Hjemmelaget BTN bakgrunn

Har lest og fulgt med på Håvards DIY-prosjekter med stor interesse i lang tid nå, og tenkte jeg skulle realisere noe jeg har hatt lyst til lenge, altså lage bagrunn i min 80 liter der jeg limer fast steiner og en liten rot fast i bakglasset på akvariumet. -Men det er jo noen spørsmål som dukker opp som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Har vært å plukket en del steiner langs Mjøsa og er litt bekymret at steinene skal inneholde mye kalk, malm (jern) og ikke minst giftstoffer. Er det noe "vettig" og enkel måte å få sjekket dette? Apropo jerninnhold har jeg prøvd å sett på om det er noe "rust" på steinene. Har plukket stein både av den harde-og porøse typen. Er de porøse steinen med mye mønster og åringer ikke å foretrekke da de er mer mottakelige for å "suge" til seg skitt å forrurensing.. ??
Du kan ta utgangspunkt i at nesten alle stein du finner er ganske harmløse så lenge de er grå og harde. Bank litt med en hammer.

Kalkholdige bergarter er ganske sjeldne her til lands. Du kan teste dette med sterk eddik som du drypper på steinen. Hvis det bruser er det kalk i den.

Desverre er jeg ikke geolog og kan derfor ikke legge ut om dette i det vie og det breie. Jeg skrubber all stein godt og regner med at det ikke er giftstoffer i farlige mengder som kan løse seg i vannet.
Takker så meget for svar Håvard. Har allerede bestemt meg for å ta sjansen å bruke de steinene som jeg fant ved vannkanten her forleden. Skal legge ut noen bilder etterhvert når det begynner å skje ting. Blir en blanding av stein å røtter om skal limes på bakveggen.
Høres spennende ut

Husk at silikon ikke fester særlig på røtter.
Til røtter går det an å bruke tynt pleksiglass som formskjæres til den delen av rota som skal være inn mot bakveggen. Bruk syrefaste skruer (A4-kvalitet) og forsenk dem ned i pleksien slik at ikke hodet stikker opp. Så kan rota limes fast til bakveggen.

Eventuelt kan pleksien felles inn i treet noen mm, slik at rota ligger helt tett inn mot glasset.
Silikon fester ikke så veldig bra på plexiglass heller, men det holder ved liten belastning.
Du kan jo bruke sugekopper til og feste røttene med. Sru inn srkruer i rota og tre på sugekoppene. Funker fint dette
Da var akvariumet tømt og vasket (kun med vann og algeskrape til rengjøring) så det kommer nok til å bli fortgang i prosjektet nærmere helgen. Stein og røtter er vasket/kokt og lagt ut ferdig på et brett slik det vil bli seende ut i akvariumet. Skal få lastet opp noen bilder så snart som mulig slik at jeg kan få noe "feed-back" på dette. De to røttende som jeg skal ha på glasset har jeg bestemt meg for å feste med hjelp av plekisglass som er felt ned i røttende. I pleksiglasset blir det borret masse små hull slik at heft mot bakglasset blir mest mulig optimalt.

Har et lite spm, Håvard. Leste i artikkelen her på forumet at du hadde vasket glass og stein med aceton før påliming. Er dette heldig med tanke på vannkvaliteten? Er ikke aceton et løsemiddel som vil avgi gift til vannet?
Aceton fordamper 100%, så det går bra
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap