på med sure opppstøt. Ta heller å svar på om du mener at databladet er feil.
Jeg husker den samme metodikken når det gjaldt Dyrevernloven. Den passet ikke inn i din teori så da var det om å gjøre å så tvil om den gjaldt for akvariefisk.
Det er ikke til å komme forbi at sementbaserte produkter er sterkt basiske og de vil påvirke pH med å dra den opppover. Hva er det som er så problematisk med det?. Rådet Frank gav var å forsegle eller bytte vann til effekten gav seg. Et meget fornuftig råd vil nå jeg si da jeg liker å være på den sikre siden.
Hvis du ikke klarer å lese svarene som Frank gir uten å ty til personangrep så får du heller la vær å poste. Din siste post fremstår som et særdeles godt eksempel på dette.
Postet 06.01.07 kl 01:25
Postet 06.01.07 kl 01:27
Postet 06.01.07 kl 01:30
Erfaring Geir, se på linken jeg ga til hagedamforumet på Na.
Det er mange som har efaring med dette produktet, meg selv inkludert.
Selv har jeg også brukt produktet både inne og ute.
Frank har ikke etter eget utsagn.
Du som driver med Discus Geir, hvor søker du info hen?
Ikke hos folk uten egen erfaring vil jeg tro..
Leser du mye datablader?
Det er mange som har efaring med dette produktet, meg selv inkludert.
Selv har jeg også brukt produktet både inne og ute.
Frank har ikke etter eget utsagn.
Du som driver med Discus Geir, hvor søker du info hen?
Ikke hos folk uten egen erfaring vil jeg tro..
Leser du mye datablader?
Postet 06.01.07 kl 01:35